Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Liberaliseren van het Spoor ...

Gestart door B-Modelbouw, 14 november 2008, 12:03:52 PM

B-Modelbouw

Europa wil een vrije markt op gebied van transport en na het goederenverkeer over het spoor volgt nu ook het personenvervoer.
Gisteren was er daarom protest van treinbestuurders in Parijs ...
Slechts een klein item in de media (bronnen Belga).

Op grootspoor begrijp ik de terughoudendheid i.v.m. veiligheid, planning en nog een hoop meer ...

maar voor modelspoorders toch weer mooie vooruitzichten ... Een Belgische baan met een Zwitsers Treinstel kan zo weldra als realistisch beschouwd worden.

Al zijn we uiteraard nog lang zo ver nog niet.

rgp

Dag,

Dat de privatisering (zeker in het oerconservatieve en beschermende Frankrijk) met angstogen wordt aanzien en men dan ook graag schrikbeelden boven water tovert is ,niet nieuw.

Privatisering houdt geen vermindering van de veiligheid is, op voorwaarde dat de "spelregels" door een onafhankelijk organisme worden opgesteld en gecontroleerd.  Dit gebeurt nu al: het spoorwegmaterieel gaat ook al over de nationale grenzen en treinpersoneel idem.

Engeland is geen goed voorbeeld en wordt dan ook ten onrechte gebruikt.  Immers de Engelse staat heeft nooit ge?nvesteerd in haar spoorwegdomein (de Engelse spoorwegen zijn een rijdend museum) en diezelfde staat stond voor de keuze: ofwel massaal investeren (maar daar had men geen geld voor), ofwel sluiten (ondenkbaar), ofwel de ongelukken vergoelijken, ofwel verkopen en de koper de schuld geven.  men heeft gekozen voor dat laatste.

De essentie is dat de voordelen van het rijdend personeel zullen worden beperkt.  In de prive heb je 2 personen nodig voor een trein te laten rijden, bij de NMBS een stuk of 7.  Om een kraan te bedienen hebben ze 6 personen nodig, in de prive 2.
Dat van die moeilijke job als treinbestuurder en dito vermoeidheid: controleer eens wat die personen doen twee uur voor en twee na hun "diensttijd".  Laat ze gewoon twee uur voor dienstaanvang "binnenkomen" en verplicht ze te rusten.  Dat voorstel gaat nogal wat tegenwind krijgen.

De structuur van de openbare spoorwegmaatschappijen is te log, niet rendementverbonden (het verschil tussen "werken" en "aanwezig zijn" bedraagt 80 euro per maand).

Besluit: het bastion van clientelisme, vriendjespolitiek, en dergelijke komt op de helling te staan en dat stoort.

Roland

nmbs

Beste rgp,

eerste vraag; ben jij treinbestuurder/-begeleider?
Ik ben er zeer zeker van dat jij geen van beide bent, anders zou je niet zo een onzin uitkramen.  
*Priv? of overheid, om een trein te laten rijden zijn er wel degelijk meerdere mensen nodig dan de treinbestuurder en -begeleider (seingevers, traffic control, schouwer,... moet ik nog eventjes verder gaan?)
*Veiligheid gaat wel degelijk achteruit als alles zomaar aan de priv? wordt uitbesteed.  De ene geeft geen info door aan de andere met als gevolg dat er een trein passeert aan volle snelheid waar men eigenlijk aan het werken is,.... moet ik nog verder gaan?
*Moeilijke job als treinbestuurder?  Treintje rijden is idd niet moeilijk.  Het wordt pas moeilijk als je even niet geconcentreerd bent, een fractie van een seconde is genoeg voor een seinvoorbijrijding.  6a 7 uren seintje kijken is in normale omstandigheden al geestelijk vermoeiend (jaja lach maar) het wordt nog leuker als er vanalles abnormaals voorvalt (zelfmoord, pannes,...) Het zijn geen bureau uurtjes 8-16, maar je kan 24/24 beginnen en eindigen. Om het simpel te zeggen, iedere 5 minuten begint of eindigt er ergens een treinbestuurder, ja ook 's nachts beste rgp.
Prive maatschappijen hebben het idd wel gemakkelijker want ze moeten zich enkel bezig houden met het rollende gedeelte...en zelfs dat lukt hen niet.  Stel je voor dat ze er dan nog nekeer het beheer, onderhoud en behoud van een spoorlijn zouden bijpakken...veel succes en sterkte aan de reizigers die daar de trein nemen...en het personeel dat daar werkt.
*Als je dan toch zo jaloers bent "op hetgene een treinbestuurder twee uur voor en twee uur na zijn dienst doet bij de NMBS", zou ik dit zeggen: iedereen heeft de kans om examens bij de NMBS te doen.

