Spoorlijn 29

Gestart door Jurgen, 07 augustus 2008, 11:47:01 AM

Reeks1976

#15
Jurgen:

Je hebt wederom bewezen een mooie reportage neer te zetten.
Ik ken het Belslijntje Tilburg-Turnhout redelijk uit ijn hoofd.
Je kunt vanuit Turnhout bij het station richting Tilburg de volgende overweg waar het opstelterrein begint de Brabantstaart in lopen en dan voor het speeltuintje de spoordijk op zodat je paralel loopt met opstelterrein,zodat je gelijk bij het kanaal uit komt.
Ik ben veel te vinden rond Baarle -Nassau, omdat dit in verband met mijn werk te maken heeft .
Een paarjaar geleden heb ik met mijn werk het onderhoud gedaan tussen de Grens waar het grote perron ligt en het station in het dorp zelf.Voornamelijk snoeien van struiken en vellen van bomen.
Op het ooit gelegen grensstation waar het grote station heeft gestaan , kun je de put nog vinden waar de draaischijf heeft gelegen.
De mensen die daar in de omgeving wonen helpen je graag.
Verder ligt er verstopt tussen de gebouwen een deel van de goederenloods met de overkapping nog .
Wat je misschien nog niet weet is dat Belslijntje naar Tilburg nog een aftakking heeft gehad naar Goirle maar is net na 1946 opgebroken, het betreft hier slechts een goederenspoor.
De lijn  die naar Tilburg loopt is halverwege 1965 omgelegd ivm het hoogspoor in Tilburg zelf .In periode 1974 tot 1984 heeft er een toeristische stoomtrein gereden tussen Tilburg west en Schaluinen met als stopplaatsen Riel ,Alpen en Baarle Nassau dorp.Schaluinen was toen het eindpunt ,vanwege de camping de midgetgolf en andere activiteiten ,het grensstation diende als enige omloopmogelijkheid voor de lok.Het grote perron was toen voorzien van 2 eindstompen in de vorm van de delen van het grensstation.Ik ben ooit 1 keer meegeweest met de stoomtrein.
Info kun je vinden over de stations op www.stationsweb.nl

Groeten van Alexander

Jurgen

#16
Ik heb die info ook toevallig gevonden op het internet samen met een heel deel oude foto's van toen de lijn nog in dienst was.
Ook foto's van toen de lijn als museumlijn diende ben ik tegengekomen.

Is die site (stationsweb) trouwens van jou? Dan kan ik je vertellen dat het gedeelte Turnhout-Tilburg eigenlijk deel uitmaakt van de lijn Aarschot-Herentals-Turnhout-Tilburg. Het startpunt volgens NMBS-normen is Aarschot. Ik veronderstel dat men begint te meten vanaf het station dat het dichtste tegen Brussel ligt, ik kan me ook vergissen.

Weet jij trouwens van waar de naam "Bels Lijntje" komt? Een plaatselijk dialect voor Belgisch lijntje misschien? Of misschien weet iemand anders een antwoord?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Reeks1976

#17
Jurgen:

Stationsweb is niet van mij maar ik ben er vaste bezoeker op.
De naam Bels lijntje is hier vooral bekend als dialect het antwoord gaf je zelf al.Het Bels lijntje staat bij ons ook bekend om de bewuste stoomtrein ,de ene lok die er heeft gereden is in bezit van het spoormuseum in utrecht ns3737 en later toen de museumlin zelf 1 lok had de 8826 een zadeltanklok die ziech nu in Zuidlimburg bevind in Nederland bij de ZLSM.Je kunt nog een lok vinden een 4 assige stoomlok (RAG) die opgesteld staat bij het automuseum Autotron in Rosmalen,deze is echter in zeer slechte staat.Ze heeft maar kort daar gereden. Er is echter nog een lijn die zich Belslijntje noemt,
te weten Eindhoven-Neerpelt over Valkenswaard en Achel.Ook deze lijn is omgelegd via een andere route.
Hiervan weet ik weinig van , er is het belangrijkste te vinden op het daarover.

Groeten van Alexander

Arbeco

#18
Alexander,

Voor mijn werk kom ik ook regelmatig in Goirle. Als ik dan via de zuidkant van deze plaats terugrij naar de rijksweg, kom ik een gebouwtje tegen dat veel weg heeft van een baanwachtershuis of iets dergelijks. Ik heb dit altijd in twijfel getrokken, omdat de spoorlijn Turnhout - Tilburg enkele kilometers verderop lag.
Nu lees ik hier over de aftakking naar Goirle, en wordt mij een en ander wel duidelijk. Ook aan het verloop van de weg zou je denken dat het hier om een voormalige spoorlijn gaat. Als ik weer eens in de buurt ben, zal ik eens een fotootje maken. Interessant draadje dit, jongens! We kunnen zo langzamerhand wel een apart onderwerp gaan maken over "verdwenen" spoorlijnen... Het leuke is dat ik er zelf ook ??n in mijn achtertuin heb liggen, dit was dan de tramlijn van de RTM. Je hoeft ook niet goed te zoeken om hier nog restanten van te vinden, diverse gebouwen e.d. zijn nog aanwezig.

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Jurgen

#19
citaat:
Geplaatst door Arbeco

Interessant draadje dit, jongens! We kunnen zo langzamerhand wel een apart onderwerp gaan maken over "verdwenen" spoorlijnen...


