Rangeerheuvel afremmen

Gestart door Gerolf, 20 juli 2008, 21:03:10 PM

erik de noorman

Een jaar met M?rklin"

Klopt.

Gerolf ik heb gisteren een testje gedaan en het werkt. Hoe groter het gewicht van de wagon hoe beter het werkt. Bij voldoende massa kan je een vrij sterk veertje  die de rails tegen de wielen aandrukt gebruiken. Waardoor de wagon sterk afremt om dan langzaam uit te bollen. De wagons terug oppikken is ook geen probleem.

Een andere mogelijkheid kan zijn. Beweegbare aanslagrails te gebruiken die aangedreven worden door het systeem van een ontkoppelmechanisme. Wordt het mechanisme in werking gesteld krijg je geen konstante druk op de aanslagrails maar vibrerende aanslagrails die de wielen  dan wel afremmen maar niet blokeren. Je moet het systeem van marklin onderlossers eens bekijken werkt ongeveer op het zelfde systeem. Alleen worden hier de zijwanden van de wagon naar buiten gedrukt.

Erik


hobbyist

Een andere mogelijkheid zie ik in twee magneten. ??ntje onde de wagen. De andere onder de rails. Het magneet onder de rails wordt in het midden op een asje geplaats dat beweging kan gebracht worden door een servo of iets dergelijks. Komen de twee tegenpolen in elkaars buurt kan wordt het wagonnetje weggeduwd. Komen elkaars polen in samen wordt er geremd. De sterkte van die kracht kan men doen toe- of afnemen door het magneet te draaien onder de rails.

ysbeer

Een mecanischme zoal ongeveer het faller car systeem echter met een plaaje ijzer onder elke wagen(allee toch)en een sterke elctromagneet onder de rails die de wagen op pikt op de ontkoppel plaats.
Die electromagneet wordt dan door een snaar onder de rails langzaam naar beneden bewogen.
De wagen volgt dan wel.
Je kunt als je de snelheid van de snaar varieerd de wagen lanzaam laten aanrollen en ook laten stoppen.
Puur theorie want hoe doe je dat bij wissels,en wat een instalatie(oef oei)
Enkele magneten onder de sporen,die de wagens (met ijzer plaatje)weer aantrekken en dus af remmen.
Ja ik hoop dat het eenvoudiger kan,maar ik ben bang.
wim

Gerolf

Wel knap, dat meedenken [8D]

Even voor alle duidelijkheid: mijn methode is geen "totaaloplossing": niet volautomatisch en computergestuurd en zo, er is nog een spelelement "fingerspitzengef?hl" aanwezig. Alhoewel automatisering niet onmogelijk zou zijn. Dat doe ik misschien "als ik ooit veel tijd zou hebben", en dan met een microcontroller en Bascom-AVR.

Wat betreft realisme: zoiets als in dat you-tube-filmpje (ronkende ontkoppelaar en op elkaar knallende wagons) wou ik dus absoluut niet!

Ik had ook geen zin om al mijn wagonnetjes op de ??n of andere manier te verbouwen. Het magnetisme-idee heb ik om deze reden niet gevolgd.
Het verhaaltje over die golfbal daarentegen ... [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Ik had dat eens geprobeerd in "N". Het was zoals op de Youtube film:
Als de helling voldoende was, rolden de wagons snel naar beneden en PAF! in de stilstaande wagon. Met minder helling hangde het dan af van de wagon zelf: Fleischmann reden goed en Ibertren reden niet[xx(]
Ik heb het dan zo gelaten.[V]
Om het echt "op schaal" te doen, zie ik maar een (gemakkelijke)oplossing: Een roltapijt met magneten erop onder de baan, en een stuk staal of ijzer in de wagons (dat hebben ze meestal, de assen ook).
Dus de wagons (licht, zwaar, bogies, twee assen, 3 wielen...)volgen de magneten die op schaal vooruitgaan en worden echt "gelost" wanneer de magneten ver genoeg onder de rail verdwijnen, en kunnen dan nog lichtjes voortrijden.
Natuurlijk moet je daarvoor eerst een heele goede vriend hebben die in een magneetfabriek werkt[8D]
Maar Gerolf zal ons wel iets uitvinden![:p]
stefan.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Niet simpel.

Even meedenken met Gerolf?

Als je dit wilt doen zoals op de meer gesofistikeerde rangeerheuvels in het grootbedrijf dan moet je het gewicht van de wagens meten en tijdens het afrollen de snelheid gaan meten en gepast ingrijpen. Je moet ook weten (meten) waar de wagen tot stilstand moet komen, want dat is afhankelijk van de rij wagens die er al staat. Dat lijkt me toch wat ingewikkeld om te gaan doen. Ik geloof niet dat Gerolf een radarsysteem heeft aangekocht of ineengeknutseld. Hij zal dus wellicht met iets heel eenvoudigs, maar geniaals op de proppen komen. Hem kennende. [;)] Ik ben benieuwd?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

adrievans

Ik denk meer in het idee van erik de noorman.
Maar dan een soort dwangrails(net als bij een wissel) die het wiel tegen de vaste spoorstaaf drukt met een veertje.
Aan de uiteinde iets omgebogen zodat de wagons ook weer de andere kant op kunnen getrokken worden.(openrijden)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Decapod

Ik mag niet meedenken ... want ik weet een deeltje van de oplossing al [8D]. Idd, weer geniaal en heel doordacht.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

MickeyMouse

Inderdaad Luc, was dit net ook aan het denken: hoe doen ze dit eigenlijk in het grootbedrijf?
Ergens iemand een degelijke beschrijving daarvan al tegengekomen? Lijkt mij wel interessant...

Geert

SuSke

Als Gerolf spreekt over "fingerspitzengef?hl" en "speelelement" denk ik toch ook in de richting van een beweegbare strijkregel die tegen de wielflenzen drukt.
Dat kan natuurlijk alleen als alle wagens met een vlotte vaart van de heuvel afbollen.
Het vingertopjesgevoel zit hem dan in het juist genoeg kracht uitoefenen op de strijkregel om de wagen voldoende af te remmen, maar niet te veel dat die nog net uitbolt tot voor de andere wagens.

Ik ben wel echt benieuwd naar de oplossing ala Gerolfs.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

wisselstromer

fleischmann heeft een paradebaan waar ze altijd mee op de messe in nurnberg staan en daar hebben ze ook een rangeerheuvel

daar hebben ze (als ik me nog goed herinner) een klein strookje
piepschuim tussen de rand vd rail en de fles geplakt waardoor de wagon afremt. het is zo van die zetelvulling (van dat gele spul[;)])

het schuim remt de wagon af maar omdat de schuim ingedrukt wordt door de wagon bolt de wagon er toch langs en ontspoort hij niet

ik den kdat een vriend van mij daar fotos van heeft
ik zal hem eens vragen
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Michiel

Mogelijk was het deze baan?
http://www.youtube.com/watch?v=KfWCHpoo-z8

en als je op bovenstaande site zoekt naar "hump yard" kom je zo'n dozijn filmpjes tegen over rangeerheuvels. Wel leuk om ze eens te zien...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

wisselstromer

dat is de baan
jammer dat men niet op het systeem inzoomde
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

trainfreak

Ik denk niet dat dat op die baan wordt gebruikt. Als je de snelheid ziet waarmee ze naar beneden bollen...
Spoorse groeten
Dimitri