Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

dani

beta testen van mijn home made trein besturingssysteem voor de G loks die ik recent heb gekocht.
Digitaal met WiFi.   Voorlopig test alles prima, nu nog inbouwen en dan de "echte" test.

https://www.youtube.com/watch?v=t49Ik031b5o

De bedoeling is om met smartphone of iPod  Touch  in de tuin de treinen te besturen.   Geen centrale, enkel een wifi controller in elke trein met zijn eigen IP adres, en een centraal geplaatst routertje voor het verbinden van alles.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

knappe dingen Dani en waarschijnlijk bedrijfszekerder dan een centrale  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

Citaat van: SuSke op 04 augustus 2016, 14:53:22 PM
knappe dingen Dani en waarschijnlijk bedrijfszekerder dan een centrale  ;)
dat durf ik niet zeggen Frans...  de testen zullen moeten uitwijzen hoe stabiel dit is.
Alles valt of staat met de kwaliteit van het lokale WiFi segmentje en het bereik van de antenne, want  in de "handover" tussen access points zijn die ESP8266 kaartjes niet erg goed, dus dan gaat het signaal effe verloren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Ok, dus ook gevoeliger voor stoorsignalen. Dan zou het wel eens tricky kunnen worden.
Hoewel het aansturen van een loc meestal toch maar een regelilng aan lage frequentie van pulsen nodig heeft; Het "eventjes" wegvallen van het signaal zou dan niet problematisch mogen zijn, als er natuurlijk niet steeds een hele opstartroutine moet doorlopen worden  ;) (tot zover mijn kennis terzake, maar gefacineerd)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

neen, dat is niet het geval, Frans...  maar  de testen zullen het uitwijzen.
Ik ben de laatste hand aan het leggen aan een 3-delige LGB   "ICE" trein met 2 motoren.
Dat maakt het extra ingewikkeld, want ik moet 2 H brug schakelingen aansturen.  Maar ik heb er goei oog in !

zo eentje dus :   
bron: http://www.justgardenrailways.co.uk

En als dat lukt, dan is de  Piko Taurus aan de beurt !

Het werkt vrij simpel :

Op de sporen komt een gelijkspanning of wisselspanning van max 24 V AC of DC.  Polariteit maakt geen balletje uit, er zitten toch op elk wielstel  diodebruggen.
Die wordt gelijkgericht en de polariteit wordt  gezet, en gaat dan naar  de  L298N  H-bridges, die met PWM vanop de ESP8266 (wifi chip met ingebouwde microcontroller)  worden gestuurd.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oebr


bedankt Michael ! (er volgt nog ;-) )
cool idee die sturing Dani !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

raf

dani ga je nu ook met PWM sturen ????
mooi project maar zou het ook passen in een ho lok
of zijn de printjes daar te groot voor

bedoeling is om een depannage loco te hebben die een losse wagon kan gaan ophalen daar waar je er soms moeilijk aan kunt
stroom staat op de baan (12volt)en als dat zou passen dan zou ik dus dus zo kunnen sturen om die losse wagon(s)op te halen
het probleem is dat de baan dan achter die wagon stil valt omdat het spoor bezet blijft
als hij dan tegen spoort rijd kan hij wel naar die plaats geraken

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Wim66

Citaat van: SuSke op 03 augustus 2016, 10:29:39 AM
Citaat van: raf op 03 augustus 2016, 09:33:22 AM
mij aan het ergeren aan de prijzen niet in den belziek
...

Een van onze ministers zijn euro is ook gevallen Raf, waarschijnlijk omdat hij nu ook op ziekenkas moet met een gebroken elleboog  ;)
Of het iets zal oplossen, we zien wel... :-\

En hij een commissie heeft opgeroepen om te onderzoeken hoe het komt dat dat de prijzen zo snel rijzen in België. Komt hij wel erg laat achter. Maar ja hij heeft tijd met zijn elleboog (werk)

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

dani

Citaat van: raf op 04 augustus 2016, 18:55:49 PM
dani ga je nu ook met PWM sturen ????

enken en alleen omdat dat de enige manier is om die H bridge variabel in spanning te maken.
Motorsnelheid regelen = pwm.

Al de rest is puur 1 en 0

En misschien kan dat in een H0 lokje, als je de "standaard printjes" achterwege laat en enkel de componenten op een printje zelf monteert
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

probleem is dat ik een 40Mhz ontvanger en een regelaar heb die dienst zou kunnen doen alleen die regelaar is maar tot 8 volt
als ik dan een diesel loc neem heb ik ruimte genoeg ik heb nog een roco liggen die daar donor voor zou kunnen zijn

