Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

een lading railstaven maken

Gestart door BD1701, 23 april 2005, 09:48:17 AM

BD1701

Beste forumgebruikers, ik wou gisteren mijn lading railstaven, die ik een tijdje geleden al geschilderd heb in roestbruin, nu volledig afwerken. Dit wil ik doen door onder de railstaven, houten stokjes te lijmen, die in praktijk de draagbalken moeten voorstellen onder de railstaven. Voor de houten stokjes gebruik ik afgesneden lucifers. Toen ik nu gisteren die stokjes aan de onderkant van mijn railstaven wilde lijmen, met secondenlijm lukte dit aan geen kanten. Blijkbaar wil de secondenlijm niet hechten aan de onderkant van de rails, weet iemand hoe dit komt, en heeft iemand een oplossing ervoor?

Alvast bedankt
 

marctje

Ik denk dat je het best de verf die op de plaats van de balkjes is verwijderd en probeer eens met houtlijm, ik heb al een paar dingetjes zo geplakt en dat blijft zo plakken.

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Gerolf

Cyanoacrylaatlijm (secondenlijm dus) komt oorspronkelijk uit de medische sector, en werd gebruikt als hechtingsmiddel (vandaar dat het zo geweldig goed aan je huid kleeft).
Secondenlijm heeft water (vocht uit materialen of uit de lucht) nodig om te binden. Metalen hebben geen eigen vocht, lucifers of hout in het algemeen hebben dat veel: de lijm verhard dan aan het hout voor het de kans heeft gehad aan andere materialen te hechten.
De trager uithardende secondenlijm-gel zal beter hechten in dit geval.
Een contactlijm lijkt me nog interessanter. Lijmen ? la Bison-Tix kan je ook terug 'activeren' met benzeen, denk ik (opgepast: giftig en kankerverwekkend: in een goed geventileerde ruimte gebruiken!)

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Zou zoiets als Loctite in dit geval geen oplossing zijn? Dit is gemaakt voor aan metaal te hechten. Maar waarschijnlijk moet het dan wel blank metaal zijn.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Loctite is een firma, die inderdaad goede kwaliteit acrylaatlijmen maken. Ik heb even gezocht op hun site en Loctite 2701 als beste keuze gevonden. op het adres http://193.96.97.20/int_henkel/loctite_nl/index.cfm?&pageid=336&layout=2 staan de algemene specificaties, je kan er ook de gedetailleerde technische fiche in .pdf-formaat bekijken.
Let op dat acrylaatlijm op metalen een lange verhardingstijd nodig heeft (24H voor de verbinding op maximale sterkte is als je twee metalen met elkaar verbindt)
Intussen is die 'secondenlijm' natuurlijk al lang in het hout getrokken ... [:(]

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Waar kan je zo'n railstaven vinden? Ik zou graag ook zo'n lading maken.
Het lijkt mij redelijk makkelijk om te maken. Dit zou dan meteen ook mijn eerste zelfbouw worden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dikken

wat dacht je van een setje goedkope tweedehands rails strippen?

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

BD1701

Dus als ik het goed voor heb, gewoon gebruikmaken van de "tragere secondenlijm" om dit werkje uit te voeren, en dan zou het probleem moeten opgelost zijn.
Wat de rails betreft heb ik zelf een aantal rails op maat gezaagd met de dremel, daarna roestbruin gekleurd, en nu dus de dwarslatjes eronder lijmen, en dan gebruik maken van elastische draad (stretchdraad dacht ik) om de lading vast te maken op de wagon, zodat die er altijd nog terug afkan.
 

Havoc

Ik had iets duidelijker moeten zijn. Ik bedoelde geen echte lijm, maar de Loctite om moeren en bouten te borgen.

Anders kan epoxy ook een oplossing zijn. Daar zijn varianten voor metalen.

Peco verkoopt losse rails per lengte voor wie geen rail wil strippen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Die Peco rails zal ik eens moeten gaan halen, denk ik. Ik heb nog veel dwarsliggers over, nadat ik nogal wat wissels bouwde vanuit Roco Line flexibels. Dus in plaats van een trein met dwarsliggers te beladen, kan ik ze misschien nog wel 'echt' gebruiken [:)]
Bedankt voor de tip, Havoc!

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

gerolf verschiet niet van de prijs van de losse rails. En voor BD1701 ge zult altijd best de verf verwijderen van uw rails, anders lijmt ge verf op het hout en dat kan gemakkelijker loskomen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marctje

Om railbelading te maken kan je best op een beurs oude lima's ofzo kopen, kosten niet veel en je kan er toch weinig anders mee aanvangen.
Dit geldt dan ook zowel voor Ho als voor N.

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

karthuizer

ter info: Ik heb op de site van Conrad net losse railstaven van tillig zien staan, 1 EUR voor 1 meter rail.


..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..


loco

Gerolf heeft gelijk met ervaring met secondelijm op metaal. Bij gewone toepassing ga je dit nauwelijks merken, maar wanneer je bepaalde verbindingen nadien gaat versterken met expoxylijm, dan moet je wel even wachten. Liefst 24 uur, want de secondelijm kan nog een tijdje nawerken en een negatieve invloed hebben op de epoxymlijm.
Er zijn ook grote verschillen tussen de soorten secondelijm. Eerst uitproberen en als het niet de goede blijkt te zijn, dan andere proberen. Loctide is inderdaad ??n van de goede merken. Het geniet mijn duidelijke voorkeur. Maar ook Bison, en Olba (vroeger niet) blijken goede alternatieven te zijn. Heb je heel veel secondelijm nodig dan kan je altijd Brico secondelijm nemen. Goedkoop. Maar de kwalitiet is minder.
Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met een overzicht van alle aangekondigde Belgische Nieuwigheden 2005