Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

25.5 van Marklin

Gestart door wisselstromer, 12 juli 2008, 16:39:20 PM

ems

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Bijgevolg zullen het van drie 25.5'ers slechts eentje worden in de Trix versie (TP IV-V).
Drie 25.5 ? Komt er nog een versie, want ik ken alleen de 2558 van Trix en de 2551 van M?rklin.

Wat voor motor zit er eigenlijk in de 2558 van Trix? Dezelfde koffiemolen als in de NS 1200 of heeft deze loc wel een fatsoenlijke motor?

Groet, Edwin
Groet, Edwin

Brunel

Zelfde aandrijving als de 1200.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Bert Ossevoort

Even een vraagje aan Jos die heeft op de vorige pagina een verhaal over dat de lok geheel verkeerd is dit door de stand van de roosters?
Verklaar jos..
Behalve de 2557 hebben de overige loks alle roosters aan beide zijde verticaal ,dan is de lok betreffende de roosters toch geheel juist.
en inderdaad dat is dus mijn bedoeling om mijn 2321 tot 25.5 om te bouwen en dat was ook de achter liggende gedachte van marklin toen ze met de ontwikkeling van een lok type begonnen om met 1 model zoveel mogelijk varianten te maken .
wat het dak betreft geheel met jouw eens .

En de vraag aan Drrg 57 wat is er mis met het nummer?
en inderdaad de haken voor de trap aan op te hangen om op het dak te komen moeten boven het nummer zitten.

Bert.



Maar, Bert, je moet alles goed bekijken [;)]

Kijk naar de foto HIER (als jij op het pijltje naar beneden klikt, krijg je de foto te zien in hogere resolutie), kijk naar de roosters en kijk naar het nummer. Kijk nu eens naar de foto's van de 2551 van Jos. Ziet jij daar echt geen verschil in de rooster ?

De locs met complete gele band hebben horizontale roosters, die met ondergebroken gele band hebben verticale rooster (de 2557 is een uitzondering).
Bij de NMBS veranderen soms de roosters van richting.

Uw volgende vraag : daar is niks mis met dat nummer, maar de gele veiligheid's driehoeken moeten aan de zelfde kant zij dan de hakken voor de ladder [:(]

@allen : blijkbaar worden mijn opmerkingen niet geapprecieerd (is een eufemisme). Ik stel voor om er dan mee te stoppen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door dgrr57

@allen : blijkbaar worden mijn opmerkingen niet geapprecieerd (is een eufemisme). Ik stel voor om er dan mee te stoppen.

Niks van aantrekken, Patrick. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Sicco

citaat:
Geplaatst door dgrr57
@allen : blijkbaar worden mijn opmerkingen niet geapprecieerd (is een eufemisme). Ik stel voor om er dan mee te stoppen.


Nu overdrijf je toch [^] ik denk dat het gros hier inmiddels wel snapt hoe het werkt... [:)]

ERVIN

Uw opmerkingen worden hier zeer zeker wel geapprecieerd, en het is goed dat er mensen zijn die deze foutjes ook allemaal kennen, want ik wist hier niets van.

Over de prijs wil ik toch even iets zeggen, als ik een wagen koop van 10.000euro moet ik ook niet verwachten dat die uitgerust is met een volledig lederen interieur, dat die al de laatste nieuwe snufjes in huis heeft, en dat die dan ook nog eens 200 PK onder moterkap heeft zitten, bij een modeltrein is dit net hetzelfde vindt ik, als ik een loc koop van 50 euro, dan weet ik dat in de meeste gevallen er wel iets is dat niet klopt, ladder te grof, geen opgezette ruitenwissers, enz... , als ik een loc koop van 250 euro, de "normale" prijs tegenwoordig voor een goed uitgeruste loc, dan wil ik wel iets door de vingers zien, maar niet al datgene dat ik hier nu al heb gelezen, voor dat geld moet hij toch aan een zekere voorwaarde voldoen.

Maar welke loc ik ook koop, of het er nu ??ntje van Fleischmann , Marklin, Trix of Roco is, ik zal altijd eerst goed kijken, en ik wil hem eens "horen" rijden hebben( je weet wel, de beruchte koffiemolen), staat mij dat niet aan, dan blijft hij gewoon in de winkel liggen, zo simpel is dat bij mij.

