zelfbouw rijtuigverlichting

Gestart door krispy, 03 december 2008, 22:40:06 PM

krispy

Hoi allen ,
Dit houd mij reeds een tijdje bezig :
Ik ben nl ledbars aan het maken voor mijn rijtuigen ,puur omdat wat in de handel is nogal prijzig }:)is heb ik besloten die zelf te maken .( na een kleine berekening van materiaalkost zou deze rond de 10a 12 euro komen ipv 35 to 50 euro xx(( decoder + ledbars ) in de handel.
Voor een 50 tal wagens is dat toch een mooie uitsparing dacht ik
Tevens heb ik een ledbar ontwikeld waarin een funktiedecoder is ingewerkt , zodat ik geen extra plaats in de rijtuigen nodig heb
Het geheel is samengesteld uit wat ik op het net heb gevonden  dus ik heb niks nieuw uitgevonden , alleen naar mijn idee samengebracht
Als sturingssw gebruik ik DCC ( MR direct ) dus was de zoektocht naar een DCC zelfbouw funktiedecoder , wat ik uiteindelijk op de site van Digital-bahn.de heb tegen gekomen , sw voor de pic is vrij te downloaden , wat zeer handig is daar ik geen kaas heb geeeten van programmeren ( tevens , als men een funktie decoder koopt , weet men ook niet hoe de sw is opgebouwd )

beschrijving van de print :

de pic stuurt een ULN2003 aan ( driver ) de uitgang van de driver gaat naar een LM317 die dienst doet op de spanning over de leds te regelen ( enkel stroombegrenzing bleek te helder oplichten tot gevolg te hebben , de lichtopbrengst bleek ( proefondervindelijk ) op de komen bij 6.2 V en verder op te lichten tot ongeveer 8 v ( maar hierbij werd het veel te fel => dus via 2 weerstanden en LM beperken tot wat voor mij goed lijkt ( ergens tussen 6.5 en 7 V , zal afhangen van stam tot stam )

een volledige ledbar heeft een max stroom van 50 ma + verbruik decodergedeelte ( 2 kringen van 25 ma )wat weer het verbruik op de baan ten goede komt.

indien er vragen of bevindingen zijn , zijn deze meer dan welkom .
Er zullen altijd wel betere oplossingen zijn , laat die dan maar weten , mischien kan ik ze verwerken.
De printjes heb ik toch nog niet besteld , dus...
de eerste protoprint ets ik zelf om te kunnen debuggen , daarna als alles is goed bevonden , laat ik een reeks produceren.
Alles is in SMD getekend zodat ik slechts een enkelzijdige print zonder een enkele boring nodig heb, wat veel aan de kostprijs doet ;)

hier een shot van de printen
met decoder  ( 230mm op 16mm )
imghttp://lh4.ggpht.com/_HYHFFDvizLw/STbzzXRcLHI/AAAAAAAABZ4/doemB_0iUhI/s400/dec_pcb_comp.JPG/img

imghttp://lh3.ggpht.com/_HYHFFDvizLw/STbz5aYP0fI/AAAAAAAABaI/C2j66Lk-R04/s400/dec_comp.JPG/img

zonder decoder  ( 230mm op 12mm )
imghttp://lh6.ggpht.com/_HYHFFDvizLw/STbzzkc9egI/AAAAAAAABaA/TZVe0XEFpJc/s400/ledbar_pcb_comp.JPG/img

imghttp://lh6.ggpht.com/_HYHFFDvizLw/STbz50n0mRI/AAAAAAAABaQ/UIDusf5fCLg/s400/ledbar_comp.JPG/img

proto ledbar zonder decoder ingewerkt

imghttp://lh6.ggpht.com/_HYHFFDvizLw/STbzzM9TXyI/AAAAAAAABZg/c6tCTXs9Kpw/s400/PICT4194%20%28Medium%29.JPG/img

in een oud rijtuig als test
imghttp://lh3.ggpht.com/_HYHFFDvizLw/STbzzK6YgQI/AAAAAAAABZo/LqBi6KHSFr0/s400/PICT4196%20%28Medium%29.JPG/img

de blauwe schijn wordt gedeeltelijk weg gewerkt door de ledverf van conrad ( om warmere witte led te maken )

Laat de opmerkingen maar komen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

jelle

Dat ziet er bijzonder netjes uit.
Een vraagje, zit er ook de mogelijkheid op om er een buffercondensator op aan te sluiten? Mijn ervaring is dat de stroomafname van rijtuigen niet altijd even goed is, een goede remedie is alle decoders voorzien van zo'n buffer wat voorkomt dat je een soort van discotrein hebt rondrijden.
En zijn er extra functies beschikbaar voor bv sluitseinen?

Groetjes,
Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

krispy

Hallo Jelle ,

Dat voor de buffercondensator is een goed idee [;)]( was ik vergeten ) , 2 eilandjes meer voorzien is zeker geen probleem.

