Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Driver module voor locoIO - M

Gestart door Werner_vb, 30 juni 2008, 13:23:56 PM

Werner_vb

Beste modelspoorvrienden,

Ik heb 2 locoHDL driver module printen 1e versie (HDM11) bestukt volgens het schema ?wisselaandrijving met gemeenschappelijke massaverbinding? zoals beschreven in de handleiding op de web site van Hans Deloof (http://users.pandora.be/deloof/). De bedoeling is het aansturen van zowel M?rklin M- als K-wissels (dus, met M?rklin magneten).

Nu vind ik nergens hoe ik de 2 blauwe draden en 1 gele per magneet (wat in dit geval overeenkomt met 1 wissel) aansluit op de printjes. Ik heb slechts 6 klemmen met de schroeven). Hoeveel wissels kan ik aansluiten (2 of 4?) en op welke manier moet ik die kabels plaatsen?

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

INFO

Staat toch keurig netjes uitgelegd in het hoofdstuk HDM11MD1
in het tekeningetje van de HDR_6 aansluiting.

POS
RD1
GR1
RD2
GR2
NEG

De gele draden sluit je aan op de POS aansluiting beide draden dus.

De blauwe van wissel 1 op RD1 en GR1 de blauwe draden van wissel 2 op RD2 en GR2 en in dit geval blijft de NEG aansluiting ongebruikt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

Hartelijk dank voor je reactie. Het gaat om de HDM11MD2. Ik heb ondertussen ook reactie gehad van Hans zelf.

Werner_vb

Ik heb de HDM11MD2 (gemeenschappelijke MASSA verbinding) omgebouwd naar HDM11MD1 (gemeenschappelijke POSITIEVE verbinding). Alleen met deze laatste kan ik een Marklin wissel met magneet omzetten.

Echter, sommige HDM11MD1 modules zetten de wissel niet om (stroomvoorziening is OK, de magneten zijn OK). Het loconet is verbonden met Intellibox en de intellibox is gekoppeld met de PC , sturingsprogramma: Traincontroller. De enige 2 modules die wel reageren, den dit op een ander adres dan wat is ingesteld in LocoIO. Waaraan kan dit liggen?

Er zijn ook nog een aantal Viessmann wisseldecoders gekoppeld aan de intellibox. Deze werken allemaal probleemloos, zowel met Intellibox als met Traincontroller.

INFO

Traincontroller heeft met dit alles niet te maken. De wissels moeten het gewoon altijd doen via de IB zelf.
Verder geen idee wat het probleem is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

jelle

Even een paar vraagjes:
-heb je de LED's gemonteerd? Wat doen deze?
-Heb je al eens geprobeerd met lampjes op de uitgangen in plaats van de wisselspoelen? Wat gebeurt er dan?
-Wat ook niet duidelijk is, werken de module's helemaal niet, of wel vanaf de intellibox?

Groetjes,
Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

Werner_vb

Beste Jelle, bedankt voor je reactie.

Ik denk dat het probleem is dat ik het adres niet vind. Ik heb de test gedaan met 3 modules, de andere heb ik net ingebouwd maar nog niet aangesloten. 2 van de modules werken, maar ik vind het wisseladres niet dat ik in traincontroller moet instellen; ik weet dat ze werken omdat ik bij toeval een adres heb ingegeven met LocoHDL dat werkte met 1 module, en ik heb dan de module geswitcht met de 2 andere. 1 module slaagde er niet in de wisseltong te bewegen (enkel wat gebrom, maar blijkbaar niet genoeg kracht).

De door jou voorgestelde testen zal ik dit weekend uitvoeren met de printen. Ik hou je op de hoogte.

Werner

Werner_vb

De LEDs heb ik niet gemonteerd. Of ze op intellibox alleenw erken weet ik niet, want ik weet niet welk adres ik moet ingeven.

INFO

Een adres zal je ook niet vinden, dat is iets wat je zelf moet opgeven, dus moet instellen, via dat 'geweldige' hulpprogramma van Hans. Je moet je modules dus gewoon programmeren.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

jelle

Oh, daar had ik niet eens meer aan gedacht, maar direkt testen via het programma van Hans de Loof is natuurlijk wel de snelste manier. Dan kun je ook direkt de adressen zien. Als dat werkt kun je weer een stapje verder gaan (via de IB) en als dat dan ook werkt via TrainController.

En via de Intellibox, toen je hier was kregen we dat toch voor elkaar? Of waren dat alleen de terugmeldingen?

Zoals altijd ben je welkom om er eens samen naar te kijken.
Dat leverde al eerder successen op [;)]

Groetjes,
Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

Werner_vb

Info, ik heb het programmaatje van Hans De Loof gebruikt, de programmatie van de LocoIO's uitgevoerd en de wisseladressen uit dat programma in traincontroller ingesteld. Daarom dat ik het zo vreemd vind. Ik heb voor 1 wissel geexperimenteerd met een adres, en snel iets gevonden waarop ie werkte, maar dat was helemaal niet het adres ingesteld op de LocoIO. Ik kan moeilijk op Intellibox 1000-en combinaties proberen van mogelijke adressen voor iedere wissel (er zitten zo'n 70 wissels op mijn baan).

Jelle, dat waren de stroomdetecties die we getest hadden. Daar is geen probleem mee. Dat was inderdaad nuttig dat ik toen langs ben gekomen.

INFO

Werner, ik persoonlijk gebruik de spullen van Hans niet, die zijn te duur en te omslachtig in het gebruik, ook het instel programma is een draak van een stukje software. Voor minder geld ben je beter af met een standaard uhlenbrock module de 63410, en voor terugmelding zijn er ook voldoende andere alternatieven.
Heb ze al eens een keer aan de praat proberen te krijgen voor iemand, maar daar ben ik maar mee gestopt, was zonde van mijn tijd.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Ik kan het laatste bericht van INFO alleen maar bevestigen , ik ben sinds enkele dagen de eigenaar geworden van zo'n Uhlenbrock 63410 schakelmodule, momenteel bedien ik hier nu 10 wissels mee, en het werkt prima!![;)]

Schakelmodule nr.2 is trouwens onderweg , om opnieuw 10 wissels mee aan te sluiten.