Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Fals Dacker

Gestart door modelbaanHO, 08 september 2008, 19:55:27 PM

modelbaanHO

Nadat zij ongeveer 20 jaar in de kast hebben gelegen ben ik begonnen aan het in elkaar zetten van de bouwdozen van Belgische Ertswagens die ook door de firma DACKER als bouwdoos op de markt zijn gebracht.

Omdat de bijgaande tekeningen en uitleg niet zo heel duidelijk zijn, vooral wat betreft de juiste plaats van sommige detail-onderdelen ben ik op zoek naar foto's van het grote voorbeeld. Een foto van de beide fronten en zijkanten zou zeer welkom zijn.

Met het bouwpakket kan je 9 verschillende versies maken (allemaal met heel kleine verschillen in de details). Ik zou de versies willen maken die gereden hebben met de opschriften van "Cockerill-Sambre" en/of "Usines Gustave Boel".

Het juiste type zou een "Fals 1000" moeten zijn. Maar om heel zeker te zijn over het type plaats ik hieronder een foto die ik van het internet heb geplukt van een verkoop van dit model (Later is het door M?rklin uitgebracht onder het cat. nr 48448)
IMGhttp://home.scarlet.be/modelbaanho/Images/Forum/Maklin_ertswagen.jpg/IMG

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

loco

Ik heb enkele foto's van het type 6608BO Fal
Volgens mij heeft Dacker van dit type eveneens enkele voorbeelden gemaakt.

Hieronder nog eentje uit de oude doos.
Loco





LockyLuke

prachtige foto loco en de wagon is nog niet echt vuil zoals die erachter.
 

modelbaanHO

Inderdaad een prachtige foto, en ik zie onmiddellijk dat ik al een paar onderdelen verkeerd heb gemonteerd. Goed dat ik nog maar met de 1e van de 9 wagons bezig ben.

Alvast bedankt Loco.
Graag nog meer van dat !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Peter

Ik heb hier nog drie of vier setjes (van drie wagens) liggen waar al aan begonnen is (nee geen Sitrans, en nee, niet te koop.)
Zal toch van mij hart een steen moeten maken en ze is eindelijk afwerken. Ik heb de verf (Dacker/Precision) en de decals dus...[:I][:I][:I][:I]
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

zal met het WE eens wat foto's maken van men Dackers, ben gelukkige bezitter van een 20tal van die wagons, ze zijn wel gevuld met echt ijzererts, wel een dun laagje op isimo want die spullen wegen[;)]
en nu een antwoord op jullie vraag "waar heb je dat gehaald" ik heb dat gehaald bij het oude Sidmar in Gent, en eigenlijk is dat bijna stof van ijzererts...[:)]

Johnnytrein

Luc, als jouw voorraad af is ik heb er hier ook nog om af te werken spring maar in je auto.[:D]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

modelbaanHO

Johnnytrein, ik hoop dat je dan nog veel tijd hebt. Bij mij gaat het net vooruit. Het is ondertussen al weer bijna 14 dagen geleden dat ik er nog aan verder heb kunnen werken.[:(]
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

loebaske

Zoals beloofd hierbij een foto van mijn Fals




Gerolf

die bruine Fals is naar mijn smaak "er over", maar die turkooisen vind ik prachtig [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Merci Gerolf, dat bevuilen is misschien al 15j geleden, ondertussen al meer ervaring opgedaan aan de hand van sommige artikels in MSM[;)]

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

die bruine Fals is naar mijn smaak "er over", maar die turkooisen vind ik prachtig [:p]



>>> die bruine is  eigenlijk een oranje en de turkooise is grijs.
Maar na enige keren geladen en gelost te zijn zie je het verschil toch niet meer,dan is alles "erts-roestbruin"

ps :de belading in "hoopjes" is de enige juiste.

Gerrit

bollen neus

@ Rochevalien, heb je soms een foto ? Of heb je soms een tip hoe je best die "hoopjes" kunt namaken in de wagons?
Eric, alias, bollen[:o)]neus.

loebaske

Eric, die ladingen heb ik zelf gemaakt met ijzer erts, eerst heb ik een stukje piepschuim gelegd en nadien een fijn laagje ijzer erts,, want men eerste wagons waren al te zwaar, ook niet vergeten om het metaalplaatje te verwijderen anders worden ze zekers te zwaar[:(]
Bij het inlijmen ook niet vergeten de bougies en de trekhaak weg te halen, want anders heb je problemen door het door sijpelen van de houtlijm[:p]

bollen neus

@ Rochevalien; bedankt voor de extra info.[:)]

Groeten, Eric alias bollen[:o)]neus