Wat de extra uitgangen betreft , aan gedacht :

F0 is het aan/uit schakelen van de verlichting ( 14 leds )
F1 F2 zijn twee extra uitgangen waar eventueel F1 voor de sluitlichten aan de eene zijde en F2 voor de andere zijde kan dienen

Normaal is er nog een 4 uitgang op de pic , maar deze krijg ik niet gerout op het enkelzijdige PCBtje van dit formaat [:(]
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ERVIN

Ik blijf dit volgen hoor Krispy, en als de testen goed zijn verlopen dan hoor ik dat graag even van je, ik heb intresse in deze dingen hoor.[;)]

conducteur

Ik heb ook interesse in deze dingen. Ik hoop dat je voor de Marklinisten onder ons (zoals ik) ook een versie bouwt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

Kris,

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar ik krijg net het januari nummer van Elektor binnen en voor de maand februari staat er een 'modeltrein-rijtuigverlichtingsdecoder' aangekondigd die compatibel is met het Marklin systeem.  De schakeling is voorzien van een PIC12F683.
Groetjes, Peter


dgrr57

Indien jullie gebruik maken van rijtuigverlichtingen met decoder, is ieder rijtuig dan voorzien van stroom via de wielen en/of de sleeper ?

Ik rij 3-rails, ik gebruik rijtuigverlichtingen van  JORNS Modellbeleuchtung (6,5 E)(geen reclame), stroom koppelingen en een functie output van de decoder van de locomotief.

Wat zijn dan de nadelen/voordelen van het een en het ander ?

krispy

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Wat zijn dan de nadelen/voordelen van het een en het ander ?



't ja , de stam rijtuigen kan lang worden ( lok decoder heefd ook een beperkt vermogen op de funktieuitgangen , ik dacht meestal rond de 150 a 200 ma wat zou zeggen zo'n 3 tot 4 rijtuigen )

De stroomkoppelingen zijn ook niet gratis ( dacht rond de 10 euro per set van 2 )

Ik ben ervan uit gegaan dat nu elk ruituig zijn eigen voeding heeft ( geen zware belasting extra voor de lokdecoder )en individueel aanschakelbaar is ( als men voor elk een verschillend adres neemt tenmiste )
daar ik 2 rail rij is er geen dure sleper nodig , enkel een messing strip per bougie die de spanning aan de decoder leverd

Ook ben ik ervan uit gegaan dat ik later mischien extra's voorzie in bepaalde rijtuigen , vb sluitlichten , en wie weet wat komt er nog allemaal [^] , ik heb gewoon toekomst gericht gedacht , zodat ik later niet alles hoef weg te doen voor weer eens iets nieuw

Ik heb als bedoeling , eens het allemaal werkt ( proto's ) mij van materiaal voor een 100 tal stuks te voorzien , zodat ik mijn modelbouwleven verder kan

volgens mijn berekening ( schatting van aankoop van komponenten ) kom ik iets beterkoop uit en hoof geen duure stroom doorvoerende koppelingen te steken , en moet ik daar al mijn lok niet mee voorzien, zodat ik geregeld eens volledig andere sammenstellingen kan maken.

Door de funktiedecoder in de ledbar te integreren zou ik ook plaats in het rijtuig sparen , zodat ik niet nog een extra decoder moet verstoppen , want met verlichting in , ziet men alles.

Dit waren eigenlijk mijn persoonlijke redenen en drijfveer voor dit project

Patrick , heeft deze persoon " JORNS Modellbeleuchtung  " ook een website ?
Is altijd wel eens nuttig om bij andere te gaan rondsnuffelen , want die 6.5 euro is inderdaad niet echt duur .

Ik had ook al aan het systeem van brelec gedacht ( wat ik een zeer mooie verlichting vindt [8D] ), maar dan nog wil ik die decoder erbij , wat dan weer duurder wordt , tevens voor de prijs van de brelec verlichting zou het mijne zelfs een decoder bezitten en met 14 leds over het plafond verdeeld.
'T ja ik moet dan wel een paar dagen solderen , maar dat is ook modelbouw dus ...



MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door krispy

....enkel een messing strip per bougie die de spanning aan de decoder leverd...
Zo'n ding heet een bogie. Een bougie is een Franse kaars.[:)]
Overigens vergroot een stroomafnamestrip wel de rolweerstand van je rijtuig. Dus ik vraag me af waar je beter mee bent, met stroomafname op elk rijtuig, of met stroomvoerende koppelingen.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door krispy

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Wat zijn dan de nadelen/voordelen van het een en het ander ?


Patrick , heeft deze persoon " JORNS Modellbeleuchtung  " ook een website ?
Is altijd wel eens nuttig om bij andere te gaan rondsnuffelen , want die 6.5 euro is inderdaad niet echt duur .