Ook ik ben van plan om de 25.5 aan te schaffen, maar daar wil ik nu eerst een degelijke rijtest van zien, hetzij bij mijn winkelier, hetzij in MSM.

Bert Ossevoort

Wel Het vraagstuk roosters blijft een misterie,
wie heeft het juiste jaartal?
Wat is het geval alle loks reeks 125 latere 25 zijn gebouwd met horizontale roosters.
Bij de ombouw in 1974 naar reeks 25.5 is aan de zijde van de pare wielnummers een 4e rooster met verticale lamellen geplaatst de overige bleven dus horizontaal.
De doorlopende gele streep werd onder broken van af juni 1981 [2553]
echter daarvoor is bij de NMBS besloten ter verbetering van de lucht koeling de roosters [rondom de 6 onderste dus] te vervangen door verticale ....grote vraag vanaf wanneer.Bij de gehele reeks 25 en 25.5 en enkele 23ers is dit gebeurt.
Nadat de streep is onder broken heeft de 2557 alleen nog horizontale rooster dit komt dat dit oorspronkelijk de 2504 is en na een ongeluk [in maart 1979] van de 2557 deze lok in mechelen stond en dus eerder omgebouwd kon worden tot een 25.5 welke had nodig was in de benelux dienst..

De beelden spreken voor zich heb enkele van Jos gekregen met het bewijs ook in het boekje van de tsp meerstromen loks staan de voorbeelden ,zo ook de rail-reveu.

http://www.flickr.com/photos/cklx/2647286632/sizes/l/

weer een voorbeeld dat het wel ! kan kloppen.

wordt vervolgt met een jaartal???
Bert.

Break302

OK wie wil discussi?ren moet zijn ongelijk kunnen toegeven.
Ik heb ondertussen nog andere foto's gevonden van andere locs met verticale roostert.
Blijkbaar is de ombouw ook weer zeer gespreid gebeurd.
Maar daar mee blijven de andere fouten niet opgelost zoals de niet bij de schildering horende beschrifting.
Wie hoog springt kan diep vallen [:I]

Jos

Jurgen

Ik vraag mij eigenlijk af hoeveel mensen nu echt zelf wisten dat al de opmerkingen die hier al gemaakt zijn eigenlijk fouten zijn op de loc?

Als ik hier nooit op het forum geweest was, dan had ik dit allemaal nooit geweten en had ik naar mijn kennis een perfecte Belgische loc gehad.

Dit geldt nu niet alleen voor deze loc en dit merk, maar voor alle modellen en alle merken die er ooit verschenen zijn.

Langs de andere kant ben ik blij dat er mensen zijn die dit allemaal melden. Zo leer ik ook bij, maar verder doe ik er niets mee.
Ik trek er mij met andere woorden niets van aan dat een stekkertje te veel of te weinig gemonteerd is op een loc. Is het een mooi model dat ik wil hebben dan koop ik dat. Het is tenslotte een hobby voor iets h
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Bert Ossevoort

Hierbij nog een reaktie op de stand punten van Jurgen en Jos,

Discussie over een model ,wat goed en fout is moet wel gevoerd worden. Daar er dan antwoorden komen of het wel goed of fout is ,als er niemand reageerd ,kan de vraag worden gesteld zijn de meldingen juist en nemen we dat zomaar aan.

Zelf had ik de lok al bestudeerd om om te bouwen van de 2321 daar ik van een kap al eerder een reeks 25 had gebouwd.
Dus wist al dat de roosters juist waren echter over de dak wijzigingen ben ik het met een eerdere opmerking eens dat de fabrikant zich het zichzelf makkelijk heeft gemaakt door minder details door te voeren.

en opschriften is en blijft een punt van ,wie leest wat er staat?
Daar ik eerder een M2 omgespoten heb met M4 opschriften en idereen die hem zag mooi hoe kom je aan die opschriften ,terwijl ze onjuist zijn!?
Sluit me daar bij Jurgen aan het is hobby en koop wat je zelf mooi vindt!!!
Maar ik blijf reageren als en onjuistheden zijn gemeld die wel blijken te kloppen of andersom niet voor de fabrikant maar wel voor de mede forum lezers die niet/of nooit altijd reageren en denken wat is nu juist.

