Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Nieuwe bestellingen van de NMBS

Gestart door nohab, 05 december 2008, 22:04:27 PM

nohab

NMBS koopt voor 350 miljoen euro nieuwe treinen en locomotieven

       
BRUSSEL 05/12  = De NMBS investeert 350 miljoen euro in 72
nieuwe M6-dubbeldeksrijtuigen van Bombardier-Alstom, samen goed voor
10.000 zitplaatsen, en 60 locomotieven bij Siemens. Dat hebben de NMBS en
minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) vrijdag
bekendgemaakt. Het nieuwe materieel moet helpen om de reizigersgroei bij
het spoor op te vangen.
  Om de groei van het aantal passagiers op te vangen, investeert de NMBS
de laatste jaren fors in rollend materieel. Dat is ook nodig. Tussen 1995
en 2003 werd amper 75 miljoen euro per jaar ge?nvesteerd. De voorbije
jaren voerde de NMBS echter een inhaaloperatie uit. Zo werd de voorbije
vijf jaar voor ruim 2,7 miljard ge?nvesteerd in rollend materieel.
  Van de 350 miljoen euro wordt er 128 miljoen uitgetrokken voor de
aankoop van 72 nieuwe M6-dubbeldeksrijtuigen bij Bombardier-Alstom. Omdat
Bombardier-Alstom vestigingen heeft in Brugge en Charleroi is de
bestelling meteen een opkikker voor de tewerkstelling in ons land. De
levering van de 72 dubbeldeksrijtuigen is gepland tussen april 2010 en
maart 2011. Samen zijn de 72 rijtuigen goed voor 10.000 zitplaatsen. In
totaal beschikt de NMBS nu over 492 M6-rijtuigen, goed voor in totaal
64.000 zitplaatsen.
  Daarnaast gaat er 222 miljoen euro naar 60 nieuwe Siemens-locomotieven
Type 18. Die locomotieven zullen geleverd worden tussen juni 2010 en april
2012. In december 2006 bestelde de NMBS ook al 60 gelijkaardige
locomotieven bij de Duitse constructeur.
  Eerder dit jaar bestelde de NMBS ook al 305 Desiro-stellen bij
Siemens. Het ging toen om de grootste NMBS-bestelling ooit met een totale
waarde van meer dan 1,4 miljard euro. Tel de nieuwe bestelling van
M6-ruituigen bij de bestelling van de Desiro-stellen en dan blijkt dat de
NMBS dit jaar alleen 100.000 bijkomende zitplaatsen voor het binnenlands
reizigersverkeer heeft aangekocht.
  Minister Inge Vervotte reageert tevreden op de investering. "Er is nog
nooit meer ge?nvesteerd in het spoor dan vandaag. We voeren een enorme
inhaaloperatie uit. De aankopen van dit jaar staan garant voor 100.000
extra zitplaatsen. Dat is ook nodig indien we de reiziger kwaliteit willen
bieden", zegt de CD&V-minister.
  De investeringen moeten niet alleen de capaciteit verhogen, maar
moeten ook de stiptheid en de toegankelijkheid verbeteren. Vervotte
onderstreept ook het belang van de bestelling op de tewerkstelling. "Voor
de verschillende constructeurs in ons land betekent dit dat zij
werkzekerheid kunnen blijven bieden aan honderden werknemers", aldus
Vervotte.
  Ook NMBS-topman Marc Descheemaecker benadrukt het belang van de
investering. "Deze nieuwe dubbeldekkers en de locomotieven zorgen niet
alleen voor meer comfortabele zitplaatsen. Ze maken dat we tijdens de
piekuren ons aanbod verder kunnen uitbreiden en zullen zeker ook een
positief effect hebben op de stiptheid".




chef garde

Jammer dat er in tijden van economische crisis een astronomisch bedrag van 1,4 miljard euro naar een buitenlandse firma moet gaan, terwijl in ons landje ook degelijk materiaal gemaakt wordt (of werd), getuige BN en het franco-belge Alstom.  De 15, 16, 20, 21, 22, 23, 27, ... DMT, klassiek, ... allemaal hier gemaakt, de oudsten zijn van eind jaren vijftig en bollen nog!!  Moeilijk te begrijpen (door mij althans), misschien krijgen we over een paar jaar te horen van een vergelijkbaar Augusta-affaire, de Siemens-affaire.  Leve Vervotte!!!  Waart gij maar op de luchthaven gebleven!

