Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

water(val) maken. hoe?

Gestart door timbo, 09 juli 2008, 13:09:52 PM

timbo

ik heb al heel lang het idee om een waterval + rivier te maken maar ik weet niet precies hoe dat moet??...

dus als iemand tips of adviezen heeft ben ik daar heel dankbaar voor

groet tim(beginner)

tufken


Je kan eens gaan kijken bij Woodland, normaal staan daar video's voor het maken van al hun producten,

" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


erik de noorman

Ik heb mijn waterval van stuifwater voorzien door middel van wat (ben de correcte nederlandse naam even kwijt).

Erik


timbo

van welk ''product'' kan ik het beste water nabootsen??

groet tim

dingske

citaat:
Geplaatst door timbo

van welk ''product'' kan ik het beste water nabootsen??

groet tim



Ik heb polyesterhars gebruikt van het merk Pascal Rosier. Dit product is redelijk goed koop in vergelijking met modelbouwmerken. Dit product is verkrijgbaar bij de schleiper. Het kost ongeveer 17,55 euro voor 1 kilogram. Hiermee kan je als een hele oppervlakte doen. Wel doen in een goed verluchte ruimte want het stinkt nogal.



Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

rixke rail

Een tijdje terug werd die vraag over water al gesteld. Daar staan h??l wat tips in !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foutje verbeterd ! [:o)]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Fretbol

Hallo Tim,

Op mijn vorige modelbaan heb ik ook een waterval gemaakt. Hiervoor heb ik eerst uit transparante waterfolie enkele dunnen repen gesneden en deze van boven naar onder gekleefd op de plaats waar de waterval moest komen. Daarna heb ik dunne sliertjes lijm langs de plastic stropen laten lopen. Op die manier volgt de vloeibare lijm het verloop van de waterval.

Dit heb ik telkens laten drogen en net zo vaak herhaald tot ik tevreden was met de vorm en het uitzicht van de waterval. Onderaan heb ik water dat opspat ook met stukjes plastic gemaakt die later met lijm bedruppeld werden.

Om het schuim te imiteren heb ik gewoon wat witte waterverf gebruikt. Door je vinger in de verf te dopen en zachtjes over de plaatsen te wrijven waar schuim moet komen krijg je een mooi effect van wit schuim op het water.

Hieronder enkele foto's van de waterval die op deze manier gemaakt is:





Groeten,

Fretbol [;)]

timbo

citaat:
Geplaatst door Fretbol

Hallo Tim,

Op mijn vorige modelbaan heb ik ook een waterval gemaakt. Hiervoor heb ik eerst uit transparante waterfolie enkele dunnen repen gesneden en deze van boven naar onder gekleefd op de plaats waar de waterval moest komen. Daarna heb ik dunne sliertjes lijm langs de plastic stropen laten lopen. Op die manier volgt de vloeibare lijm het verloop van de waterval.

Dit heb ik telkens laten drogen en net zo vaak herhaald tot ik tevreden was met de vorm en het uitzicht van de waterval. Onderaan heb ik water dat opspat ook met stukjes plastic gemaakt die later met lijm bedruppeld werden.

Om het schuim te imiteren heb ik gewoon wat witte waterverf gebruikt. Door je vinger in de verf te dopen en zachtjes over de plaatsen te wrijven waar schuim moet komen krijg je een mooi effect van wit schuim op het water.

Hieronder enkele foto's van de waterval die op deze manier gemaakt is:





Groeten,

Fretbol [;)]


hallo, mag ik vragen hoe je die bergen hebt gemaakt en welke materialen je hebt gebruikt?

groeten tim

Fretbol

Hallo Tim, de bergen op mijn vorige modelbaan werden op volgende manier gemaakt:

Als eerste stap werden houten spanten aangebracht die de ruwe vorm van het latere landschap weergeven:



Daarna werd over deze spanten kippegaas aangebracht dat verder geplooid en gemodelleerd werd tot ik tevreden was met de vorm van het landschap. Over het kippegaas heb ik ook nog grote stukken plastiek aangebracht om de onderliggende sporen te beschermen tegen gips en verf bij de verdere afwerking. Dit plastiek werd gewoon vastgemaakt met nageltjes of nietjes aan de houten spanten:



Over het plastiek en het kippegaas heb ik dan enkele lagen krantenpapier gekleefd met behangerslijm. Door kleine stukken papier over elkaar heen te kleven met behangerslijm krijg je na het uitharden een dunne harde 'schaal' die heel stevig is:



De rotsen zelf heb ik gemaakt door een drietal rotsmallen van Woodlands Scenics te vullen met gips (gewone Knauf Goldband uit de bouwmarkt). Om het gewicht te beperken kan je de mallen vullen met een dun laagje gips en daarna de rest van de mal op te vullen met stukjes piepschuim.