Mvg Stephane

DelticPower

Graag zou ik Stephane nog willen aanvullen en RGP willen laten overwegen, indien het in herfst en voorjaar nogaleens zeer mistig wil zijn, de vliegtuigen met al hun moderne systemen niet vliegen of uitwijken naar andere luchthavens. Van de treinbestuurder wordt verwacht dat hij zijn trein toch met dienstregelingssnelheid en op tijd rijdt. Wat denk je hoe vermoeid men is na acht of negen uur geconcentreerd turen in die grijze muur. Verder neem ik aan dat RGP ook wel eens een dagje vrij wil zijn, of plotseling ziek wordt, rijden we dan de trein maar niet? Die trein is nagekeken door technische mensen, ook die behoren bij de organisatie. Verder blijkt dat vooral bij reizigersvervoer veel nieuwe bedrijven parasiteren op de oude bedrijven. Liever personeel overnemen dan zelf op moeten leiden.
Groeten van Jan
edit typefout

chef garde

De beste stuurlui staan altijd aan wal!!!  Misschien kan rgp zijn job eens vertellen, dan geven wij een plausibele uitleg hoe het op zijn werkvloer kan verbeteren, zonder dat we enig inzicht hebben over de inhoud van zijn job ...  Kijk maar naar de vrijgemaakte energiemarkt!! Gaat het nu zoveel beter met Electrabel, met Nuon, met Eandis, met Luminus, enz.  Is het voor de klant zoveel beter en goedkoper geworden???  En als je miserie hebt, word je dan geholpen???  Sluit uw gas eens af, kost 75,00 euro, geloof mij, onze modelspoorclub mag dat nu ophoesten.  Een ticket kost nu gemiddeld 7 ? 8 euro en een abonnement wordt tot 80% door de werkgever betaald, heeft men dan als reiziger reden tot klagen???  Wat krijg je de dag van vandaag nog voor 7 ? 8 euro???  Een klets rond uw oren...

Anarchy

Roland,

T'is echt lachen met uw reactie [:o)] Ik stel voor dat jij volgende week een weekje tussen 3.00 en 4.00 begint 's nachts [;)]

prulleman

groot gelijk!!! Wij moeten dag en nacht paraat staan, zonder uitzondering. 4 weekends op 5 werken en ploegen draaien. Dat is op zich geen probleem want we hebben er voor gekozen, maar om dan voor luiaard uitgemaakt te worden, dat is me teveel[}:)]. En het is altijd het personeel van de beweging dat moet inleveren. De bureaukes worden nooit geraakt. Die zijn altijd onschuldig. Daar nemen ze beslissingen zonder zich iets van de praktijk aan te trekken. Maar met geprivatiseerde toestanden zal dat nog verergeren. We kunnen het nu al zien aan het onderhoud van de stations. Die zijn in geen jaren zo smerig geweest!!! Een defect? Als het in het weekend is heb je pech want de firma werkt niet in het weekend. Er zou eens ne keer serieus mogen gestaakt worden!!!

nmbs

@ B Modelbouw:  je kan nu toch ook al genieten van Zwitsers materieel in Belgie?  En er hangt zelfs een vrolijke 20 voor[:p]

@Anarchist:  waarom Roland in de week laten beginnen?  In het weekend beginnen we ook zo vroeg hoor[}:)]

stefanic

citaat:
Geplaatst door prulleman

groot gelijk!!! Wij moeten dag en nacht paraat staan, zonder uitzondering. 4 weekends op 5 werken en ploegen draaien. Dat is op zich geen probleem want we hebben er voor gekozen, maar om dan voor luiaard uitgemaakt te worden, dat is me teveel[}:)]. En het is altijd het personeel van de beweging dat moet inleveren. De bureaukes worden nooit geraakt. Die zijn altijd onschuldig. Daar nemen ze beslissingen zonder zich iets van de praktijk aan te trekken. Maar met geprivatiseerde toestanden zal dat nog verergeren. We kunnen het nu al zien aan het onderhoud van de stations. Die zijn in geen jaren zo smerig geweest!!! Een defect? Als het in het weekend is heb je pech want de firma werkt niet in het weekend. Er zou eens ne keer serieus mogen gestaakt worden!!!



