Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Type 64

Gestart door Peter, 04 november 2008, 19:46:21 PM

bva25j

citaat:
Geplaatst door Peter

Nog even over die snelheid. De P8 alias Duitse baureihe 38 alias Belgische type 64, had als maximum voorwaartse snelheid 100 km/h.
Achteruit was dit slechts 50 km/h behalve met een wannentender, dan was dat achteruit 70 km/h
Dus eerlijk gezegd is 80 voor zo'n oud beestje toch aan de hoge kant. De lok kan het, de vraag is enkel hoelang voor er defekten optreden.



dacht dat 115km/u was ? Iemand van de PFT machinist hed het mij gezegt ?

Stomer

Een prachtig zicht voorwaar, maar wanneer gaan ze ( de NMBS) nu eens dat type 10 die in Leuven staat te verkommeren, onder handen nemen?
Wat dat is nu eens een typisch Belgische stoomloc.
 

hobbyist

dat is wat ik geveonden heb van de P8


bva25j

Nog een andere vid?o van de P8 maar nu in de film "Fran?oise Dolto" (Copyright TF1)

http://www.pfttsp.be/media/movies/Francoise_Dolto.wmv


Beno?t

PS: Een groot bedankt aan Henk van de PST !
[/quote]

Peter

Leon,

Volgens het uitstekende (en betrouwbare) boek van Klaus Julius Harder "Die P8" was de maximum snelheid vastgelegd op 100 km/h
De verwarring is waarschijnlijk ontstaan doordat bij proefritten, nadat de "heizfl?che" (ned. woord??) vergroot werd, er enkele ritten werden uitgevoerd, eerst tot 110 en zelf een keer tot 115 km/h, waarbij de slijtage zo groot was, dat de snelheid maar vastgelegd werd op 100 voorwaarts, en 50 achterwaarts. Met wannenender werd dit later 80 km/h achterwaarts. In de praktijk werd er echter zelden meer dan 90 km/h gereden.
Dit is ook mee de reden dat deze lok, net als de S?chsische 38, (de Rollwagen) werden ingedeeld bij de "Personenzugloks" en niet bij de "Schnellzugloks"

PS Piko heeft een zeer goed model van die S?chsische 38.
Met vriendelijke groeten
Peter

eddy

Peter,
Heizflache,zou dat niet staan voor de oppervlakte van de vuurhaard?

Groeten Eddy

Peter

Hallo Eddy,

Zou kunnen. (ik ben echt niet alwetend, anders wist ik de cijfers van de Lotto[:D][:D][:D])
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

citaat:
Geplaatst door eddy

Heizflache,zou dat niet staan voor de oppervlakte van de vuurhaard?


Heizflache staat voor de totale oppervlakte van de vuurhaard waar er rechtstreeks contact met het water (inwendig in de ketel) wordt gemaakt.
Groetjes, Peter


Peter

Yep, dat is het inderdaad PeterC.

Nog even meegeven dat er slechts 1 (??n) perfekt model bestaat in H0 van de P8, of beter gezegd de baureihe 38.10-40, en dat is het Weinert model, op de markt gekomen in 2002/2003. Prijs voor de bouwdoos MET rijklaar onderstel, en met NEM of RP25 wielen, (met Faulhaber) ongeveer 750 euro, en dat is dus niet mis. Aan zowel het Fleischmann als het M?rklin/Trix model zitten tal van fouten (en foutjes) en geven (helaas) volgens mij niet de "look" van de 38 weer. Spijtig, want er is ruim voldoende informatie beschikbaar. Ik neem dus genoegen met het Fleischmann model[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

