Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Buffer lijmen

Gestart door Quadran, 03 november 2008, 12:02:33 PM

Quadran

Ik zou wat reparatie moeten uitvoeren, nl een buffer lijmen op een lok.

Kan ik hiervoor gewonen CA secondenlijm gebruiken ?

Het lijmoppervlak is +-3mm in diameter.

 

Klaas Zondervan

Hangt er van af wat voor materiaal het is. Je kunt het met secondenlijm proberen, blijft het niet zitten dan zul je andere maatregelen moeten nemen.

Quadran

Tja,
welk materiaal het is?

Het is gewoon plastic denk ik, het is nl een buffer van een Roco SBB
Re 482.

 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Quadran

Het is gewoon plastic denk ik,....
Dat is nou juist het punt. Gewoon plastic bestaat niet. Er zijn verschillende soorten, en er zijn een paar soorten die met normale middelen niet te lijmen zijn. Dat zijn over het algmeen de plasticsoorten die op -leen of -lon eindigen, zoals nylon, teflon, polyethyleen een polypropyleen.
Als het een Roco loc is, dan is het waarschijnlijk polyethyleen, en dat blijft niet zitten met secondenlijm. Maar zoals ik zei, je kunt het gewoon proberen.
Blijft het niet zitten, dan is er nog wel een oplossing. Pattex maakt nl. een lijmsetje waarin een stift zit waarmee je het materiaal kunt voorbewerken. En als je dat hebt gedaan dan blijkt secondenlijm ineens wel te hechten.

Even voor je opgezocht,"dit spul bedoel ik dus:
http://www.pattex.nl/new/nl/onzeproducten/02_secondelijmen/08_Secondelijm_Plastics_BENL_NL

ysbeer

Ik lijm al jaren alle buffers van roco vast met seconde lijm.
Die dingen zitten bij loks en wagens altijd los,en zijn zo zoek.
Tot nu toe zitten alle gelijmde buffers muurvast.
Afgebroken is natuurlijk wat anders.
Ik maak in de buffer met een boortje .5 mm een klein gaatje,zo mooi mogelijk in de midden van het breukvlak.
Idem in het breukvlak op de lok,kleinstukje koper of staaldraad er in en op elkaar schuiven met seconde lijm er tussen
Ook dat zit muurvast.
Toegegeven,als je goed kijkt zie het wel,met dat pinnetje komt het niet altijd precies in de midden uit.
Maar met wat geluk en een klein vijltje en wat verf valt veel te bereiken.
Gewoon los op elkaar plakken gaat ook,maar echt stevig is dat toch niet(een botsing en weer gebroken en nog zoek ook)
wim