Na tientallen rotsen gemaakt te hebben met deze mallen heb ik aan de hand van foto's van echte rotsformaties een realistisch uitziende 'berg' in elkaar proberen puzzelen:



De stukken rots werden opnieuw aan elkaar vastgemaakt met gips. Na een nachtje drogen kan het gips eventueel nog verder afgewerkt of bijgewerkt worden met mesjes, beitels enz...

Als de rotsen naar wens zijn worden ze geschilderd met een laag witte acrylverf. Deze acrylverf zorgt ervoor dat het gips niet langer poreus is en dus de later aan te brengen verf niet meteen opzuigt.

Als deze verflaag goed droog is worden de rotsen geschilderd met gewone plakaatverf. Op een bordje maak je enkele tinten grijs door meer of minder grijze, zwarte en witte verf met elkaar te vermengen. Telkens een stuk rots geschilderd is wordt met keuken of wc-papier de overtollige verf afgeveegd. De donkere grijze verf blijft mooi in de spleten en groeven zitten en door de verf met het papier op te deppen krijg je een mooi vlekkerig effect dat erg goed op echte rotsen lijkt:



Als ook deze laag verf goed droog is worden de rotsen verder afgewerkt door ze te drybrushen met een heel klein beetje witte verf op een bijna droge borstel. Door hier en daar de uitstekende delen rots wat op te lichten krijgen de rotsen meer diepte.

De rest van de afwerking wordt gewoon gemaakt met diverse soorten strooimateriaal, struiken, bomen enz...



Stukken steunmuur, betonnen hellingen, wegen enz... kunnen ook met gips worden aangemaakt. De steunmuur op de volgende foto is gewoon gemaakt tijdens het maken van de bergen. Door het gips hier mooi vlak uit te strijken en er later de stenen in te krassen werd de steunmuur reeds van in het begin in het landschap ingebouwd:



Dit is zo ongeveer de volledige uitleg denk ik. Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel!

Fretbol [;)]





doomslu

Mooi verhaal, Fretbol. Daar hebben de mensen iets aan ! [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

timbo

citaat:
Geplaatst door Fretbol

Hallo Tim,

Op mijn vorige modelbaan heb ik ook een waterval gemaakt. Hiervoor heb ik eerst uit transparante waterfolie enkele dunnen repen gesneden en deze van boven naar onder gekleefd op de plaats waar de waterval moest komen. Daarna heb ik dunne sliertjes lijm langs de plastic stropen laten lopen. Op die manier volgt de vloeibare lijm het verloop van de waterval.

Dit heb ik telkens laten drogen en net zo vaak herhaald tot ik tevreden was met de vorm en het uitzicht van de waterval. Onderaan heb ik water dat opspat ook met stukjes plastic gemaakt die later met lijm bedruppeld werden.

Om het schuim te imiteren heb ik gewoon wat witte waterverf gebruikt. Door je vinger in de verf te dopen en zachtjes over de plaatsen te wrijven waar schuim moet komen krijg je een mooi effect van wit schuim op het water.

Hieronder enkele foto's van de waterval die op deze manier gemaakt is:


Groeten,

Fretbol [;)]


bedankt, daar kan ik wel mee op weg maar waar haal je die mallen??

groeten tim

Fretbol

citaat:
Geplaatst door timbo

bedankt, daar kan ik wel mee op weg maar waar haal je die mallen??

groeten tim



Tim, die mallen zijn te verkrijgen in veel modelspoorwinkels, maar ook op online shops zoals Conrad.

Op http://www.conrad.be kan je ze vinden onder de rubriek Modelspoor >> Terreinbouw >> Gietvormen en materiaal

Fretbol [;)]

doomslu

Mannekes, even OFF-topic, een opmerking, niet alleen voor onze vriend Timbo, maar voor iedereen.

Waarom als je een post herhaalt (citaat), laten jullie de foto's ook staan ? Je moet daarna een hele tijd scrollen en je komt steeds dezelfde foto's tegen. Opgepast voor tendinitis in de vingers ! [;)]

(Ik heb de foto's zelf verwijderd in de laatste post van timbo).

Ik merk ook op dat heel wat mensen de codes beschadigen waardoor het resultaat een beetje vreemd overkomt.

Dus als je een citaat gebruikt zal er bovenaan de code [ quote ] staan en onderaan de code [ /quote ]. Begin gewoon jouw bericht daarna en blijf van de codes af, ze zijn belangrijk voor de opmaak !!!

Bedankt en nu weer ON-topic. [;)]


luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

T03

Kijk ook is in het laatste nummer van modelspoormagazine, Noors baantje [:)]

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"