Bert.

wisselstromer

ik vind dat veel kritiek op een model geven (grote of kleine, terecht al dan niet) soms ook nefast kan zijn voor mensen die bv net in onze hobby instappen.
stel dat iemand die net begint met modelspoor een lok of wagon ziet die hij mooi vindt en wil kopen maar op een forum leest dat die lok niet klopt (grote of kleine fouten waar ieder over oordeelt of hij ze al dan niet de moeite vind) en dan besuit omde lok/wagon niet te kopen.
dat is toch ook niet goed
of ben ik de enige die daar zo over denkt?
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door wisselstromer

ik vind dat veel kritiek op een model geven (grote of kleine, terecht al dan niet) soms ook nefast kan zijn voor mensen die bv net in onze hobby instappen.
stel dat iemand die net begint met modelspoor een lok of wagon ziet die hij mooi vindt en wil kopen maar op een forum leest dat die lok niet klopt (grote of kleine fouten waar ieder over oordeelt of hij ze al dan niet de moeite vind) en dan besuit omde lok/wagon niet te kopen.
dat is toch ook niet goed
of ben ik de enige die daar zo over denkt?




>>> ONDERBOUWDE of gerechtmatige kritiek moet zeker en vast kunnen.
Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of de punten waar kritiek op gegeven wordt VOOR ZICHZELF belangrijk zijn of niet.En of hij de lok in kwestie daarom koopt of niet.
Mijn persoonlijke mening in deze kwestie : voor 250? mag een lokomotief toch wel 100% conform de werkelijkheid zijn.Eigenlijk is het best grappig dat men bij M.... zo'n flaters maakt nadat ze z?lf een boekje over de lokreeksen 22,23,25,en 25.5 hebben uitgegeven.Maar ja, dat leest men in Goppingen waarschijnlijk niet(t'is ook al niet in het Duits)

Gerrit

Break302

citaat:
Geplaatst door wisselstromer

ik vind dat veel kritiek op een model geven (grote of kleine, terecht al dan niet) soms ook nefast kan zijn voor mensen die bv net in onze hobby instappen.
stel dat iemand die net begint met modelspoor een lok of wagon ziet die hij mooi vindt en wil kopen maar op een forum leest dat die lok niet klopt (grote of kleine fouten waar ieder over oordeelt of hij ze al dan niet de moeite vind) en dan besuit omde lok/wagon niet te kopen.
dat is toch ook niet goed
of ben ik de enige die daar zo over denkt?



Ik begrijp volkomen jouw stand punt.
Maar WAAROM kan M?rklin niet wat bvb Mehano blijkbaar wel kan.
Neem eens de moeite en vergelijk eens de verschillende versies van de reeks 26 en je gaat er van verstomd staan hoeveel detail verschillen er onderling tussen die locs zijn.
Als je nu iets van matrijsbouw afweet, dan weet je dat tegenwoordig alles moduleer is.
Zoals rooster meer of dubbel of enkel koplampen, als ook zoals hier het ander dak.
Als het dan toch veranderd word waarom dan niet zoals het hoort, dat kan toch niet meer kosten dan fout !
Daar maak ik me steeds boos over !
Waarom halen ze het nu in hun hoofd om op de 2551 die stekkers te plaatsen, zeg nu niet dat ze geen foto's hadden.
Ze hebben zelf een boek uitgeven waar ze in stonden.
En zo kan ik blijven door zagen [V]

wisselstromer

tja
moest ik het weten zou ik het zege nen laten weten aan marklin
ik denk dat het verdwijnen van marklin belgie daar ook voor een groot stuk tussenzit
er is volgens mij geen echte feed back meer tussen Matrix en Belgie

maar ze moeten toch de plannen hebben van die loc????

enfin
hopen op beterschap is al wat we kunnen doen
dit proberen te melden aan marklin maar of dat iets uithaald??
mss via de belgische handelaars

wim
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Anarchy

Hier staat 'm [:p]



Het maakt nu voor mij niks uit of er een gevarendriehoekje niet op de correcte plaats staat of als er verticale ipv horizontale roosters zijn .. It's looking good. Enkel de grote stekkerdozen eraf, dat was een kleine moeite [^]