doomslu

citaat:
Geplaatst door chef garde

Jammer dat er in tijden van economische crisis een astronomisch bedrag van 1,4 miljard euro naar een buitenlandse firma moet gaan, terwijl in ons landje ook degelijk materiaal gemaakt wordt (of werd), getuige BN en het franco-belge Alstom.  De 15, 16, 20, 21, 22, 23, 27, ... DMT, klassiek, ... allemaal hier gemaakt, de oudsten zijn van eind jaren vijftig en bollen nog!!  Moeilijk te begrijpen (door mij althans), misschien krijgen we over een paar jaar te horen van een vergelijkbaar Augusta-affaire, de Siemens-affaire.  Leve Vervotte!!!  Waart gij maar op de luchthaven gebleven!

Mag ik dit een enge gedachtengang vinden ? We leven in een ??ngemaakt Europa. Al meer dan 50 jaar !
Stel je eens voor dat buitenlanders ook niets meer in Belgi? kopen...

Ik ben vooral blij voor de reizigers, die meer comfort krijgen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rgp

Dag,

En nu nog een budget voor de opvoeding van de reizigers.
1?  1 is geen 2.
2? Zelf declasseren mag niet
3? Reglement zelf veranderen mag niet
4? Als de trein stilstaat, ga dan niet voor de deur staan.  laat eerst de reizigers afstappen, dat voorkomt vertragingen.
5? Uw afval van thuis, laat je niet achter in de trein.
6? Als je altijd mekkert op de trein, neem dan de auto.

Roland

62_fan

Misschien even relativeren, en niet iedere reiziger over dezelfde kam scheren. Daar zit misschien 'm net het probleem bij de NMBS, gebrek aan respect voor de individuele reiziger.
Een bloemlezing van de reden van ons gemekker, als reactie op uw posting... :
1) Als ik meer dan 1000 Euro per jaar betaal voor een abbo dan verwacht ik een zitplaats, en wens ik niet vervoert te worden als een kartonnen doos. Als ik naar de cinema ga en daar betaal, wens ik ook de film te volgen uit een zetel, en niet rechtstaand, of vanuit de projectiekamer.
2) Zelf samenstellingen verminderen mag niet.
3) Als we voor de deur staan, is ze toch gewoonlijk defect, of staat er zoveel volk op het platform voor de deur dat we niet kunnen bewegen.
4) Als ik ergens naartoe moet en/of een aansluiting moet nemen, wens ik een trein volgens de dienstregeling, en niet dat ik ??n of twee treinen vroeger moet nemen om op tijd aan te komen.
5) Als iedereen die mekkert op de trein, de auto zou nemen, dan zit jij zonder job....
Beter 1 trein te laat, dan 10 afgeschafte stations...

nmbs

citaat:
Misschien even relativeren, en niet iedere reiziger over dezelfde kam scheren. Daar zit misschien 'm net het probleem bij de NMBS, gebrek aan respect voor de individuele reiziger.
Een bloemlezing van de reden van ons gemekker, als reactie op uw posting... :
1) Als ik meer dan 1000 Euro per jaar betaal voor een abbo dan verwacht ik een zitplaats, en wens ik niet vervoert te worden als een kartonnen doos. Als ik naar de cinema ga en daar betaal, wens ik ook de film te volgen uit een zetel, en niet rechtstaand, of vanuit de projectiekamer.
2) Zelf samenstellingen verminderen mag niet.
3) Als we voor de deur staan, is ze toch gewoonlijk defect, of staat er zoveel volk op het platform voor de deur dat we niet kunnen bewegen.
4) Als ik ergens naartoe moet en/of een aansluiting moet nemen, wens ik een trein volgens de dienstregeling, en niet dat ik ??n of twee treinen vroeger moet nemen om op tijd aan te komen.
5) Als iedereen die mekkert op de trein, de auto zou nemen, dan zit jij zonder job....


