Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Brainstormen - Opendeur - Tentoonstelling

Gestart door DWL, 27 augustus 2008, 14:19:25 PM

DWL

Mag ik even jullie bijzondere aandacht, raad, idee?n e.d. :

Voor de eerste keer wens ik een opendeur van mijn tuinbaan te organiseren, de datum ligt nog niet vast, maar zal in de loop van 2010 zijn

Ik wil er een groot feest van maken, niet te kortzichtig, zodat ook mijn buren en omwonenden van onze wijk het niet als een overlast moeten ervaren, maar ook bij de feestelijkheden worden betrokken.

Belangrijk is natuurlijk wel, dat de trein (modeltrein) het middelpunt moet zijn.

Ik heb al enkele contacten gelegd met andere verenigingen in onze gemeente, die ook een deel van de organisatie op hun kunnen nemen
(ik ga echt niet alles alleen doen, dat zou dom zijn !)

Al enkele van mijn losse idee?n, die zeker op de agenda moeten komen :

-Een aantal straten van onze wijk zullen verkeersvrij worden gemaakt, zodat er de ganse dag activiteiten kunnnen plaatshebben.

-Een stoomtrein(en)die door de straten kan rijden, en kinderen en volwassenen kunnen meerijden.

-Een ruime tafel, met daarop een aantal sporen ( LGB e.d.) waarop ook echte stomende locs (livesteam)kunnen rondrijden.
(Ik ken trouwens al enkele noorderburen (NL) die hier wel willen komen rijden)

-Een reuze BBQ, drankgelegenheden, hotdogs, pitta, hamburgers e.d. om de inwendige mens te versterken, mogen niet ontbreken.

-Een rommelmarkt en(of) occasiemarkt.


Maar ik ben ervan overtuigd dat jullie ook toffe idee?n hebben, iets waar ik misschien nog niet aan gedacht heb, laat het mij weten, er is tijd genoeg voor afspraken en vergaderingen ...
... brainstormen ...brainstormen ...( laat jullie grijze massa even werken ...)

Dank bij voorbaat en wanneer het zover is, zijn jullie alvast allemaal van harte welkom.

Lucien
Lucien

Gerolf

Grootse plannen, Lucien! [:0]
Neem je niet teveel hooi op je vork?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Dat is al bijna iets dat even groot zal zijn als een braderij of iets dergelijks.
Het idee is leuk. Maar of het haalbaar is? Je zal waarschijnlijk ook wel toestemming moeten hebben van je stad of gemeente om de straten af te sluiten. Het lijkt me ook vrij kostelijk.

Ik ben nu niet meteen een liefhebber van de grote treinschalen, maar als je erin slaagt kom ik zeker eens een kijkje nemen.
Ik wens je in ieder geval al veel succes.
Misschien is dit ook een ideale gelegenheid om een forummeeting te houden? Voila, al meteen een idee. [;)]
Een baantje waarbij de kinderen op een trein kunnen meerijden is misschien ook een idee.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

modeltreinbart

Zolang de bbq maar gratis is wil ik wel afkomen en als er schoon vrouw volk in uwe wijk woont ben ik er ook al voor te vinden [:D].
maar ik vind het een pracht van een initiatief hopelijk mag alles goed verlopen en de weergoden je goed gezind zijn.
modelspoorse groeten bart
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Havoc

citaat:
iets waar ik misschien nog niet aan gedacht heb


Een verzekering? Dit mag misschien onozel klinken en spelbederf lijken maar voor zo'n groots opgezet evenement is het toch iets dat je niet uit het oog mag verliezen. Zeker als je livesteam door de starten gaat laten rijden. Informeer je goed!

Voor de livesteam tafel kan je misschien eens contact nemen met clubs die dat doen. Heeft ooit in MSM gestaan.

Iets voor familieleden die meekomen maar treinen niet zo boeiend vinden. Als je al contact hebt met andere verenigingen zal dat geen probleem zijn.

