Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Trix/Ma PBA vs. LS Mistral

Gestart door n/a, 04 december 2008, 18:38:27 PM

n/a

Hallo!
Ik heb mij reeds enkele LSM Mistral69 inox rijtuigen aangeschaft. Nu reden deze regelmatig gemengd met de PBA rijtuigen tussen Parijs, Brussel en Amsterdam/Luik.
Daarom is mijn vraag: zijn de M?rklin/Trix PBA rijtuigen -- naar verluid ook hele mooie modellen -- 'compatibel' met de LSM rijtuigen? Daarmee bedoel ik: zijn ze estetisch vergelijkbaar (hoogte rijtuigen, afwerking inox ribbels, kleur, hoogte raampartijen (de ramen zouden minder hoog mogen zijn op de PBA's), hoogte gekleurde band,...)?

Indien iemand foto's zou kunnen posten, zou dat bijzonder leuk zijn! :)

Mvg,
tiep16

Jurgen

Ik weet dat dit al een héél oud draadje is, maar mijn onderwerp is eigenlijk identiek, dus moet het kunnen.


Wat is nu precies het verschil tussen de beide types van rijtuigen? Als ik verder ga op de rijtuignummers zouden dit identieke rijtuigen moeten zijn. Als ik verder ga op het uiterlijk dan heb ik net hetzelfde idee.
Ik besluit daaruit dat dit dus eigenlijk dezelfde rijtuigen zijn, maar dat beide fabrikanten ze gewoon een andere naam geven.

Wie kan me helpen? Is mijn besluit juist? Zijn dit dezelfde types rijtuigen en zo ja, wat is dan de juiste benaming van deze rijtuigen? Als welk type staan ze bij de NMBS ingeschreven?


Een antwoord op de vragen van "tiep16" mag ook altijd gegeven worden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OlivierV

Er is in ieder geval wel wat over geschreven op beneluxspoor

klik, dit is het eerste wat ik zo 1-2-3 kon terugvinden.

Ben namelijk zelf ook geïnteresseerd in zo'n stam voor achter bv mijn type 204. Zelf zou ik eerder nijgen naar een set van LS, de rijtuigen zijn nog vrij simpel te verkrijgen, het enige probleem zal zijn zo'n generatorrijtuig van ls op de kop tikken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

wat ik alvast weet dat die Belg.rijtuigen van LS 2deklasse met groene streep eigenlijk niet kloppen met de hoogte van de ruiten, om het betaalbaar? te houden heeft LS bestaande rijtuigen gebruikt om een nieuwe variant te maken !
't zou wel kunnen dat het dezelfde zijn waren erniet zoveel van die rijtuigen in dienst van de B!

Groeten Peter ;)

Ps ik heb ook al eens horen waaien dat de LS zouden ? kromtrekken, echter nooit gezien, in de club was er iemand die de 2 had en deed de LS'en van de hand, voor de afwerkingsgraad had ik de LS gehouden !

stevend

Wat die generatorwagen betreft ,daarvan bestaan 2 versies.
Een lange ( A4Dtux ) , en een korte ( A2Dtux) . Deze wagens hebben dus nog een 1ste kl afdeling.
Volgens ik me nog herinner kwam de A4 zelden in Belgie. Maar was het vooral de A2.
Ls-models heeft volgens mij enkel de A4Dtux uitgebracht. Marklin/trix heeft dan weer d'n A2.
Allee, dat is het gene wat ik nog zitten heb in m'n grijze massa ???.
Anders de index nakijken en het betreffend artikel op na lezen.

Jurgen

Wel, ik heb na het plaatsen van mijn vraag ook nog verder gezocht en heb hier op het forum iets gevonden. Ik ben wel via Google op dat draadje terecht gekomen, niet via de forumzoekfunctie. Probleem is dat ik gisteren niet heb opgeslagen en het niet meteen kan terugvinden.
Straks zoek ik even verder.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dieselfreak

Vriendjes,

Op Wikipedia staat het verschil tussen beide rijtuigen duidelijk uitgelegd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inox-rijtuig

Kort samengevat: voor een TEE tss. 1963-1968 kies je voor de MaTrix rijtuigen, vanaf 1969 kan je die van LS Models inzetten.
MC

janieburton

Citaat van: dieselfreak op 08 oktober 2013, 12:22:11 PM
Vriendjes,

Op Wikipedia staat het verschil tussen beide rijtuigen duidelijk uitgelegd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inox-rijtuig

Kort samengevat: voor een TEE tss. 1963-1968 kies je voor de MaTrix rijtuigen, vanaf 1969 kan je die van LS Models inzetten.

Dank voor de link
 

Jurgen

Citaat van: dieselfreak op 08 oktober 2013, 12:22:11 PM
Kort samengevat: voor een TEE tss. 1963-1968 kies je voor de MaTrix rijtuigen, vanaf 1969 kan je die van LS Models inzetten.


Ik denk dat het juister is om te zeggen dat je vanaf 1969 beide types kan inzetten.


Die link is in ieder geval heel handig met heel wat info. Ik was deze pagina nog niet tegengekomen, ik heb ook niet gezocht op "inox rijtuigen" maar wel op "PBA" en "Mistral" zoals ze bij LS en Märklin genoemd worden. Achteraf gezien was "inox" ook een logische zoekterm geweest.  ::) Maar ja, daarom zijn we ook met velen op dit forum want samen weten we meer hé.  :)


Ik heb trouwens het draadje teruggevonden dat ik gisteren gevonden had:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,1161.msg17363.html#msg17363

Alain Jennes van LS Models reageert zelf ook enkele keren in dat draadje. Het is ook een oud draadje, uit 2005, maar wel met info over de rijtuigen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.