programeerprobleem bij Viesmann 5247

Gestart door teessee, 02 juli 2008, 19:54:03 PM

LockyLuke

#15
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Met een esu decoder en motorola besturing kun je gewoon de motor laten zitten.



en in welk boek staat dit dan wel dat je met een esu decoder een marklin wisselstroom motor kan besturen zonder deze te veranderen met een magneet ?
zou ik dan wel eens willen zien..[?]
 

dgrr57

#16
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Met een esu decoder en motorola besturing kun je gewoon de motor laten zitten.



NIET volgens ESU

ysbeer

#17
citaat:
Geplaatst door teessee

Wim
In de electronica zet ik mijn eerste stappen, met psychologie ben ik echter al 15 jaar professioneel bezig. Ga er gerust van uit dat opmerkingen zoals jou laatste enkel bewerkstellingen wat ze niet horen te doen; nice forum, wrong vibe


Ben ik dom als ik je niet begrijp,alles wat je in het leven doet gaat echt beter als je eerst bepaald waar je mee bezig bent.
De dokter begint ook niet zomaar in het wilde weg te opereren,de slager gaat niet zomaar slachten,op goed geluk.
Eerst weten wat, en hoe is geen psychologie ,maar gewoon boeren verstand
wim.
wim

ysbeer

#18
citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Met een esu decoder en motorola besturing kun je gewoon de motor laten zitten.



NIET volgens ESU



nou sorry dan,altijd gedacht dat esu ook een decoder maakt zoals uhlenbrock waar de spoel kon blijven zitten.
wim

Ludwig

#19
Bij mij rijden verschillende locs rond met ESU decoder en originele motor.
Begrijp echt niet waarom dit niet zou kunnen.
Er zijn locomotieven bij die zelfs 20 jaar oud zijn en die draaien zo al jaren hun rondjes af.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

INFO

#20
citaat:
Geplaatst door Ludwig

Bij mij rijden verschillende locs rond met ESU decoder en originele motor.



En met welke treinen, dus met wat voor motoren werk je dan?
De motorren van Marklin, of de motoren van andere merken? Dat is even niet duidelijk in je antwoord.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

teessee

#21
Even recapituleren:

Het uitgangspunt: Ik koop een locomotiefje van ?50 via ebay en ik wil dit op een economische manier ombouwen om digitaal mee te rijden. ?100 om een hoogvermogenset van marklin te kopen vind ik geen economsiche oplossing dus wordt het zoeken naar een compromis.
Compromis 1: Ik plaats een deltadecoder 66032 in mijn loc
Voordeel: met ?39 kan ik de loc gebruiken op mijn digitale baan, de lichten zijn aan en uit te schakelen.
Nadeel: de rijeigenschappen zijn digitaal niet beter dan wat ze analoog waren. (bij de instelling als motorola 28 decoder gaat de loc pas rijden voorbij rijstap 7)
Compromis 2: ESU-decoder; maar dan moet de veldspoel blijkbaar plaats maken voor een permanente magneet. Krijgen we hierdoor al betere rijeigenschappen??
Tom

Ludwig

#22
citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Bij mij rijden verschillende locs rond met ESU decoder en originele motor.



En met welke treinen, dus met wat voor motoren werk je dan?
De motorren van Marklin, of de motoren van andere merken? Dat is even niet duidelijk in je antwoord.




Ja inderdaad had er moeten bij vermelden dat het over Marklin locs gaat.
Nu zal het met een nieuw type motor veel betere reusltaten geven maar werken op de oude motoren gaat wel degelijk wel.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

INFO

#23
citaat:
Geplaatst door Ludwig

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Bij mij rijden verschillende locs rond met ESU decoder en originele motor.



En met welke treinen, dus met wat voor motoren werk je dan?
De motorren van Marklin, of de motoren van andere merken? Dat is even niet duidelijk in je antwoord.






Ja inderdaad had er moeten bij vermelden dat het over Marklin locs gaat.
Nu zal het met een nieuw type motor veel betere reusltaten geven maar werken op de oude motoren gaat wel degelijk wel.
Groeten
Ludwig



En waarom vertel je er nu gelijk niet bij op welke manier je dan deze ESU alleen geschikt voor gelijkstroommotoren hebt aangesloten op je universal motor, dus een motor met een veldspoel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Ludwig

#24
Goed als ik morgen de tijd heb haal ik er een open en zal eens juist kijken hoe ik het gedaan heb.
Moet toegeven dat het een tijdje geleden is dus geef me even de tijd om mijn geheugen terug op te frissen.
Maar als ik het mij goed herinner is alles aangesloten zoals het op de gebruikshandleiding stond die bij de Multi protocol decoder van ESU was bijgevoegd.
Maar een mens kan zich vergissen dus ik kijk het na.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

INFO

#25
citaat:
Geplaatst door teessee

Ik heb net mijn eerste decoder (delta type 66032) ingebouwd in een diesel-rangeerlocomotief type 80 van marklin. De loc rijdt uitstekend, de lichten branden maar ik kan deze niet afzetten via de eerste functie op mijn ecos.
De sockets (lampfittingen) halen hun massa rechtstreeks van het treinchassis, kan dit de oorzaak zijn?



Om dit wel mogelijk te maken, moet er op de achterzijde van de decoder even een kleine aanpassing worden gedaan.

Door de twee soldeerverbindingen te sluiten met ieder een beetje soldeer. Wordt de functie van Delta op digitaal mode gezet. Dan is hij via de functie licht te bedienen.

Ook bestaat de mogelijkheid om de telex-functie toe te wijzen aan F1.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

#26
Je kan ook decoders vinden (Uhl 76200, Viessm 5247) waarmee je je klassieke universeelmotor in een gelijkstroommotor ombouwt. Ze zijn wat duurder, maar de resultaten zijn ronduit goed. Ze voeden de veldspoel apart (losmaken van anker) en zo wordt het magneetveld permanent. Leuke bijkomstigheid: je hebt meteen ook belastingscompensatie, en dat heb je nooit als je decoders gebruikt voor de klassieke seriemotor.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erik de noorman

#27
Tom de goedkoopste en beste oplossing is een uhl 76200 of een viesmann
5247. Kost ongeveer op ebay Duitsland 25 tot 28 euro. Decoder met lastregeling, rangeergang, rem en optrek vertraging + susi aansluiting voor een geluidsdecoder. Rijeigneschappen die bijna niet moeten onderdoen voor een hoogvermogen aandrijving van marklin.
Ik heb er ondertussen zo'n 30 tal rond rijden en tot nu toe zonder enig probleem.

Ludwig een esu decoder loopt niet met een wisselstroom motor van marklin, misschien als er een gelijkrichter tussen de decoder en de motor zit maar dit is voer voor de electrofreaks.

Erik

erik de noorman

#28
Door de twee soldeerverbindingen te sluiten met ieder een beetje soldeer. Wordt de functie van Delta op digitaal mode gezet. Dan is hij via de functie licht te bedienen.


Wist ik niet. Kan dat met elke deltadecoder.

Erik

teessee

#29
Enkel op 66032 (is eigenlijk een tweede generatie deltadecoder)kan je door middel van de soldeerverbindingen de functie licht bedienen. Bij de eerste deltadecoders kan dit waarschijnlijk niet.
Tom