De reacties op het homologeren van de P8 tonen aan dat nostalgische gevoelens samengaan met pure bewondering, en verwondering, over deze prestatie.Zonder in technische bijzonderheden te treden kan ik Mr. Guy Holbrecht geruststellen. Een team van mensen, elk op zijn gebied een specialist, verzorgt de 64169 zoals het voor een oude, waardige dame betaamt. Tijdens de proefritten hielden stoker Henk Dejonghe en leerlingstoker Thierry Simon de stoomdruk netjes op 12 bar( maximumketeldruk)en het water in het peilglas op 2/3, zodat zonder moeite ook hogere snelheden hadden kunnen worden bereikt indien nodig. Daarenboven werden heel wat noodstops uitgevoerd waarbij onze lok het beter deed dan het type 27!!
Met de huidige conditie kan onze stomer een snelheid van 80km/h over langere afstanden makkelijk aan en loopt ze soepeler dan aan 60km/h!
De eerste jaren van het bestaan van de reeks P8 werd 110km/h als hoogste snelheid voor dit type vastgelegd. Echter, de constructie had zeer te lijden onder onbalans en inwerking door deze hoge snelheid. Het terugbrengen tot 100km/h als maximum, en wat kleinere aanpassingen, was voldoende om de lok een rustige loop te geven.
Het Suddeutsches Eisenbahnmuseum in Heilbronn zet haar P8, eveneens gehaald in Roemeni? zoals onze 64169, in met 95km/h en legt daarbij afstanden af, per rijdag, tot 600 km !! ( met hun 01 halen ze tot 1000km per dag)
Iemand suggereerde een dubbeltractie met de 29013. Dat zou wel eens kunnen in 2010 bij de viering van 175 jaar spoorwegen in Belgi?!( de 29 is eveneens toegelaten tot 80km/h)
Voor onze 26101 welke nu in St Ghislain gelaten de gebeurtenissen staat af te wachten, wordt het wel kort dag om klaar te zijn tegen 2010. De huidige vuurkist is versleten en moet worden vervangen. Daarnaast zijn nog wat werken aan de ketel nodig. Dit alles zal zo'n 150.000 ? gaan kosten ?n een hoop tijd. Alleen als we snel de centen bij elkaar krijgen of voldoende liefhebbers om maandelijks een bijdrage te storten zodat de bank ons krediet verschaft, kan ze naar een gespecialiseerd bedrijf waarna het stoomteam, welke de lok al volledig " gestript" heeft, alle appendages terug zal aanbrengen om haar stoomrijp te maken.
stoomse groeten
Cocochanel

ysbeer

Heizflache heet (naar mijn beste weten, in nederland)vuurplaat.
wim

n/a

Ysbeer vroeg zich af wat Heizfl?che nu juist is.
Alles wat in aanraking komt met water of, voor oververhitters, met hete gassen.
1/ Heizfl?che van de vuurkist: opp.voor-en achterwanden, zijwanden en plafond
2/ Heizfl?che van de oververhitterbuizen
3/ heizfl?che van de oververhitters zelf
4/Heizfl?che van de vlambuizen.
2,3 en 4 bevinden zich in de ketel.
3 bevindt zich in 2. Dit betekent dat de stoom van de stoomdom eerst naar de verzamelkast wordt geleid en dan dooor dunwandige buizen, welke heen en weer door de grote oververhitterbuizen lopen, wordt  geleid. Doel: van natte stoom = ongeveer 200gr.celsius, oververhitte stoom te maken ( tot ongeveer 380 ? 400 gr) Pas dan gaat deze droge stoom naar de motor ( zo wordt ook het cilinderblok en drijf-koppelstangen genoemd)
Droge stoom heeft een grotere uitdeiningsco?fficient in de cilinder dan natte stoom waarmee alle loks reden tot de oververhitters er kwamen rond 1900.
Daarnaast is het verbruik aan stoom kleiner en verbruikt men minder water en kolen dan een " natte" lok.
Cocochanel, lid Pacific Wervik

Mr-tsjoektsjoek

citaat:
Geplaatst door B-Cargo

inderdaad prachtig! had hem al eens op sleep gezien tijdens zijn overbrenging van Montzen naar Schaarbeek en in actie op het stoomfestival van Mariembourg maar zo op volle snelheid is het wel indrukwekkend! zelfs mijn vriendin was onder de indruk van die mooie beelden [:D] nu nog een dubbeltractie tegen 80 km/u met de 29 van de nmbs..


Is het zoiets dat je bedoelt ?



Deze foto werd genomen tijdens de TSP-reis ter inhuldiging van de 64.169.
Dit gebeurde op de Chemin de Fer du Bocq, lijn 128, in dubbeltractie met de 29.013.
Prachtige gebeurtenis !

O stoom, wat zijt gij schoon !!!

Mr-tsjoektsjoek

@bva25j : bedankt voor de link, ik had de TV te vroeg uitgezet, waardoor ik het filmpje gemist had.
Dankzij je link heb ik het alsnog kunnen bekijken.