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

voor een H0 lok heb je natuurlijk geen 2 H bridges van 2A nodig...   Eentje van 1A zou in principe moeten volstaan bij H0.
Dat maakt de hele setup een stuk kleiner...  Ik denk wel dat je het in een H0 lok kan inbouwen.   
Als je geen toeters en bellen wil zoals apart schakelbare verlichting en zo, dan is een ESP8266-ESP01 modelletje voldoende , die heeft 4 GPIO's.
Daarvan gebruik ik er 1 voor PWM signaal, 1 voor  "vooruit" signaal naar de H bridges, 1 voor "achteruit" signaal en ik heb nog 1  "aux" over , bvb voor een telexkoppeling !
Dat printje is 25 bij 14 mm groot (beetje in de range van de meeste decodertjes) maar je moet wel nog de  H bridge er bij constureren en een transistor voor de AUX functie.   Als je een  L293   dual H bridge  gebruikt, kan je zelfs 2 motoren aansturen.  En die kan net 1A  aan.  (2A piek)

* Wide Supply-Voltage Range: 4.5 V to 36 V
• Separate Input-Logic Supply current half-H drivers.
• Internal ESD Protection voltages from 4.5 V to 36 V.
• High-Noise-Immunity Inputs to provide bidirectional drive currents of up to 600-mA
• Output Current 1 A Per Channel (600 mA for at voltages from 4.5 V to 36 V. Both devices are L293D)
• Peak Output Current 2 A Per Channel
• Output Clamp Diodes for Inductive Transient Each output is a complete totem-pole drive circuit

En zo een IC'tje is klein genoeg om op een stukje gaatjesprint te bouwen en in de lok te steken.
Of je maakt een H brugje met BD139 en BD140 combinaties.

Dan kan het dus wel degelijk !!   Als je interesse hebt, kan ik er gerust eens verder op in gaan.  Dan misschien via PB of mail.
homer<punt>simpson<at>telenet<punt>be


Anderzijns als je de ESP8266-ESP12 versie gebruikt, dan heb je in totaal een 10tal GPIO's beschikbaar.   Je kan dan  meer doen met verlichting apart schakelen, extra AUX functies, eventueel geluidsprintje aansturen of zo ...  Maar je hebt dan een "basisprintje" van  31x28 mm  (met adapterplate naar 2,54mm modulus) of ook slechts  24x16  (zonder adapterplate).  Die  "adapterplate" is handig als je zoals ik vaak met standaard gaatjesprint werkt, anders passen de soldeerpuntjes niet.


Wel opletten met de voltages :  de 8266 is ZEER  kieskeurig op zijn 3V3 !!    Geef hem geen 5V of meer want dan kan je hem weggooien.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

... en na wat verder afwerken en testen : de eerste  WiFi LGB trein is een feit !!!

Hij rijdt vooruit, achteruit, met aangepaste verlichting wit/rood en ze zit zelfs een zoemertje ingebouwd op de AUX output.

Bloed, zweet, tranen en tijd heeft het gekost maar nu werkt het systeem zoals gepland.

Enkel nog een "buffer" voorzien voor kleine spanningsonderbrekingen voor de WiFi kaart, en dan de software verder tunen voor zacht optrekken en geleidelijk aan versnellen.

https://www.youtube.com/watch?v=YEaSTWPUTIw
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Houdini

Wauw Dani, mooi gedaan! Ik snap er niks van (want dit gaat mijn petje zéér veel te boven  8)), maar toch knap gedaan!

jakke

Tof project Dani , maar een interface op het scherm van je ipod , is die niet wat traag te bedienen als je snel de ene trein na een andere wil bedienen ?
En heel de bedoening nu in een schaal1 - loc , mogelijk in een ho-loc , dat is een prestatie .
Laat je het  geheel bewonderen in Leuven dit najaar ?

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

dani

Citaat van: jakke op 05 augustus 2016, 13:10:49 PM
Tof project Dani , maar een interface op het scherm van je ipod , is die niet wat traag te bedienen als je snel de ene trein na een andere wil bedienen ?
En heel de bedoening nu in een schaal1 - loc , mogelijk in een ho-loc , dat is een prestatie .
Laat je het  geheel bewonderen in Leuven dit najaar ?

Jan
Ik denk niet da ik er mee ga op beurzen en zo staan, Jan...   Ik ben geen "handelaar" of club hee ...   ben maar een simpel hobby'istje.    Maar de technologie is  "out there"  en iedereen kan het gebruiken en verkennen.    Ik ga alles publiceren op mijn website, dus alles "open source".

Traag bedienen.... bwah dat valt nog mee, hoor .   En op termijn ga ik een andere user interface maken, en de eigenlijke "wifi bevelen"  door een Arduino or  Raspberry Pi laten doen.   Maar dat is nog een extra programmeerlaag er bovenop, de "user interface".  Dit is heel basic, en aangezien het allemaal simpele HTML is met heel weinig inhoud op de pagina, werkt dit vlotjes.   Het is inderdaad wel lastig als je van de ene lok naar de andere wil schakelen wan dan moet je eerst al hun IP adressen in je favorieten zetten.    Maar ook dat werkt vrij vlot op een iPhone of tablet.    Je kan meerdere tabs open hebben in je  webbrowser, eentje voor elke  lok, en dan wissel je van lok met 1 klik van de muis of 1 tik op je scherm.


Om het in een Schaal  H0  te proppen, dat zal inderdaad de volgende uitdaging worden , maar het moet zeker kunnen !   Wie weet wordt Raf (van hier op t forum) mijn eerste proefkonijn / partner in crime ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.