Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

kan men met en pc spoor bedienen

Gestart door giovdk, 15 juli 2008, 17:04:50 PM

giovdk

weetiemand goe ik mijn spoor en wissels kan bedienen met mijn laptop ??
mvg giovanni

Ludwig

Daar bestaan verschillende progamma's voor.
Bijvoorbeeld koploper van Pahasoft dat gratis te downloaden is van het internet.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

giovdk

ja maar mijn laptop werkt met xp

doomslu

Kijk eens op de site van PaHaSOFT (Koploper) : de software draait onder XP.
http://www.pahasoft.nl/
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

giovdk

ik heb het instaleert
maar hoe werkt het nu ?
wat heb ik nog nodeg om mijn laptop op mijn baan aan te sluiten ?

mvg giovdk

Klaas Zondervan

Je moet je laptop niet rechtstreeks op de baan ansluiten, maar aan de digitale centrale. Maar wat je eerst moet doen is de handleiding van Koploper downloaden en die helemaal doorlezen. Daar staat alles in wat je weten moet.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door giovdk

ik heb het instaleert
maar hoe werkt het nu ?
wat heb ik nog nodeg om mijn laptop op mijn baan aan te sluiten ?

mvg giovdk




Je hebt om de trein te besturen als eerste een compleet digitaal systeem nodig.
D.w.z een centrale een booster en een interface tussen je laptop en je digitaalsysteem.
Verder uiteraard loks met een decoder.
Of als je alleen de wissels wil doen een schakeldecoder (s)

Enkel je wissels bedienen zonder digitaalsysteem gaat ook maar daar heb je dan weer een andere interface print voor nodig die je aan je laptop kan hangen.
Die zijn er wel maar dat is veel zelf maken en programmeren.
wim

giovdk

het is da wat ik wil mijn wissels bedienen en mijn verligting van straat en huisen

waar kan ik dat krijgen en interface print voor wisels en mss verlichting

mvg giovanni

wimhelsen

hoi,

je kan ook eens kijken op www.mrdirect.nl, dit werkt op een oude pc en vervangt een centrale, via een simpele aansluiting en een oude delta booster van marklin kan je digitaal rijden.
Aan die pc kan je een tweede hangen met daarop koploper, aan die pc's kan je dan je interfaces hangen voor wissels en dergelijke.

Wim
HO märklin digitaal, NMBS, III

Gerolf

Als je enkel wissels e.d., maar geen treinen wil besturen kan je dat ook op een klassieke manier met I/O-kaarten, maar dan is er waarschijnlijk zelfbouw en programmering voor nodig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

giovdk

ik ben nie goed in eletronica
maar ik wil da wel eens maaken maar goe
kan er mij iemand helpen ??
mvg gio

wimhelsen

HO märklin digitaal, NMBS, III

wimhelsen

HO märklin digitaal, NMBS, III

Gerolf

Vooral die eerste link http://www.light-at-night.com/hardware.htmlvond ik "wreed interessant", helsen!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ja is heel mooi,jammer is natuurlijk wel dat er vrijwel geen computer meer te koop is met een ltp printerpoort.
Wordt dan dus ouwetje gebruiken,maar daar voor zijn dan weer geen harddisks meer te krijgen.
Jammer, ik heb ook met dit probleem getobt,uiteindelijk maar een industrie computer gekocht met i/o printen van het ISA type
niet goedkoop (in verhouding dan) 48 uitgangen voor 110 euro.
En ik gebruik er 336 uit  en 48 ingangen
Programmeren is vrijsimpel,en het geheel draait onde DOS.
Zo een industrie computer is niet echt veel duurder dan een goede normale,maar internet e.d zit er natuurlijk niet op.
Wel een printer poort en een com poort.
toets, muis en beeldscherm aansluitingen zijn ook aanwezig.
wim