Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

kan men met en pc spoor bedienen

Gestart door giovdk, 15 juli 2008, 17:04:50 PM

ysbeer

USB is niet direct een oplossing,doet het alleen onder windows en dat betekend,onstabieler dan DOS en ook niet meer zo simpel te programmeren Qbasic of quickbasic compiler(is met exe file mogelijkheid)doen het alleen onder DOS.
Ook serieel gaat inderdaad voor de bijl ,en dat is jammer om de zelfde reden.
wim

wimhelsen

Als je op ebay kijkt kan je voor een prikje (bijna verniet) een oude pc kopen, die goed genoeg is voor zoiets aan te sturen. Ik hen een pentium II gekocht met klavier en monitor voor 10 euro. Daar zit nog een LPT en RS232 op. En anders kan je op het moederbord nog uitbreidingskaarten steken.
Alleen jammer dta het pakket night and day light duur is.
groeten
HO märklin digitaal, NMBS, III

Gerolf

Ik heb ooit een systeem gezien waarmee via RS485 verschillende I/O-kaarten konden doorgelust worden. Dat het ontworpen was voor modelbouw maakte het ietsje prijziger [:(]
Mij lijkt zelfbouw via een microcontroller en RS232 de meest economische oplossing, maar het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd om dat te doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Snelheid is toch niet belangrijk: 1000 bits overdragen is voor een modelbaan al enorm veel. Bij 19200b is dat op 1/20 van een seconde gebeurd ... voor treintjes is dat snel genoeg.

RS232 kan je makkelijker over een grotere afstand doen. USB is hierin beperkter. Voor mijn eigen toepassing (zelfs nog te vroeg voor "ooit zal het klaar zijn ... ") denk ik aan deze configuratie:
PC<->USB<->RS232<---------->Microcontroller<->baan
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

In quick basic (zijnde de prof uitvoering van Qbasic)kun je zeer goed volgens structuur programeren.gosubs en goto to zijn daar bij niet meer nodig.
Het totale programma is op gesplitst in kleinere delen die van uit het hoofd programma worden aan geroepen.
oke natuurlijk zijn er nu wat meer bij de tijd talen.
Ik heb met C geprobeerd maar ben daar mee gestopt,voor mij een zeer lastige taal die echt niets meer brengt dan mijn programma in Quick basic.
Let wel Quick basic heeft niets meer te doen met het nog oudere GW basic
de uitdrukking OO ken ik niet,eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord.vertel eens
wim


PeterC

citaat:
Geplaatst door ysbeer
de uitdrukking OO ken ik niet,eerlijk gezegd ook nog nooit van gehoord.vertel eens



OO staat voor Object Oriented Programming en wordt normaal afgekort tot OOP en gebruikt objecten die aan elkaar gelinkt worden tot een programma.  Ikzelf gebruik als OOP taal C++Builder en Delphi (Object Pascal), maar andere moderne talen  zoals Java werken volgens hetzelfde principe.
Kijk eens op http://en.wikipedia.org/wiki/Object_oriented voor de volledige uitleg.
Groetjes, Peter


ysbeer

Bedankt,het is mij nu duidelijk.
Ik moet zeggen dat ik nauwelijks interesse heb in mooie schermbeelden
Inderdaad is dat met Qb4 nogal een probleem.
Maar ik bestuur mijn trein,en daar bij gaat het om if then and when e.d
Ik heb wel hetzelfde programma in vb(delphi) getracht te maken maar voordeel ,behalve een mooi plaatje heb ik niet gevonden.
Het is ongetwijfeld mijn gebrek aan kennis,maar als het mij zuiver gaat om besturen,dan kies ik toch voor qB of pascal.
In pascal gaat het ook,maar dat wijkt eigenlijk nauwelijks af van basic.
wim

Klaas Zondervan

Allemaal heel gezellig hoor, dat gekeuvel over programmertalen. Maar zou de topicstarter er iets aan hebben? Volgens mij snapt hij nauwelijks wat hij zelf wil.

giovdk

ik snap en deel maar programmeren kan ik nie

ik wil de gemakelukste manier om mijn lichten en wissels te bedienen
met mijn laptop
maar rijden zel doe ik verloopig met mijn mobil station

in de koomende tijd ga ik en nieuw spoor aan legen op mijn zolder
die ik voledig met mijn laptop moet bestuuren
al het informatie is welkom
en en hoeie zaak is ik leer bij
mvg giovanni

tonycabus

De gemakkelijkse manier is toch ZONDER LAPTOP zelle menneke!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Maar niemand heeft gepeisd aan de domotica-spullen van Velleman, die met CD en alles geleverd worden....
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

giovdk

zijn er mensen
die met en zelf bouw systeem rijden ?
of en goedkoope bestaand systeem hebben ?
geef mij a u b uitleg
ik ben van omg brugge


mvg giovanni

René

Het goedkoopste is het met MR direct, en extra (oude) PC en een booster of Delta control.
Dat is eigenlijk een beetje zelfbouw.
Zie http://www.mrdirect.nl/

Nog goedkoper is het 5 digit systeem, dan ben je zelf de computer [:D]
Het demofilmpje daarvan kan ik even niet vinden.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

KoenD

Dag Giovanni,

als je zo 'n vragen hebt, kom dan eens af naar de Modelspoorvrienden Brugge, Centrum "De Koepel" Gerard Davidstraat 10 in Brugge - vrijdagavond tussen 8u30 en 00.00 of zondagmorgen tussen 9u30 en 12u30. Daar zijn we bezig met de opbouw van een volledig nieuwe digitaal gestuurde M?rklinbaan. Daar loopt meestal wel een mens of twee rond die je zullen kunnen helpen met je vragen.
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

Johnnytrein

Een hele club waar slechts 2 mensen rondlopen [:o)] wat doen de andere dan of zijn er niet meer leden. [:D]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about