ik zoek help met een baanplan

Gestart door GTT_tommy_GTT, 13 juli 2008, 14:39:11 PM

GTT_tommy_GTT

hey,
ik heb al verschillende spoorplannen gemaakt,
maar niets lijkt mij geschikt..
de baan is MAAR 3M(lang)x1.80M(breed)
hebben jullie idee?n, voorstellen, en of zelfs plannen?
laat het me weten..
ik werk met Marklin HO: C-glais
en wil digitaal gaan rijden
graag zou ik zo lang mogelijke opstelsporen willen.
1 station voor pasagiers, en 1 voor goederen..
alvast bedankt.
groetjes. Tom

Gerolf

Heb je in deze rubriek al eens rondgekeken, Tom? Mogelijk staan er al ergens goede idee?n voor je eigen plan.
Je zegt dat je baan 300x180cm is. Is dat de afmeting van je kamer? Een baan van 180cm diep is z??r moeilijk bereikbaar om aan te werken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

In Modelspoormagazine staan heel vaak plannen. Misschien kan je daar je inspiratie uit halen ?

Laat je niet ontmoedigen, probeer gewoon eens iets uit te tekenen en vraag hier wat er zoal schort aan de plannen. Je zal zien dat er sneller hulp zal komen dan als je gewoon een vaag idee hebt.

Ik heb een mooi plannetje gezien in MSM 73... oeps, die moet nog gedrukt worden.[:I] Geduld a.u.b. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

GTT_tommy_GTT

hey,
nee de afmeting van de kamer is 4x4M maar ik kan maar 3M (lang) en 1.80M breed gebruiken spijtig genoeg [:(]
ik heb al wat plannen getekend, maar die vallen echt niet
in de smaak als je ze daarna terug ziet, en ik kan van al
die plannen geen goed maken, maar als er iemand een plan
in zen hoofd heeft, laat het me dan zeker weten, miss kan
ik daar wat mee.
alvast bedankt

hobbyist

1,80m diep lijkt me te doen als de tafel niet vast tegen de muur staat. OP 90cm diepte kan je een kleine wand zetten zodat je tafel in twee wordt gedeelt. Hiermee kan je dan verschillende thema's uitbeelden. Op de site van Marklin kan je wel plans downloaden.

GTT_tommy_GTT

ja ze staat wel tegen de muur,
ik zal ff en plan maken van de kamer)
zo kunne jullie zien hoe groot de baan kan worden,
grtzzz

GTT_tommy_GTT


het rode gearseerde gedeelte daar kan mijn mini treinbaantje komen,
de ruimte mag ingevult worden naar eigen zin, wie kan mij aan een baanontwerp helpen, ik kan echt nx goed verzinnen [:(]

alvast bedankt
Groetjes

SuSke

Hoi Tom, ik heb zelf iets ontworpen indertijd voor een baan van 3m50x2m70. Misschien kan dit je op idee?n brengen. Neem even een kijkje op dit draadje: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4047
succes verder
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Guy Van Meroye

Tom,
Voorzover ik begrepen heb ben je relatief nieuw in de hobby, en beschik je nu pas over een grotere ruimte voor de bouw van een modelbaan. Ik zou dan ook voorstellen om de zaak niet te ingewikkeld te maken, laat verschillende niveau's, klimspiralen en grote verdekte schaduwstations over aan de "gevorderden". Een baan is immers niet voor het leven, bouw niet meer dan je nu technisch aan kan. Later kan je nog altijd een grotere/moeilijkere baan bouwen.
Op een oppervlakte van 300 x 180cm kan je al heel wat bouwen. Als je treinen wil laten rondrijden (en dus niet van punt naar punt) is een groot ovaal nog steeds de beste vorm. Voorzie een groot eiland in het midden van de baan (circa 150 x 90cm), zodat je deze vanaf hier kan bedienen. Zo kan je ook een achtergrond rondom je baan bouwen en krijg je een ruimtelijk effect. Ik zou de baan in de lengte slechts 45cm breed maken, zo hou je 90cm over voor in het midden van het eiland. Op de hoeken is de baan uiteraard breder, zo'n 75cm. Dit laat toe om de in- en uitrit van het station met grote bogen aan te leggen.