En weer een reactie daarop en eventjes advocaat van de duivel spelen [}:)][:D]

1) Nergens staat dat U recht heeft op een ZIT-plaats, noch op welke trein ....Daar bent U alleen maar zeker van als u een reservatie doet.
2) De samenstellingen worden niet voor de lol in mindering gebracht, maar meestal een logische reden. (materieel nodig om andere defecte trein te vervangen bv)
3) Er zijn meer dan genoeg deuren aan een trein, niemand verplicht U deze trein te nemen
4) Soms zijn er onverwachte gebeurtenissen onderweg (bv iemand die langs de voorkant wil instappen aan 160km/h enzo van die zaken...)
Maar ik kaan ook geen ongelijk geven dat de uurregeling soms wel heel krap is en de laatste tijden geen rekening meer gehouden wordt met het tractiemateriaal. Ik bedoel, en MS 96 trekt sneller op dan een 21 met 10 M6'en
5)...niet waar, we kunnen op den bureau gaan werken [:o)]

doomslu

Als klant weten we wel dat nergens staat dat we een zitplaats krijgen. Dat klopt, maar het getuigt van weinig fatsoen, en nog minder klantvriendelijkheid, als een bedrijf zijn klanten zo behandelt. Blijkbaar kan dit alleen bij sommige bedrijven... [xx(]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

chef garde

citaat:
Geplaatst door 62_fan

Misschien even relativeren, en niet iedere reiziger over dezelfde kam scheren. Daar zit misschien 'm net het probleem bij de NMBS, gebrek aan respect voor de individuele reiziger.
Een bloemlezing van de reden van ons gemekker, als reactie op uw posting... :
1) Als ik meer dan 1000 Euro per jaar betaal voor een abbo dan verwacht ik een zitplaats, en wens ik niet vervoert te worden als een kartonnen doos. Als ik naar de cinema ga en daar betaal, wens ik ook de film te volgen uit een zetel, en niet rechtstaand, of vanuit de projectiekamer.
2) Zelf samenstellingen verminderen mag niet.
3) Als we voor de deur staan, is ze toch gewoonlijk defect, of staat er zoveel volk op het platform voor de deur dat we niet kunnen bewegen.
4) Als ik ergens naartoe moet en/of een aansluiting moet nemen, wens ik een trein volgens de dienstregeling, en niet dat ik ??n of twee treinen vroeger moet nemen om op tijd aan te komen.
5) Als iedereen die mekkert op de trein, de auto zou nemen, dan zit jij zonder job....



All?, daar gaan we weer ...

1) Thalys en Eurostar werken met vaste zitplaatsen.  En, even rekenen, de derdepersoonsregeling waardoor de werkgever tussenkomt in abonnementen tot 80 %, dus 800 euro van u betaalt, schiet er dus 200 euro uit eigen budget van over, gerekend op een gemiddelde van 200 werkdagen komt dit op een bijdrage van 1 euro door u per werkdag, dus 50 cent heen en 50 cent terug.  Das nog tschuim van een pint nie ...
2) Soms kan het niet anders!!!
3) Niets of niemand is perfect en technische defecten heb je aan alles, treinen, auto's, haardrogers, bruudruusters, Khalitta-Air vliegtuigen, ...  En tijdens de spits gaan meestal duizenden mensen van punt A naar punt B en omgekeerd en bolt praktisch alles wat maar bollen kan!!
4) Ga op Mappy.be van uw straat naar mijn straat (kunt ze vinden op mijn profiel) en mappy zal u de route in een bepaalde tijdspanne geven, ik zal koffie zetten op het voorziene aankomstuur, wedden dat ze nie meer 100 % heet is als u toekomt???  Gekantelde vrachtwagen, aanschuiven aan de lichten, mem? moest oversteken, ...
5) ... een staat u 4 ipv 2 uur in de file

conducteur

Als men absoluut een zitplaats wil hebben, moet men zoals in Ierland doen. Moet je je ticket kopen, waarmee je slechts op ??n stoel kan gaan zitten. Namelijk die stoel met dat nummer dat op je ticket staat. Als de trein vol is mag je niet recht staan in de trein...
Net zoals in de thalys zoals zoals chef garde aanhaalde...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janjozef

Blijkbaar zijn de werknemers van de NMBS die op dit forum zitten het overduidelijke bewijs van de afkeer van de NMBS voor reizigers. Duidelijk dat niet enkel de top van NMBS zo is, duidelijk dat bijna het ganse personeelbestand iets mankeert. Het is duidelijk dat dit bedrijf in het zelfde bedje ziek is als een bedrijf zoals sabena was, we kunnen dus enkel wachten tot iemand eindelijk de moed heeft het vuil op te kuisen zodat er opnieuw een gezond bedrijf kan opgericht worden. Wat zegt ge niet waar, vraag eens aan de passagiers van de gestrande trein gisteren zaterdag in Duffel hoe ze door de NMBS zijn behandeld in de vrieskou, gelijk varkens.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

citaat:
Wat zegt ge niet waar, vraag eens aan de passagiers van de gestrande trein gisteren zaterdag in Duffel hoe ze door de NMBS zijn behandeld in de vrieskou, gelijk varkens.