JORNS Modellbeleuchtung
Link geplaatst als tevreden klant en niet als reclame [;)]

conducteur

Is dat spul dat Gerolf heeft gebruikt in msm voor zijn interieurverlichting van zijn brouwerij niet bruikbaar misschien?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dgrr57

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

6?5 is inderdaad niet veel. Er worden wel gewoon witte leds gebruikt. Ik zie toch liever warm wit. Dat is voor 6?5 spijtig genoeg niet te maken.

Liever 1 maal wat meer investeren dan nadien nog eens te gaan wijzigen.




wit ?



De witte (niet warm) zijn aan 8 E.
En volgens type rijtuig/tijdperk moet je verschillende kleuren gebruiken [;)]

eddy


krispy

Heb mij nog een beetje bezig gehouden met mijn verlichting en daarmee

Bij deze stel  mijn definitieve PCB voor :[:D]





Het is een dubbelzijdige print geworden ( kost slechts 8 cent meer dan enkelzijdige )met op de achterkant het volledig decoder gedeelte en de bovenkant de ledbar

Lengte 230 mm op breedte 13 mm

Het gaat 14 leds bevatten en in twee kringen ( een van 8 en een van 6 ) waardoor de pcb altijd kan verkleint worden ( zie dikke dot-streep lijn ) , het decodergedeelte staat aan de achterkant van het 8 leds gedeelte

Er is een optie voorzien om enkel de ledbar te bestukken ( dan kan ik het gans decodergedeelte overbruggen via een 0Ohm weerstand ) om niet overal een decoder te moeten plaatsen( maarja , is altijd goedkoper dan stroomkoppelingen ! , dit zal de toekomst moeten uitwijzen , daarom heb ik direct die optie voorzien [;)] )

Aan de eene kant heb ik een digitale ingang voorzien ( hier kan ook analoog aangesloten worden , polariteits onafhankelijk ) en de andere kant heefd een out ( hier komt de gelijkgerichte ingang en de geschakelde GND van de functiedecoder uit , zodat dit aan de volgende dig in van de andere wagon ( via kortkoppeling ) kan aangesloten worden , zo kan men er een paar in serie plaatsen( bvb een stam van 6 wagons )en door een kleine ingreep kan men op de driver f3 en f4 samen nemen ( f4 is dan wel niet meer appart aanstuurbaar ) voor meer vermogen ( 3 x 70 mA = 210 mA )( deze optie is echter wel niet voorzien , maar zeer simpel op de PCB aan te passen , en zou enkel nodig zijn bij lange stammen want de driver kan 500 mA leveren verdeeld door 7 uitgangen ( ongeveer 70 mA per uitgang )( 2 voor f1 ( 140 mA), 2 voor f2(140 mA) , 2 voor f3(140 mA ) en 1 voor f4 ( 70 mA ) )


Ook heb ik voorzien dat ik de ledbar aan eender welke functieuitgang kan verbinden , tevens door een 0Ohm weerstand op de gewenste funktie te plaatsen , zodat de andere functies voor andere doeleinden kunnen gebruikt worden ( vb als ik stuurrijtuig wil maken , F1 en F2 voor de kopverlichting en F3 ledbar en F4 nog vrij te kiezen

Er zijn 2 trimmers voorzien ( P1 en P2 ) om elke kring fijn af te stellen waardoor ik al een mooie verlichting krijgt vanaf 2.5 mA per kring ( regelbaar van 2.5 tot 15 mA , afhankelijk van de lichtsterkte die men wil ), maw van 5 tot 30 mA per pcb( zonder decoder )en ze is werkend in digitaal alsook analoog bedrijf

Ben momenteel al mijn komponenten aan het opzoeken voor volgende week te kunnen bestellen ( zowel PCB als Componenten )


Heb ondertussen ook een pic programmer gemaakt die werkt om mijn pickske te programmeren ( kan in circiut gebeuren door een klem over de component te plaatsen

Dit deed ik tijdens de momenten dat ik er genoeg van had om onder de tafel te liggen [xx(]( ben nl bezig al de blokken aan het aansluiten , hoofdstation volledig aangesloten met in en uitrij sporen ( wissels aangesloten en allen werkend met mrdirect ( 75 stuks ))

Zo ziet ge we zitten zeker niet stil [;)]
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

jakke

citaat:
Geplaatst door krispy

Hoi allen ,
Dit houd mij reeds een tijdje bezig :
Ik ben nl ledbars aan het maken voor mijn rijtuigen ,puur omdat wat in de handel is nogal prijzig [}:)]is ......



Hallo ,
heeft er al iemand ervaring met
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2009/februari/modelrijtuig-verlichtingsdecoder.811018.lynkx?tab=1]

Zou het een waardige vervanger zijn kwa kost en kwaliteit van andere mogelijkheden zoals "brelec" of i.d . of verlichting "aan de meter" zoals ik zag in Keulen ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen