Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Rangeerheuvel afremmen

Gestart door Gerolf, 20 juli 2008, 21:03:10 PM

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik heb net vernomen dat er in Gent Zeehaven ook zo'n opvangbakken zouden liggen. Wit met geel geschilderd.
Er loopt daar toevallig toch niemand van jullie met een fototoestelleke rond? [;)]



Had ik dat nu wat vroeger geweten...
Ik heb de onderchef van Gent-Zeehaven gisteren nog gezien.
Als ik hem nog eens zie zal ik het eens vragen!
Spoorse groeten
Dimitri

PeterC

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik heb net vernomen dat er in Gent Zeehaven ook zo'n opvangbakken zouden liggen. Wit met geel geschilderd.
Er loopt daar toevallig toch niemand van jullie met een fototoestelleke rond? [;)]



Wanneer iemand de juiste locatie weet (dok nummer), wil ik daar wel eens met mijn fototoestel passeren.  Ik ken de Gentse Zeehaven vrij goed.
Groetjes, Peter


Gerolf

Ik heb net even via Geo-Vlaanderen naar de rangeerheuvel in de buurt van Gent-Zeehaven gekeken. Mij lijkt - op de luchtfoto toch - dat die een automatisch remsysteem heeft...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Via Geo-Vlaanderen een luchtfoto van Hasselt bekeken (daar zouden ook van die opvangbakkken kunnen liggen). Ik vond er gelijkaardige beelden als in Gent-Zeehaven...

... als die "roosters" rechts aan het begin van de bundel geen hydraulische remmen maar weegbruggen of zo zijn ...



... dan zouden die witte stipjes langs de sporen aan de linkerzijde van de brug die opvangbakken kunnen zijn [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Ik heb net even via Geo-Vlaanderen naar de rangeerheuvel in de buurt van Gent-Zeehaven gekeken. Mij lijkt - op de luchtfoto toch - dat die een automatisch remsysteem heeft...



In Gent is het een automatisch remsysteem ja.
Maar van een treinbestuurder hoorde ik nogmaals dat er in Gent wel degelijk nog zijn...
Spoorse groeten
Dimitri

wisselstromer

gerolf

kleine tip
typ in google MAPS LIVE in
dan neem je de eerst zoek opdracht
dat is een gelijkaardig programma zoal google earth
typ hasselt
en zoom in tot aan de rangeerheuvels
bovenaan staat er "aerial"
dat is de "knop" om de lucht fotos op te zetten
daar naast staat (een geluk voor jouw want er zijn niet veel plaatsen waar dat gaat) "BIRDSEYE"
als je daar opklikt dan krijg ze de fotos in volgelperspectief
met de pijltje kan je het beeld verder draaien
in birdseue is er wel maar een beperkte zoom


ik hoop dat je er iets mee bent

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Gerolf

Goeie tip, Wim. Op die manier kon ik zien dat die bundel in Hasselt hydraulische remmen heeft.
De witte puntjes zijn vrije-ruimte balken [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Met beperkte informatie, maar ik denk wel dat het er een beetje op lijkt:


Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Dat ziet er weer goed uit Gerolf.
Ik ben benieuwd naar zaterdag, dat we eindelijk je pareltje eens afgewerkt kunnen bewonderen.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Peter

Gerolf, toch een puntje. In die bakken ligt nooit meer dan 1 remschoen. De reden is vrij duidelijk. Zo'n remschoen vliegt met een redelijke vaart in die bak, en door die bocht vliegt hij weer in een richting min of meer evenwijdig aan het spoor. Moest er nog zo'n remschoen in  die bak liggen, kan degene die wegschiet op die andere afwijken en wie weet welke richting uitvliegen. Dus Gevaarlijk.

Je kan natuurlijk altijd het argument gebruiken dat er niet gerangeerd wordt en dat die remmer, de remschoenen heeft verzameld in die bak, om ze nadien weg de voeren.

PS: die dingen wegen vrij zwaar (in het echt) Want ik heb zowel een Belgische als een DB remschoen. Niet gestolen, wel eerlijk gekregen.

Met vriendelijke groeten
Peter

B-Modelbouw

In plaats van een bak kun je ook een Rangeersloefhouder maken uit twee profieltjes ... Zie (onduidelijke) modelbouwfoto;

Gerolf

Niemand zegt iets over de verkeerde spooraansluitng [8D] dus hoef ik me daar niet druk in te maken [;)]
Twee sloffen in ??n bak: wat als de rangeerders de bak niet snel genoeg leeg kunnen maken?
@Bert: ophangertjes heb ik ook geplaatst, maar dit is een "vliegende opvangbak" - iets voor de andere kant van "de lijn" [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Niemand zegt iets over de verkeerde spooraansluitng [8D] dus hoef ik me daar niet druk in te maken [;)]
Twee sloffen in ??n bak: wat als de rangeerders de bak niet snel genoeg leeg kunnen maken?
@Bert: ophangertjes heb ik ook geplaatst, maar dit is een "vliegende opvangbak" - iets voor de andere kant van "de lijn" [;)]



Ik had het wel gezien die aansluiting, maar ik dacht dat het bijna onmogelijk was om dit in model na te bouwen. Ik dacht:"Als zelfs Gerolf Peeters het niet kan ..."[:D][:D][:D][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...