Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

herhalingssein in model

Gestart door Michiel, 23 juli 2008, 20:48:48 PM

Michiel

Ik vroeg me af ofdat er al iemand herhalingseinen (of hoe heten die dingen?) in model op zijn modelbaan heeft staan. Ze worden gebruikt als het zicht tot het hoofdsein belemmerd is (zoals hier op de foto door een bocht). Op de modelbaan komt deze situatie eerder frequent dan sporadisch voor, mijn gedacht.
imghttp://users.edpnet.be/Saraan/images/Grootspoor/20080723_VoorSeinLinkbeek.jpg/img
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

#1
Ik had me al afgevraagd wat dat was. Ik zag ze onder andere in Brussel-Luxemburg.

Dat moet te maken zijn, lijkt me zo.

Misschien kan iemand wat meer uitleg geven over de werking (standen) ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

#2
Gezien de mogelijke seinbeelden, schuine lichtbalk of horizontale lichtbalk, veronderstel ik dat de betekenis in Belgi? hetzelfde is als in Nederland.

In Nederland wordt een herhalingssein toegepast als tussen 2 opvolgende seinen een stopplaats is, of als de situatie onoverzichtelijk is. Dat zijn van die situaties waarbij de machinist zich kan afvragen: was het vorige sein nou groen of geel? Dan komt hij een herhalingssein tegen, dat hem vertelt wat de stand van het volgende sein is. Horizontale balk: sein toont een stopbevel. Schuine balk: sein mag voorbij gereden worden.

Strikt naar de letter genomen is het dus geen herhalingssein. Bij het woord herhalingssein zou je verwachten dat die aangeeft wat het vorige sein vertelde, maar in werkelijkheid geeft een herhalingssein aan wat het volgende sein vertelt.

wimmeke

#3
Horizotale = herhaalde sein
   - sein gesloten
   - sein open met V-beperking
   - sein open in klein beweging (rood+wit licht)
Schuine streep = herhaalde sein staat open zonder beperkingen

Gerolf

#4
Is het dan geen "vereenvoudigd voorsein" ipv een herhalingssein?
Dan komt de lichtstreep overeen met de stand van een armsein. Bij een klassiek lichtsein zou het dan met de groengele lichtcombinaties opgelost worden, denk ik.
In model lijkt het me geen heksentoer om na te maken, maar niet door mezelf (geen tpIII) [;)].
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#5
Er staan er 2 op het traject dat ik dagelijks neem voor mijn werk, en ik merk dat ie horizontaal staat als het eerstvolgend sein gesloten staat (rood), en een schuine streep voor elk ander seinbeeld, maar dit is louter een observatie, ik kan me vergissen.

Tegenwoordig blijkt het sein vervaardigd te zijn met leds (of kleine gloeilampjes?), vroeger (naar mijn herinnering) bestond een lijn uit 5 vrij grote lampen (+/- 5cm diameter) op een rij, met de middelste gemeenschapelijk. (TpIII !)

o
o
ooooo
  o
   o

Het verbaast me een beetje dat niemand ze op zijn baan heeft staan. (Ik ook niet trouwens [;)])

edit:
- een ander draadje over dit onderwerp: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=6&t=3266&start=30
- een document met een bekopte uitleg: http://users.skynet.be/boechtrein/seininrichting.pdf
- een foto van het oude type herhalingssein:
http://users.pandora.be/planning/en/14.htm
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Tricolor

#6
Ik heb ooit eens gelezen dat herhalings-seinen weinig gebruikt worden in modelbouw omdat je de afstanden tss sein en herhalings-sein niet echt waarheidsgetrouw kan weergeven.

Bjorn

wisselstromer

#7
ik dacht dat dit sein er stond op een spiltsing van een baanvak

als er een traject afsplist van het hoofdtraject geeft die sein aan hoe de wissels staan

in kessel-lo voor je leuven binnenrijdt aan de brug vd E314 staat er ook zo een sein, 200 later buigt de verbindingsboog naar de lijn naar Mechelen af
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Michiel

#8
citaat:
k heb ooit eens gelezen dat herhalings-seinen weinig gebruikt worden in modelbouw omdat je de afstanden tss sein en herhalings-sein niet echt waarheidsgetrouw kan weergeven.

Dat is waar, maar mij lijkt dat bijvoorbeeld in het geval een sein in of na een binnenbocht staat, een herhalingssein op een kleine meter of zo, vrij realistisch overkomt. Afstanden worden in model toch al vrij soepel ge?nterpreteerd (bloklengten, stationsafstanden, berghoogten, boogstralen, ...). Mij lijkt het een leuke afwisseling om ergens langs het spoor te hebben staan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Anarchy

#9
Dit is een "herhaler". Uitleg zie "wimmeke"

Alex

#10
Staat dit sein ook niet op lijn 24 bij Gemmenich? Als je op t bruggetje staat en je kijkt richting Montzen dan zie je tegen de achterkant aan. Het staat aan het spoor dat richting Aachen West gaat (linkerspoor vanaf het bruggetje gezien).


Fretbol

#11
Dit is inderdaad een "herhaler". Deze worden geplaatst op alle plaatsen waar het seinbeeld moeilijk te zien is, zoals in scherpe bochten, seinen achter een brug enz...

Als het sein een schuine streep toont staat het sein open, als het sein een horizontale streep toont is het sein gesloten of staat het open met een beperking (bijvoorbeeld een snelheidsbeperking).

De afstanden varieren enorm, als een sein bijvoorbeeld in een scherpe bocht staat en niet zichtbaar is, of het sein kan niet gezien worden door bruggen, bomen enz ... wordt zo'n herhaler geplaatst op een zichtbare plaats voor het sein. In sommige gevallen is dat slechts enkele tientallen meter voor het sein.

In model zou je ze dus gerust redelijk dicht bij een sein kunnen plaatsen, zolang je er maar op let dat de herhaler een nut heeft. (het sein moet m.a.w. door iets moeilijk zichtbaar zijn)

Fretbol [;)]



knibbelknabbel

#12
De offici?le benaming van dit sein is een "herhaler"[;)]

Ik ken wel iemand die dit sein eventueel kan maken...

doomslu

#13
citaat:
Geplaatst door knibbelknabbel

De offici?le benaming van dit sein is een "herhaler"[;)]


Vreemde benaming voor iets dat voor iets anders komt... [:o)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Fretbol

#14
citaat:
Geplaatst door doomslu

Vreemde benaming voor iets dat voor iets anders komt... [:o)]



Inderdaad, maar de herhaler herhaalt wel degelijk het seinbeeld ook al staat hij voor het te herhalen sein. In feite doet zo'n herhaler net hetzelfde als een verwittingssein.

Fretbol [;)]