Ik dacht dat zo'n dingen enkel in Duitsland met reizigers van een ICE gebeurden, maar blijkbaar nu ook hier in Belgie, waar de afstanden tussen de station/stopplaatsen veel kleiner zijn.
3 uur in een ijskoude trein zitten is iets wat niet zou mogen gebeuren.
Blijkbaar is de NMBS organisatie te log om snel op zulke problemen te reageren. Spijtig[:I][:I][:I]
Met vriendelijke groeten
Peter

chef garde

citaat:
Geplaatst door janjozef

Blijkbaar zijn de werknemers van de NMBS die op dit forum zitten het overduidelijke bewijs van de afkeer van de NMBS voor reizigers. Duidelijk dat niet enkel de top van NMBS zo is, duidelijk dat bijna het ganse personeelbestand iets mankeert. Het is duidelijk dat dit bedrijf in het zelfde bedje ziek is als een bedrijf zoals sabena was, we kunnen dus enkel wachten tot iemand eindelijk de moed heeft het vuil op te kuisen zodat er opnieuw een gezond bedrijf kan opgericht worden. Wat zegt ge niet waar, vraag eens aan de passagiers van de gestrande trein gisteren zaterdag in Duffel hoe ze door de NMBS zijn behandeld in de vrieskou, gelijk varkens.

Ja, groot gelijk, tis allemaal slecht aan de nmbs, niemand gemotiveerd, slecht voor de reizigers, onze bazen zijn eikels, wijzelf nog grotere, wij rijden liever met lege treinen en haten de reizigers, bweek allemaal, foei foei!!  Als elk voor zn eigen straat veegt is gans de straat proper!!  wat is uw job??

Anarchy

citaat:
Geplaatst door janjozef

duidelijk dat bijna het ganse personeelbestand iets mankeert.


Allez dank u h? Jan, dat zullen we onthouden!

janjozef

Ik heb dan ook niet gezegd allemaal, maar als ik zaken lees als bepaalde voorgaande reacties kun je gewoon niet anders als tot de conclusie komen dat diegen die op kosten van hun werkgever kosteloos gans europa kunnen doorkruisen eigen lijk moeten zwijgen en hun werk doen, niet om de week een staking organiseren, en een minimum aan beleefdheid aan de dag leggen voor de klant. Meestal(dit is niet geroepen enkel benadrukt) zijn deze zaken voor NMBS personeel bijkomstigheden, vindt je van jezelf niet dat dit op jouw slaagd vraag het enkele reizigers, je zal verbazende reactie krijgen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

nmbs

citaat:
Geplaatst door janjozef

, vraag eens aan de passagiers van de gestrande trein gisteren zaterdag in Duffel hoe ze door de NMBS zijn behandeld in de vrieskou, gelijk varkens.



Was jij er dan bij?  Was jij ??n van diegene die bleef zeiken zelfs nadat er dekens en soep en ik weet ni wat nog allemaal toekwam?  Maar vraagje hoor, ik weet dat de Belg graag zaagt, klaagt en lult...

Het probleem op zich is idd een gevolg van de opsplitsing van de NMBS (DANK U EUROPA EN ZIJN AANHANGERS!!), maar dat is waar sommigen hier op het forum toch naartoe willen. Dan valt er zoals zaterdag eens iets voor, verhelpt en werkt men zoals binnenkort overal in Europa en dan is het nog niet goed?  Wat willen jullie dan beste Liberalisatie-vrienden?  Zoals H De Croo (Liberaal) in de jaren '80 gans het land vol ongebruikte bruggen zetten?

Soit, sommigen begrijpen echt niet dat theorie en praktijk twee verschillende werelden zijn...en ik doe de moeite niet meer om die mensen te helpen of te begrijpen.

Mvg,
Stephane