Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Huugooke

Een chassis van een Märklin type 600 aan het vergelijkstromen. Gek eigenlijk dat ze vertrokken zijn van een Trix chassis, en alle stroomafname zo gelaten hebben. Alleen de wielen zijn niet geïsoleerd, maar dat is al opgelost met een boormachine en veel nadenken.
De Trix was origineel ook op de beide draaistellen aangedreven; één kant heeft plaats moeten maken voor de elektronica van de decoder.
Die decoder is dan nog slecht geïmplementeerd, zodat de verlichting niet schakelbaar is enz.
Al die ruimte voor zo weinig.
Dus alles er uit en een locdecoder er in...

Klaas Zondervan

Citaat van: Kees-Jan op 29 juli 2015, 21:20:52 PM
Basalt uit eigen keuken.
Kun je daar wat meer over vertellen, of is dat een keukengeheim?

59erke

solderen, solderen, solderen.

Aansluitpunten aan het solderen onderaan al mijn N rails.
Hebben jullie ook dat bij het doormeten van de soldering je niets doormeet maar dat de verbinding blijkbaar toch goed is gesoldeerd ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Citaat van: 59erke op 30 juli 2015, 10:25:47 AM
solderen, solderen, solderen.

Aansluitpunten aan het solderen onderaan al mijn N rails.
Hebben jullie ook dat bij het doormeten van de soldering je niets doormeet maar dat de verbinding blijkbaar toch goed is gesoldeerd ?

Meter defect? Normaal als de soldering goed is moet het doormeten.

Havoc

Ofwel ligt er een laagje flux op de soldering als je op het soldeerpunt zelf meet. Ofwel heb je de verkeerde draadjes vast, dat overkomt mij meestal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Meter defect, of je hebt je draad vastgeplakt met de hars. Is de souduur mooi uitgevloeid op de rail, blinkend? Trek eens aan de draad. Komt ie los?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Meter defect -> nee

Als je rechtstreeks op de draad meet, einde draad en soldering meet hij wel door, maar op de rail niet
Draad komt niet los bij het trekken.

Misschien toch vastgeplakt met de hars ? Oplossing -> opnieuw solderen of laagje tin erover ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Michiel

Extra souduur erop wordt een grote klieder en komt waarschijnlijk niet goed, en zeker niet mooi. (Een mooie soldeerverbinding is dikwijls ook een goede).

Ik zou het weer los maken, rails weer schoon maken, vers draadeindje voorvertinnen, rail voorvertinnen en opnieuw vastsolderen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Het kan zijn dat je een z.g. "koude las" hebt gemaakt. Dan is de spoorstaaf niet warm genoeg geworden om het soldeer te laten smelten.

Kees-Jan

@ Ben:

Das waar.....................


Class 66 ACTS by Kees-Jan van Vessem, on Flickr

Kees-Jan

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 juli 2015, 10:05:33 AM
Citaat van: Kees-Jan op 29 juli 2015, 21:20:52 PM
Basalt uit eigen keuken.
Kun je daar wat meer over vertellen, of is dat een keukengeheim?

Nee hoor Klaas. Gekocht bij de grindhandel en daarna door de zeef. De tweede zeef geeft H0 maat. Dit gebruik ik dan weer voor het BW en eventueel grindpaden o.i.d.

Klaas Zondervan

Kees-Jan, bedankt.
Is eigenlijk dezelfde manier die ik toepas. Alleen gebruik ik aquariumzand. Soms kun je het treffen, en koop je een zak met gelijke korrelgrootte. Maar het gebeurt ook wel dat er flink gezeefd moet worden.

Michael

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 juli 2015, 11:41:21 AM
Kees-Jan, bedankt.
Is eigenlijk dezelfde manier die ik toepas. Alleen gebruik ik aquariumzand. Soms kun je het treffen, en koop je een zak met gelijke korrelgrootte. Maar het gebeurt ook wel dat er flink gezeefd moet worden.

Klaas wat doe je met de steentjes die te groot van korrel zijn?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kees-Jan

Ja Klaas dat is hier ook................ soms komt er 20 kg uit een zak van 25 kg en soms maar 10.

Michael: hoe groot mogen die zijn? Ik heb 10 kg LGB schotter liggen namelijk)

dani

Citaat van: Michael op 30 juli 2015, 11:47:22 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 30 juli 2015, 11:41:21 AM
Alleen gebruik ik aquariumzand.
Klaas wat doe je met de steentjes die te groot van korrel zijn?


euh.... aan iemand geven die een aquarium heeft of die op een grotere schaal werkt ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.