Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Type 1

Gestart door erik de noorman, 16 december 2008, 22:56:34 PM

tonycabus

Een waardige opvolger van Toine De Winter zaliger!
Maar die maakte zowat alles aan modellen van stoomloks uit koper en messing, hij was plaatslager (nu zeggen ze "carrossier") van zijn vak.
Moet hier nu over gejubeld worden?
We krijgen vaak kritiek dat dit een "Hoera-forum" zou zijn.
Imho moet ELKE poging tot zelfbouw geloofd worden, ook al is niet alles even geslaagd. Voor sommigen is het de eerste keer, anderen zijn doorwinterde bouwers.
Iedereen verdient gewoon evenveel lof, WANT DOE HET MAAR EENS!!
Ook een schots en scheef bouwsel mag toegejuicht worden, want betrokkene heeft zichzelf overwonnen en met eigen handen iets gemaakt.
Mag er kritiek op komen? Natuurlijk, maar spaar de kool en de geit, wees tactvol.
Wijs op onvolkomenheden, maar breng ook oplossingen aan!
Afkraken kan iedereen, opbouwen... ook!
Sommigen durven, en steken de handen uit de mouwen terwijl anderen langs de lijn toekijken.
't Is net als voetbal: de beste supporters (of zij die even komen vertellen hoe het moet) hebben nog nooit een bal aangeraakt, in de zeevaart staan de beste stuurlui ook aan wal.
Hoera dus, voor elke poging tot zelfbouw!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

factageklerk

Erik ,ga je dit model ook van een echt functionerende frontverlichting voorzien?
 

erik de noorman

Joris,

Hij krijgt wisselende verlichting via de 2 extra funtie aansluitingen  van de UHL.76200. Wisselende sluitverlichting vie de functie toets. Hij krijgt sound en rookgenerator.

Erik.


Rochevalien

Amaai,dat begint er al aardig op te lijken [:p] onmiskenbaar een type 1.Goed bezig Erik.!!!!

Gerrit

conducteur

Is er niet veel volk in 'Ter Kouter'?
chique[^]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rixke rail

Eric, ik heb jouw opbouw met steeds groeiender verbazing gevolgd ! Prachtig ! Maar volgens mijn bescheiden mening staan de lichten verkeerd !
(Als het de bedoeling is, dat die koperen ringetjes de lampen worden, tenminste.)
Kijk eens hier.
Ofwel een lantaarn in het midden, net boven de koppeling op de bufferbalk, ofwel twee elektrische helemaal onderaan en een lantaarn op de rookkastdeur ! (zie ??n van de foto's helemaal onderaan)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : tekst aangepast !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

erik de noorman

Eric,

Die 2 ringetjes zijn niet de lichten maar zoals bij het grote voorbeeld bevestigingsogen (denk ik). Ze zijn wel te groot maar dat had ik al eerder aangehaald. Er zijn nog dingen die niet 100% zijn.
Het is maar een probeersel om uit te leren. [;)]

Erik

factageklerk

Probeersel!?! [:D] ik denk niet dat men dezen ou[^] aap nog streken moet leren.  T'is een graptje he erik[;)]. Ik kijk meer en meer uit naar het eindresultaat.

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Eric,

Die 2 ringetjes zijn niet de lichten maar zoals bij het grote voorbeeld bevestigingsogen (denk ik). Ze zijn wel te groot maar dat had ik al eerder aangehaald. Er zijn nog dingen die niet 100% zijn.
Het is maar een probeersel om uit te leren. [;)]

Erik

 

erik de noorman

Probeersel?
Neen Joris geen grapje.
Eerst nadenken wat wil ik.
Dan hoe?
Nu bouwen (uitproberen) en leren uit de fouten.En dat zijn er heel wat.
Het detaileren op zich is niet zo moeilijk.
De logische opbouw van het model, het haaks zetten van de verschikllende onderdelen en de juiste uitstraling geven van het model dat vind ik persoonlijk het moeilijkst.

Erik


Dirky

heb je er al eens aan gedacht Erik, van eerst 3D te gaan tekenen voor je iets bouwt. Dan hoeft iets wat nu al zo mooi is niet gediskwalificeerd te worden ans "probeersel".

Als voorbeeld:

Vooraleer te starten aan de bouw (scratch... mag niet meer dan een paar euro's kosten... afval... daar ben ik je concurrent [:)]) zie ik al duidelijk waar er mogelijke moeilijkheden kunnen te voorschijn komen tijdens de bouw. je ziet ook hoe diep je zal kunnen detailleren.

Het enige wat men moet hebben om 3D te kunnen tekenen is een 3 dimensioneel inzicht en daar heb jij duidelijk geen moeite mee!

en mocht je 3D starten dan ben je zeker niet alleen op dit forum!

Dirk

renstimpie

Erik,  

Echt fantastisch, ik heb nog twee witmetalen modellen (2de hands gekocht voor een prikje)liggen, waarvan de motorisatie en het drijfwerk totaal naar de .[xx(]..[B)] is...
Naar aanleiding van jouw post ben ik al een heel eind verder en ga ik nu eens rondkijken naar die BR18.4 en ook deze twee modellen terug in dienst zetten.

Nogmaals echt hoedje af...?


Tim Somers

14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

conducteur

In de vitrines in Mini Train expo staat ook een type 1 van Antoine De Winter, en die van jou begint al op die van Antoine zijn toverkunsten te lijken. Jammer genoeg heeft hij ons verlaten...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

erik de noorman

Van de week nog een beetje tijd gehad.  

Het marklin chasis in het zwart gezet


De windleibladen


Een lamp van jocadis uigeboort om later te voorzien van een lampje


Alles een kleurtje gegeven


Handgrepen op het ketel en machenistenhuis gemonteerd.




Windleiplaten + lamp enz. gemonteerd.




Erik

Rochevalien

Erik zijn "fotostudio" lijkt veel op een frigolieten bakje! dat zal straks ook wel weer voor iets anders gerecycleerd worden[:D] De lok z?lf ziet er anders beter en beter uit [:p],wel een beetje donker maar dat is een eigen keuze ,denk ik.
Mooi werk Erik!!

Gerrit