Prulleman, niet overdrijven hoor. Ik ben zo ene van 'de bureaukes', planning reizigersdienst op de koop toe. En wij hebben best begrip voor de toestand van het treinpersoneel. In 'de bureaukes' wordt ook gesaneerd en worden vertrekkers niet zomaar vervangen.
Naar mijn mening ligt het probleem vooral bij de politiek... in 't verleden. Er is lang een aanwervingsstop geweest, die men nu wanhopig probeert in te lopen. Jammer genoeg voelen er zich wel velen geroepen ('ach, hoe moeilijk kan treintje rijden zijn'), maar uiteindelijk zijn er weinigen die:
1) hun zware opleiding rondmaken
2) het zien zitten om extreem variabele uren te draaien, alle dagen van 't jaar
En met de 'velen' die er momenteel bijkomen, wordt helaas de natuurlijke afvloeiing van de babyboomers amper gecompenseerd.
Wij hebben dus zeker respect voor jullie! Op onze dienst zitten trouwens verschillende mensen die vroeger treinbegeleider waren, dus die weten ook hoe het ging en gaat.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Greg

De privatisering zou volgens mij een goede zaak zijn op voorwaarde dat er duidelijke spelregels worden voorzien. Want anders is de kans erg groot dat we naar het engelse systeem toegaan, en dit kan niet de bedoeling zijn.
Dat staatsbedrijven minder efficient werken dan private bedrijven is gewoon een feit, ik betwijfel of het verschil zo groot is als Roland aangeeft, maar er is wel een duidelijk verschil waarneembaar.
Dit hangt echter standaard samen met een hogere werkdruk, nog flexibeler zijn,... (kijk maar naar DLC), en daar staan de meesten niet voor te springen.
Ik wil zeker niet aanhalen dat er bij de NMBS niet gewerkt wordt, en zeker op vlak van treinbestuurders,... zal men niet veel kunnen winnen. De grote sanering zal moeten uitgevoerd worden op de "bureaukes". Daar ben ik er zeker van dat men nog heel wat efficienter kan gaan werken, niet dat ik de ambtenaren voor het hoofd wil stoten, maar daar ligt de productiviteit doorgaans stukken lager dan in de prive sector wegens bij velen een groot gebrek aan motivatie en een enorm bureaucratische structuur, die enkel maar versterkt wordt door een sterk bureaucratische houding van vele hogere ambtenaren.

Op termijn ben ik er echter zeker van dat de NMBS geprivatiseerd zal worden (zelfde geval als de post) want de druk die men gaat uitoefenen voor de privatisering zal door de tijd gewoon maar toenemen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

nmbs

Eigenlijk ben ik van mening dat alle diensten van openbaar nut in handen van de overheid zouden moeten blijven.  De priv? kan dergelijke grote taken nooit aan.  Kleine stukjes kan iedereen verwerken, maar alles samen?  Vergeet niet dat als je de koek in stukken gaat verdelen er ook stukken zullen zijn waar er geen geld te rapen valt.  Deze stukken zijn wel noodzakelijk voor een goede loop van 'de openbare dienst'.  Wie mij 1 (??n) priv? maatschappij kan aantonen of vermelden die daarvoor staat te springen, mag met mijn vrouw (blond, 1M80, Deense origine[:p]) gaan eten.

Mvg Stephane

prulleman

Daar komt het inderdaad op neer. En er zijn inderdaad burelen waar serieus gewerkt word. Je moet je maar eens indenken hoeveel planning erbij komt kijken als er iets speciaals gebeurt. En bijna elk weekend zijn er wel ergens grote werken aan het spoor. Alles moet op voorhand tot in de puntjes geregeld zijn want anders chaos. Ik ben dus wat voorbarig geweest om alle bureaus over ??n kam te scheren.
Er zijn echt wel een pak spoorlijnen die absoluut niet rendabel zijn, maar het hoort bij de dienstverlening. In geval van privatisering zullen die onherroepelijk sneuvelen. De service zal dan pijlsnel naar beneden gaan en de prijs omhoog.

Greg

Ik ben het hier eigenlijk niet helemaal mee eens, in de private sector zal er mits goede regulering (dit zei ik in men vorige post ook) geen probleem optreden voor bvb organiseren van werken
Er zijn veel multinantionals die oneindig veel keer groter zijn dan de NMBS waar dit ook werkt.
Gewoon de juiste mensen met een goede motivatie en zorgen voor een goede insentive en de rest loopt vanzelf.
Heel wat maatregelen zullen genomen worden om verspilling tegen te gaan, echter met een goede regulering zal men er op waken dat dit niet te ver komt zodat er zich geen nadelen voordoen voor de "klant".
En privatisering zal niet mogelijk zijn, zeker niet in het begin zonder dat de overheid een systeem van subsidies zal toepassen. Dit is gewoonweg nodig om bepaalde mensen voordeel te geven, en dit ook te behouden ivm de huidige situatie. (kinderen, mindervaliden, gepensioneerden,...)