Op een lengte van 300cm kan je een (ingekort) middengroot station bouwen, zeker wanneer je gebruik maakt van Marklin C rails met relatief korte wissels. In dit station kan je zowel reizigers als goederenverkeer afhandelen. Een mogelijke oplossing voor een verdekt schaduwstation is het monteren van een tussenschot(rechtopstaande wand van circa 15cm hoog) op het been langs de kant van de rest van de kamer. Achter dit schot kan zo een klein schaduwstation (enkele opstelsporen) gelegd worden dat uit het zicht van de operator valt bij bediening vanaf het midden. Treinen kunnen eventueel dan een ronde rijden via dit schaduwstation, of gewoon een rondje maken langs de zichtbare kant van het tussenschot. Eventueel rijden treinen steeds achter het tussenschot, en maak je een doodlopendzijlijntje vanuit het station, of een industrie-aansluiting.
Maak de baan ook hoog genoeg, dan is eronder doorkruipen voor de bediening geen probleem (mag zeker niet op jouw leeftijd).
Hopelijk ben je hier al iets mee verder, neem potlood en papier en begin te schetsen. Kijk ook eens in foto-boeken of magazines naar echte treinen, en zoek eventueel een bescheiden voorbeeld uit dat je aanspreekt en wil nabouwen. Inspireer je op de werkelijkheid, en niet geheel op andere modelbanen...
succes
Guy Van Meroye
 

adrievans

Tom,even voor ons als extra informatie.
Waar je tafel tegen de muur komt is daar een schuin dak of is dat een rechte muur.
Met een schuin dak moet je ook rekening houden met de hoogte van de tafel(hoe hoger je tafel,hoe smaller hij wordt)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Ludwig

De baan op wieltjes plaatsen lost een deel van het plaats te kort wel op maar anderzijds is het zo als je moet werken aan de achterkant van de baan die tegen de schuine kant staat je wel voldoende plaats moet hebben om de baan vooruit te rijden.
Anders sta je daar half voorover gebukt te werken aan je baan en geloof....dat is niet zo best voor de rug.( spreek van ondervinding[B)])
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

GTT_tommy_GTT

hey,
bedankt voor jullie reactie's.
ik ben al wel een tydje (alle niet lang tegenover somige) maar tog
van men 6 jaar (maar pas uitgegroeit op men 14) aan het experimenteren met meer treinen op en baan enz, ook het decor.
heb vroeger al wel een klein baantje gehad van 2.5 x 1.25
een gewoon dubbel ovaaltje, delta dan wel te verstaan.
effe over deze baan:
deze baan staat onder een schuin dak
en was alvast vanplan om deze baan op wielen te zetten,
en in het midden een luikt te maken (dat je kan openen waneer nodig)
deze baan wil ik simpel houden
2 ovaatjes, met een station, en een goederen, opstlagplaats,
rangeerplaatsatc
maar dan wel gewoon volledig AF met bezetmelders,
bovenleidingen, synen enz enz...
ik ga ff een afb plaatsen van een baantje dat ik
terstrak heb gemaakt, graag jullie reacties,
komentaar is zeer welkom, ivm hoe ik wat beter kan doen
groetjes

GTT_tommy_GTT


de baan is belange nog niet in detais af,
maar deze spreekt me wel wat aan,
wat vinde jullie hier van?
zeg ook even wat ik best kan achterwegen laten..
of bij kan doen,
grtzzzz

Gerolf

Je rails liggen niet evenwijdig met de baanrand: dat is goed, na het aankleden zal het er alleen daardoor al wat "natuurlijker" uitzien. Ook de lengte van de sporen in je hoofdstation is goed.
Het lijkt me dat je nogal veel sporen hebt gepland aan je rangeerdelen. Ik zou wat snoeien.
Tevens heb je om te rangeren een uithaalspoor nodig, zodat de rangeerloc de hoofdbaan niet hindert om een trein samen te stellen.
Een luik zal je zeker nodig hebben om aan de achterzijde van je baan te kunnen werken. Zorg ervoor dat dit niet te smal is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Guy Van Meroye

Dag Tom,
Persoonlijk vind ik dat er op de beperkte oppervlakte veel te veel sporen liggen. Het lijkt mij eerder een treintafel dan een modelbaan.
Je kan in ??n oogopslag het geheel overzien, zo is er geen illusie van afstand. Dit krijg je wel indien je je baan gaat bekijken vanuit een bedieningseiland midden in. Onder een schuin dak is de hoogte van de sporen t.o.v. de grond eventueel een probleem. Maar zelfs bij normale tafelhoogte kan je er nog onderdoor. Eventueel kan een opklapbaar stuk gemakkelijker toegang verschaffen. Denk ook eens aan een baan in een G-vorm waarbij je vrije toegang hebt tot het midden van de G. Hierbij zal je dan wel op twee niveaus moeten werken, wat de onderbouw wel bemoeilijkt. Maar je behoudt het effect dat de baan rondom de bediener/toeschouwer gebouwd is en waarbij je de treinen kan volgen langsheen de baan en ze niet zo maar rondjes ziet draaien.
Groetjes
Guy