En dan te bedenken dat dit draadje alleen maar gestart werd doordat er een zot te veel tijd had en dan maar enkele foto's van kruispunten en oversteekplaatsen voor fietsers ging maken. [:D]

Het doet wel deugd te lezen dat er toch mensen zijn die het leuk vinden. Dat geeft een fijn gevoel en het is een extra motivatie om ook andere lijnen te gaan verkennen.
Deze site staat reeds bij mijn favorieten, maar niet alle spoorlijnen staan hierop vermeld. De mens zal ook niet alle dagen gaan fietsen h?.

Misschien moeten we eens een fietstochtje organiseren met het forum? Zot idee, maar als een forummeeting kan, waarom dan geen forumfietstocht? Met enkele enthousiaste mensen die iets van bepaalde lijnen afweten is het misschien makkelijker om spoorweggebonden gebouwen te herkennen. Alleen sla ik misschien hier en daar wel iets over want ik ben ook niet alwetend.



Ik begin zo ineens te denken dat de zot nog wat zotter aan het worden is. [:I][:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

#20
't Is zo zot nog niet, Jurgen [;)]
een "bewegende" forummeeting [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

factageklerk

#21
Dat is zo zot nog niet. Ik hoop als je dit organiseert dat er dan onderweg ook haltes zijn om te stoppen als ge begrijpt wat ik bedoel[:D][:D][:D]
 

Reeks1976

#22
Hoihoi allen,

Om even het verhaal verder kompleet te maken wat Arbeco net zei over Goirle.
De lijn die aftakte waar nu de snelweg A59 over ligt bij de wijk Blaak herken je aan het modderige zandpad ,met rijen bomen aan weerszijde, er bestaat een straat met de naam Oude spoorbaan die daadwerkelijk op het traject is gelegd.
Goirle had zelf geen station ,maar meer een goederenloods met 3 kopsporen maar wel zo dat je ze alle drie kon bereiken.
Er is in het boek Sporen over de Heuvel , wat ik zelf niet heb een afbeelding te vinden van Goirle met een stoomlok erop.
De lijn naar Goirle was niet rechtstreeks te bereiken , komend van Tilburg ging de trein eerst naar station Riel om vandaar uit duwend terug naar Tilburg te rijden over het 2e spoor ,vervolgens ging men nadat de wissel was omgezet op de aftakking verder naar Goirle.
Er is nog een zwembad met een toepasselijk naam , Waterspoor.
Arbeco, ik woon zelf ook bij 3 voormalige sporen in de buurt , je bent niet de enige.

Groeten van Alexander

Jurgen

#23
citaat:
Geplaatst door factageklerk

Dat is zo zot nog niet. Ik hoop als je dit organiseert dat er dan onderweg ook haltes zijn om te stoppen als ge begrijpt wat ik bedoel[:D][:D][:D]



De rekensom "ik + organiseren = chaos" is voor mij helemaal van toepassing.

Het nodige vocht vind je altijd wel terug langs zo'n fietspad. Voedsel zal ook wel te vinden zijn in de vorm van een frituur, je moet ze alleen vinden.

Als er iemand wil organiseren, dan mag hij/zij dat doen. Ik geef alleen maar de zotte idee?n. [:D] Mee gaan fietsen zie ik wel zitten.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Reeks1976

#24
Jurgen ,

Ik ben zelf daar niet voor op aangewezen om een fietstocht te organiseren.Zelf moet ik ook eerst een kilometer of 25 fietsen voordat ik op het traject te kan geraken.
Helaas ik heb geen rijbewijs.
Het traject is wel voorzien van eetgelegenheid.
Neem nu Baarle-Nassau dorp , het station zit een grill-restaurant, als je het eenvoudiger wilt op de hoek een frituur , je ziet het vanzelf , hij staat bekend als zeer goed hier in de regio .
verder richting Tilburg  en met name Alphen wordt je geleid om stukje door het dorp te rijden met bewegwijzering,je komt vanzelf ook weer een frituur tegen, als je volgens de bewegwijzering het traject weer geleid wordt kom je weer een eetgelegenheid tegen , tegenover het momumentje in de vorm van een andreaskruis en een stukje rail.

Succes met dit draadje .

Alexander

Jurgen

#25
Jullie dachten misschien eindelijk van mij vanaf te zijn, maar nee hoor. Ik heb nog een kilometerpaaltje ontdekt net nadat je Ramsel binnenkomt vanuit Aarschot.

Ik reed er voorbij met een vriendin en zag het toevallig staan tussen 2 bomen in.
Nadien ben ik met mijn ouders nog eens langsgefietst (tot aan het toegangsweggetje van de Lekkerbek, een ijsjesverkoper [:D]) en toen zag ik het gewoon niet meer. Zo goed staat het verstopt.
Op de terugweg heb ik het dan toch weer gezien.
Ik had geen camera mee, dus ik heb geen foto. Maar die komt er nog wel hoor, de vermelding is in ieder geval al gemaakt op mijn website. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Jurgen

#26
Een tijdje terug heb ik een mailtje gekregen van iemand met extra info en verbeteringen over het gedeelte Aarschot - Herentals. Dit is samen met de geschiedenis bij het fotoverslag geplaatst.

Er zijn blijkbaar plannen in het nieuwe mobiliteitsplan om de lijn opnieuw te openen. Ik blijf het in ieder geval volgen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.