En enkele Portacabins...[:D]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

om dat als 1 man te organiseren lijkt ma onmogelijk, je zal zeker enkele clubs achter u moeten kunnen krijgen om genoeg mensen voor de organisatie te krijgen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

DWL

De eerste reacties, even analiseren :
Gerolf :
Die plannen heb ik inderdaad al enige tijd, en het idee om het grootser te bekijken, kwam in samenspraak met mensen "met ondervinding" (ik ga niet over ??nnachtijs).
Voor mij was mijn tuin openstellen al voldoende, maar er komen altijd praktische problemen opduiken, die moeilijk alleen aan te pakken zijn, vandaar dit idee.
Jurgen :
De haalbaarheid en die toestemming, geen probleem, dat komt wel in orde.
En die meeting voor Forumleden, waarom niet, dat is een uitgelezen gelegenheid, maar dan wel zonder H0-baan, een tent kan hier niet direct gezet worden ( wie gaat dat betalen?)[:(]
Een trein voor de kinderen, had ik al voorzien !!![;)]
Bart :
Aardige grap, maar "gratis", dat verwacht ik enkel van een Noorderbuur en dat vrouwvolk, geen idee, wijkt trouwens af van ons onderwerp, dus niet aan de orde, verkeerde rubriek [:D]
Havoc :
Inderdaad, daar moet je even blijven bij stilstaan, maar dat wordt wel geregeld, geen nood.
Jan :
Had ik al gezegd, doe dit niet alleen, nogal logisch ![8D]

Maar tussen haakjes, is jullie mayonaise nog aan't werken, idee?n voor nog andere activiteiten ... nog niet veel van gemerkt, maar we hebben tijd, dus rustig aan ... (de offici?le kant is al aan bod gekomen)[?]

Lucien

Lucien

nick_9450

Hallo


Een heel tof concept die je aanhaalt.
Enige structurele info die van mijn kant komt( zelf organiseer ik fuifen en dergelijk)

De aanvraag

Het gemeentelijk reglement van 29 mei 1997 betreffende manifestaties zegt dat elke manifestatie
tenminste twee maanden vooraf moet worden aangevraagd. Dit gebeurt op de preventiedienst via een
meldingsformulier.
Na voorlegging aan de gemeentelijke preventieambtenaar en de burgemeester wordt de toelating tot
manefestatie verstuurd naar de organisatie.

De verzekering
Voor elke manefestatie is het verplicht een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid af te sluiten. Bij eventuele
schade zal deze verzekering tussenbeide komen. Deze schade kan zowel lichamelijk als materieel zijn.
Sommige verenigingen hebben een jaarpolis waarin manifestaties zijn opgenomen. Dit dient steeds
goed nagegaan te worden, sommige verzekeringen stellen immers een beperking aan het aantal
manifestaties . Deze verzekering is verplicht om jezelf veilig te stellen. Immers , een schadegeval
zonder verzekering kan jou en jouw vereniging duur komen te staan ?
Het verzekeringsattest moet ook ten alle tijden kunnen voorgelegd worden. Bij de aanvraag van je manefestatie
moet je steeds een kopie van het verzekeringsattest binnenbrengen op de preventiedienst !
Opgelet !! Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid dekt geen brandschade ! Ga dus altijd na of
er een brandverzekering is afgesloten die de schade dekt indien tijdens jouw manifestatie  brand uitbreekt.
Indien dit niet het geval is, dien je tevens een bijkomende brandverzekering af te sluiten.


Sabam

Om muziek te kunnen draaien op jouw manefestatie moet je een toelating vragen aan Sabam en auteursrechten
betalen. Het te betalen bedrag hangt af van o.a. je inkomprijzen
Indien je de aanvraag minimum 10 dagen op voorhand doet, kan je rekenen op 20% korting.

Dan zijn er ook nog de billijke vergoedingen ,..........


Hopelijk weet je al iets meer want iets organiseren komt veel bij zien.



nick

Gerolf

Voor je de juiste datum prikt in 2010 - je hebt nog even de tijd, h?: kijk goed naar de data van andere evenementen.
't Is sowieso een prima idee om de buurt te laten meedoen - al nagevraagd of die ook iets interessants voor "een publiek" te tonen hebben?
Wie weet zitten er wel modelbouwers in andere disciplines tussen (RC-vrachtwagens bvb kan interessant zijn, zelfs in combinatie)
Maar misschien zitten er ook andere straat-animatoren in je buurt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Lucien, net als je treinen, zie je een opentuinbaandag ook weer iets groter dan gemiddeld [:D]. Ik ben met stomheid geslagen, maar jouw initiatief is natuurlijk grandioos, en lovenswaardig.

Om terug te komen op het brainstorm-aspect, de meesten die komen hebben ofwel plannen, ofwel goesting, ofwel een droom om zelf ook te beginnen met een eigen tuinbaantje. Zou een soort "do's-and-don'ts"-workshop of cursus niet interessant zijn. Een uurtje je ervaring uitleggen, met de problematiek, de mislukkingen, de successen, de technieken... Ik denk dat je velen over de drempel kan trekken met duidelijke informatie over hoe je eraan begint, waar je op moet letten, en welk technieken je best kan gebruiken (of vergeten).

Ik behoor tot de dromers. Een tuin heb ik al. De lef (en misschien ook de ping-ping) ontbreekt me.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

DWL

Sorry, was enkele dagen druk bezig ( in de treintuin natuurlijk !!!), terwijl het even droog is ...

Bedankt heren, Nick, Gerolf en Saraan.
Weer extra stof en belangrijke praktische tips, mijn grijze massa zal dit alles verwerken.
Ik moet wel zeggen dat ik in het verleden al meedere organisaties heb uitgewerkt ( samen met mijn echtgenote e.a.)en met succes, dus het is niet bepaald iets dat mij afschrikt.
Het gaat er mij wel om dat alles prima verloopt, ik heb een hekel aan half werk, het moet iets worden waar iedereen nog lang zal over spreken en dan liefst in positieve zin natuurlijk.

Die datum is natuurlijk van zeer groot belang, inderdaad!
En wie weet zit er nog een modelspoorder of andere in de buurt, is allemaal mogelijk, ik ken trouwens niet alle mensen uit onze wijk, er zijn er de laatste jaren nog een aantal bijgekomen.
Maar wij gaan toch contacten leggen, dus die zullen dan wel boven water komen en misschien ook nog hun steentje willen bijdragen.

Mijn achterbuur is zopas gaan verhuizen (neen! het is niet mijn schuld, wij waren goede vrienden)er is nu een nieuwe eigenaar, hij woont er nog niet in en ik weet ook nog niet wie het is, dus dat is ook afwachten.
De grap was, dat mijn gehuwde zoon ook die woning wilde kopen, hij was juist te laat, anders had ik direkt uitbreidingsmogelijkheden gehad, want hij is ook bezeten van die treinen, ze zouden dus van de ene naar de andere tuin kunnen rijden, spijtig gaat niet door!

Hoor ik daar weer klagen, " ik heb een tuin maar geen ping-ping", denken jullie echt dat ik een ezeltje heb!... kan niet want ik heb geen plaats meer om hem te zetten ( geen gras meer...).
Ik denk dat er grotere kapitalisten zitten bij de H0-modelspoorders en verzamelaars, was ook een tijd lid van een club, kan ervan meespreken, daar is mijn verzameling klein bier tegen.

Wat die workshops of cursussen betreft, heel nuttig, maar dat vraagt ook organisatie, om iets deftigs te doen, en de plaats.
vele aspecten kunnen hier al op het forum aan bod komen, akkoord, praten onder elkaar vindt ik wel toffer en direkter.
(... juist, ik moet tussen de lijntje lezen, er zijn bepaalde mensen wel ge?nteresseerd om eens tot bij mij te komen voor een babbel en natuurlijk om eens rond te kijken, maar ik kan niet iedereen "nu" laten komen, want dan heeft mijn opendeur geen volk meer)
Maar ik wil altijd wel eens met enkele mensen afspreken, en dat moet niet pers? over die opendeur te gaan, gewoon een gezellig contact met ... treinen ... natuurlijk.
Tussen haakjes, heb deze week mijn nieuw gedeelte over de brug ingereden, verliep vlekkeloos, enkele fotootjes graag ! ...
natuurlijk ...









... en morgen terug aan het werk ... in de tuin natuurlijk!
( ik voel mee met de mensen die moeten gaan werken en onze jongere forumleden die terug naar sch... moeten, spijtig, uitkijken naar het volgende weekend of de volgende vakantiedag ...)

Lucien

Lucien

loebaske

Knap werk +++++
In ieder geval zijn we zekers bereid om met enkele van de club (+/- 5man) een bezoekje willen brengen op ??n van je opentuindagen.

cyberbeast

Dit lijkt een goed idee.
Zolang alles te bekostigen is natuurlijk.
Zelf organiseren we met groot succes al 5 jaar wijkfeesten, en daar komt heel wat meer werk en geld bij te kijken dan je denkt.

Jij hebt natuurlijk enkele belangrijke kosten die wij niet hebben zoals een tent en dergelijke.
Er zijn wel andere kosten zoals een verplaatsbaar toilet dat al vlug 200 euro kost. Een rommelmarkt is niet zomaar georganiseerd. Even in de krant zetten lokt je geen standhouders. Wij gaan iedere zondag op pad met flyers om verschillende rommelmarkten te bezoeken en die flyers aan standhouders te geven. En op een rommelmarkt ga je het eerste jaar heus geen 100 standhouders trekken.

Doe je een reuzen bbq dan heb je mensen nodig die bestellen. Bij ons helpen er het hele weekend 50 mensen.

Dan moet er nog waterleiding, elektriciteit enz voor de kraampjes voorzien worden.

Maar goed, ik veronderstel dat je wel weet waar je aan toe bent en dit niet je proefstuk is.

Misschien om het jou gemakkelijker te maken: organiseer jou evenement als er kermis is in het dorp. Zo is er al automatisch volk die wel eens je wijk zal bezoeken.
Organiseer ook iets die een grotere massa zal lokken, een soort blikvanger. Een deftige stoomlok is al een eerste stap. Ik kan echter niet meteen op iets anders komen dat niet te veel geld zal kosten. Misschien kun je wel het bezoek regelen van een of andere BV die ook in modeltreinen doet.

Als je nog wat info ofzo wilt ivm met grotere organisaties mag je me gerust een PM zenden.
 

DWL

"Cyberbeast"
Hartelijk dank voor je antwoord, je hebt al ondervinding in dergelijke organisaties.
Wel van organiseren weet ik al het ??n en ander en indien nodig neem ik wel eens met jouw contact op, dat is heel vriendelijk, maar ik bekijk het op mijn manier :

E?n van de plaatselijke verenigingen, waarmee ik ga samenwerken organiseren al jaren onze "Gezoarse Feesten" (eind Augustus, dit jaar was het 22,23 en 24 Aug), er is vanalles te doen, zelfs optredens van bekende Dj's en Zangers in een grote tent, randanimatie allerhande, ook voor de kinderen en een grote rommelmarkt.
Dus ik denk dat ik op dat gebied wel goed zit, trouwens dat heb ik al gezegd, dat ik wel nieuwe idee?n wens naar voor te brengen, maar dat ik zeker niet de hele organisatie op mij ga nemen, daar heb ik al voldoende alternatieven voor, het aspect "treinen", wat ook de hoofdzaak voor mij is, wil ik mij wel aantrekken, vrij logisch.