Dus als men een plan uitwerkt van verplichte voorwaarden (bereikbaarheid en beschikbaarheid van voldoende station, ook niet rendabele, lage prijzen, minimum voorwaarden voor bvb comfort en voorzieningen,... is privatisering geen probleem. Voor wat hoort wat, dus vandaar die subsidies)
En het feit dat er nog veel kan gedaan worden aan de efficientie van de NMBS is goed aantoonbaar met bvb de spoorwegen in pakweg duitsland of japan (zeker hier) waar alles veel beter en vlotter werkt.
Om bij de NMBS iets door te drukken gaat er gewoon teveel tijd verloren en botst men op teveel politieke belangen. Dit zijn trouwens de woorden van een ex-directeur.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

cyberbeast

Privatisering is nooit goed.
Er komen besparingen, prijzen worden duurder, onderhoud is het eerste waar op bespaard wordt, wat niet rendabel is stoot men af en de klant staat in de kou, etc etc.

Dat het effici?nter kan onder overheidsdienst, daar bestaat geen twijfel over.

Voor mij was het mijn droombjob om machinist te worden. Leuk, hele dagen met een trein rijden. Maar toen ik ouder werd en moest kiezen welk werk ik moest doen, keek ik meteen om treinbestuurder te worden. Ik was vlug op mijn stappen teruggekeerd: enorm variabele uren, weekends, nacht, conge is moeilijk te regelen, werken op kerst enz...
Dan heb je ook nog de verantwoordelijkheid voor je trein. Een passagierstrein die ontspoort of botst, zo'n dingen. Je vervoert tenslotte heel wat mensen die hun leven in jou handen leggen. Beetje cru gezegd maar zo is het wel.

Gelukkig heb ik nog mijn Marklins. Een Preisertje die omver gereden wordt, die kan er wel tegen [:D]
 

Greg

citaat:
Geplaatst door cyberbeast

Privatisering is nooit goed.
Er komen besparingen, prijzen worden duurder, onderhoud is het eerste waar op bespaard wordt, wat niet rendabel is stoot men af en de klant staat in de kou, etc etc.

Dat het effici?nter kan onder overheidsdienst, daar bestaat geen twijfel over.

Voor mij was het mijn droombjob om machinist te worden. Leuk, hele dagen met een trein rijden. Maar toen ik ouder werd en moest kiezen welk werk ik moest doen, keek ik meteen om treinbestuurder te worden. Ik was vlug op mijn stappen teruggekeerd: enorm variabele uren, weekends, nacht, conge is moeilijk te regelen, werken op kerst enz...
Dan heb je ook nog de verantwoordelijkheid voor je trein. Een passagierstrein die ontspoort of botst, zo'n dingen. Je vervoert tenslotte heel wat mensen die hun leven in jou handen leggen. Beetje cru gezegd maar zo is het wel.

Gelukkig heb ik nog mijn Marklins. Een Preisertje die omver gereden wordt, die kan er wel tegen [:D]



1) Is helemaal geen punt als je kan werken met een goede regulering en de gekoppelde overheidssubsidies (zie vorige post). Je denkt (net als vele anderen) wrs aan het engelse probleem. Dit is echter een uiterst slecht voorbeeld van de privatisering. Waar men geen regulering heeft, geen of nauwelijks subsidies, en het dus economisch niet haalbaar is om de schandalige infrastructuur te vervangen.
De spoorwegen kunnen winstgevend zijn, zeker met een goed beleid. Dus voor de privatisering zal wel interesse zijn, het grote gevaar is echter dat door de hoge vaste kosten de kans groot is om te vervallen in een sterk monopolie. Dus overheidstussenkomst zal er altijd (nodig) blijven. Zowel via subsidies om de prijzen voor sommigen laag te houden als op vlak van regulering.
Want als dit laatste niet gebeurd dan vervallen we in een sterk monopolie (zeker in een klein land als belgie) dat moeilijk te kraken zal zijn door hoge toegangbarrieres  voor andere eventuele participanten. Komt er nog eens bij dat de prijzen verhogen slecht een beperkte substitutie zal geven naar andere vervoersmiddelen. Daar de trein vooral gebruikt wordt door de modale mens als transportmiddel op middenlange afstand, om te ontkomen aan het dure (file)rijden met de auto.
Dus de meesten zullen het dan houden op de trein wat het monopolie enkel nog ten goede komt.

Een duidelijke regelgeving, iclusief subsidies zijn dus zonder twijfel nodig om vooruitgang te boeken door privatisering.

2) Over de machinisten, in men eerste post zei ik al dat hier niet erg veel zal te winnen vallen. Enkel een nog hogere werkdruk en nog meer flexibiliteit voor de machinisten.
Dus hier ben ik het met je eens.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG