NOCH - Freformed Terrain Layouts

Gestart door nikske, 20 augustus 2008, 13:42:08 PM

nikske

Hallo

Als beginneling in het modelspoorwereldje wil ik niet te moeilijk beginnen met het maken van een spoorbaan. Op de website van NOCH vond ik Preformed Terrain Layouts. Dat leek me wat om mee te beginnen. Bij die Layouts waren telken railplannen voorzien voor verschillende schalen en fabrikanten. Ook voor M?rklin HO C Rail System. Toen ik dat railplan voor het layout board 'Sch?nm?hlen' wilde maken met behulp van de software AnyRail, bleek dat dat railplan helemaal niet klopte! Zelfs met Wintrack lukte het niet. Ook de railplannen van de andere layout borden bleken niet correct!
Ik wil weten welk railplan wel past op het Sch?nm?hlen bord (M?rklin C rails), want dan weet ik precies welke en hoeveel rails ik moet aanschaffen. Wie kan er helpen? Ik heb NOCH hierover gecontacteerd, maar ik krijg geen respons...

wisselstromer

als ik van jou was zou ik toch maar op de gewone manier beginnen ipv zo een voorgebouwde baan te kopen
volgens mij ga je daar nog spijt van krijgen want
wat doe je ermee als je toch eens de keuze maakt om een "gewone" baan te maken

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Michiel

Ik volg Wim in zijn advies. Voor mij geldt ook dat het bouwen van mijn baan veruit meer voldoening geeft dan het rijden met de treinen. Als "bouwen" en knutselen je doel is, begin met een plank, een hoopje rails en veel lectuur. Informeer je, en doe het stapje voor stapje, en geniet van je eigen creaties. Je zal er geen spijt van hebben... Zo zie ik het ten minste...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ruben13


DWL

beste Nikske,
hartelijk welkom op het forum.
Inderdaad, niet doen wat je van plan was, is geen goed idee.
Het plezantste aan deze hobby is dat je je fantasie kan laten werken, en zelf iets uitdenken en dat proberen te leggen.
Denkwerk en planning kan ook prettig zijn.
Bekijk de plaats die je hebt en leg er een tafel of plank, en je kan beginnen, enkele bochten wat rechten en een paar wissels, je zal spoedig zelf kunnen inschatten wat er mogelijk is en welk materiaal je moet aankopen.
De mannen hebben gelijk, klein beginnen en dan geleidelijk uitbouwen, dat is genieten van je hobby.
Laat je hersenen werken ( dat kost niets) en spaar je geldbeugel, je zal er geen spijt van krijgen.
groeten,

lucien
Lucien

janjozef

Ik zou ook zelf beginnen bouwen op een "plank", langs de andere kant als je dat niet ziet zitten waarom niet, wat je vraag betreft de sporen die je best gebruikt zijn flex-rails, sporen die je kan buigen zoals je wil zodat ze altijd passen. Enkel op lengte moet je ze maken. Volgens mij is het onmogelijk om gewone gebogen rails te gebruiken de bochten gaan altijd verschillen in diameter.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

wisselstromer

het rare aan de hobby blijft toch
als je aan het bouwen bent wil je rijden;
als je aan het rijden bent, wil je bouwen!!

zo is het toch bij mij



als je toch pers? het sporenplan wil vna die noch baan
koop dan een grote houten plank en leg daar het plan op uit en
zo begin je bij de basis en komt al de rest vanzelf wel
wie niet waagt, niet wint!

ps
en als dat niet lukt, dan zijn wij er nog op het forum[;)]
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

nikske

OK bedankt voor de info. Ik ga proberen om zelf een baan te maken.
Maar kan iemand mij vertellen wat de meest eenvoudige (maar toch duurzame) manier van landschapscreatie is? Bedoeling is om niet te veel elevatie te maken, maar een beetje heuvelachtig landschap met velden, bomen, een dorpje en een stationnetje. Een typisch Vlaams decor, dus. Iemand suggesties?

conducteur

ga even naar buiten in zie het met je eigen ogen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Er bestaan vele technieken om een modellandschap te vormen. Maar gezien dit je eerste baan wordt, is het het gemakkelijkst om met een grote plaat te beginnen, gesteund door poten/schragen/pluggen in de muur... (naar eigen voorkeur). Hierop kan je een vlakke (vlaamse) baan aanleggen, met eventueel ??n extra hoger niveau, maar dat is niet strikt nodig. Eenmaal je een sporentrac? hebt, kan je het tussenliggend landschap vormgeven, en daarvoor zijn er dus tig technieken.

De echte uitdaging is natuurlijk om eerst een totaalconcept te bedenken, en dan het trace aan te leggen naar het concept. Maar daarvoor heb je eerst meer ervaring nodig, om te weten wat kan en wat niet...

Ik zou dus zeggen, koop een plaat en schragen. Leg de rails neer, laat  een trein rondjes rijden en doe je eerste practische ervaring op. Terwijl kan je nadenken welke thema's je het meeste aanspreken, welke onderdeel van het modeltreingebeuren lijkt je het plezanst om doen? Want uiteindelijk draait het alleen maar daar om: HAVE FUN!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)