De periode van onze "Feesten", eind Augustus, is volgens mij ook al een goede keuze en inderdaad er is dan al een grote volkstoeloop, waarvan wij kunnen profiteren (wat reclame en enkele pijltjes in de goede richting en we zijn vertrokken)
Het zou misschien een welgekomen uitbreiding en vernieuwing voor onze "Feesten" kunnen zijn.

Een idee dat ook in mij opborreld, bestaat al jaren in "Reet", buurgemeente van mijn vroegere woonplaats Boom, namelijk de jaarlijkse "Lichtfeesten".
Is nu al uitgroeid tot een enorm evenement, maar was in de prille beginjaren ontstaan uit het idee om ook zoveel mogelijk mensen te betrekken bij het feest en aan iedereen te vragen om hun voortuin te versieren, een thema uit te beelden of gewoon te verlichten, met kaarsjes, of spots, al dan niet gekleurd, iedereen was vrij om mee te doen.
Er werden dan ook enkele prijzen uitgereikt aan de mooiste initiatieven, en ik kan u vertellen dat er echte juweeltjes bij waren.(zelfs zonder treintjes ...) en er komt aardig wat volk op af.

We zoeken verder ... naar goede en originele idee?n  !!!!!

Lucien

Lucien

DWL

Terug van weggeweest, ik was ondertussen wel druk bezig, en je kan niet alles tegelijk.
Heb nu ook een ander forum gevonden, waar echt alleen G-spoorders zijn, dat is natuurlijk altijd interressanter, want wat mijn H0 betreft, dat staat nu echt op een laag pitje, alle voorrang gaat nu naar het tuinspoor.
Ik heb ook al met verschillende leden van dat forum persoonlijk contact gehad, zeer positief trouwens, en heb daar ook een andere manier van samenkomen ontdekt.
Dat forum bestaat voor het overgrote deel uit Noorderburen (NL) maar dat is geen enkel belet, want hun formule is heel ??nvoudig :
Mensen die de plaats en de zin hebben om een samenkomst te organiseren, melden dit op het forum en krijgen direct reactie van mensen die willen komen.
Maar hier zit het verschil dus, "komen" betekent hier niet alleen komen kijken, maar kan ook betekenen dat ze een handje komen helpen in de zin van ...
- Zij brengen zelf materiaal mee ( Locs en wagens )en komen op jouw baan rijden.
- Mijn baan is "Analoog", dus stelt er iemand voor om een digitale sturing mee te brengen, zodat ook digitaal kan worden gereden.
- Bepaalde leden hebben een "module-baan" die ze meebrengen, waarop analoog, digitaal of zelfs met "Live-steam" kan gereden worden, want sommigen rijden met "echte" stoomlocs op G-schaal.

Dergelijke samenwerking geeft je opendeur al direct een heel andere aanblik, veel meer mogelijkheden en voor de toeschouwers ook veel interressanter, dus niet te versmaden.
Heb je een mooie baan maar nog niet veel keuze in rollend materieel, geen nood, alle mogelijke trein-combinaties zullen rondrijden, daar wordt voor gezorgd.

Dit vind ik dan ook een prachtige formule, vandaar dat ik ook al aan het organiseren ben, welliswaar op iets kleinere schaal dan eerst vooropgesteld, maar als eerste kennismaking moet dat wel voldoende zijn ... en we zien dan wel voor later ( maar ik ben ervan overtuigd dat dit de juiste formule is om er zelf ook veel plezier aan te beleven ), want het rijden met treinen blijft hier echt centraal en dat is ook de bedoeling.

ps : Ik heb nu al enkele bezoekers (forumleden) mogen ontvangen ( ja tijdens de winterperiode zelfs !) die prachtige treinen op mijn baan kwamen neerzetten ( een auto-koffer vol dozen ), gewoon prachtig !

Wel heren, je hoeft niet verder te "brainsormen", idee?n genoeg nu.

Lucien
Lucien