Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Naamgeving

Gestart door doomslu, 15 juni 2008, 18:52:54 PM

doomslu

Ik sta in bewondering voor mensen die leuke namen bedenken voor hun baan en station(s). Ik ben er hier al enkele tegengekomen op het forum en ik dacht, laten we ze hier allemaal eens bundelen.

Ikzelf zit nog steeds zonder inspiratie... :I

Dus... hoe heten jullie banen/dorpen/stations en eventueel ... waar vandaan komt de naam ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dingske

Mijn spoorbaan al? het dorp op mijn spoorbaan heet ditmusa. Heb deze naam eens gehoord op een cursus omgaan met jongeren. Was een afkorting voor iets maar ik zou begot niet meer weten waarvoor.[;)]

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

linuxstecheltje

citaat:
Geplaatst door dingske

Mijn spoorbaan al? het dorp op mijn spoorbaan heet ditmusa. Heb deze naam eens gehoord op een cursus omgaan met jongeren. Was een afkorting voor iets maar ik zou begot niet meer weten waarvoor.[;)]

Wouter



Doel, Inkleding, Terrein, Materiaal, Uitleg, Spelregels en Aangepast
TUUT zei de trein, en de statie vertrok...

tufken


De mijne heten:

Falticeni en Tufke  [:D]
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Anarchy

Mijn station op mijn baan in opbouw zal "Iserghem" heten. Dat is de middeleeuwse naam van mijn woonplaats.

gardevil

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Mijn station op mijn baan in opbouw zal "Iserghem" heten. Dat is de middeleeuwse naam van mijn woonplaats.



Reden er toen al treinen door je dorp? [:D]
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Rochevalien

Rocheval : merk van mineraal water dat ooit in de Aldi verkocht werd
Carnac: kust plaatsje dat echt bestaat in Bretanje .
Gerskerken :mijn vorige modelbaan toen ik nog in Edegem woonde (jullie mogen ??nmaal raden)[:D]

Gerrit

Klaas Zondervan

Het station op mijn spoorbaan heet Groote Kuvelesse. Ik ga nog niet vertellen waarom, probeer het maar eens te raden. Je hebt twee weken de tijd, want morgen vertrek ik op vakantie. Als ik terugben zie ik wel wat de resultaten zijn.

Gerolf

Never-ending story bij mij, denk ik ...
Mijn baan: Marche-en-Bi?res ('k Ben een bierliefhebber, een variant op Marche-en-Famenne, "an army marches on his stomach" [:I] )
Stations: Duvelle (welk bier zou d?t zijn ??? )
en Boulroie (iets lastiger, om dat te begrijpen moet je Antwerpenaar zijn of de brouwerij aan de Boomgaardstraat kennen ?n hun typische glazen)
Minibaantje:
dankzij inspiratie op dit forum "Verduvelle": "Naar Duvelle" of ook ver-duwen (rangeerheuvel)
Brouwerij op het minibaantje: "MonteCorse"
Een biertje uit Oud-Turnhout - geboortedorp van mijn vrouwke - "donk" is een heuvel of een "montagne", "corse" is "scheef" en verwijst naar de "scheve berg" die de rangeerheuvel is. Een schoonbroer werkt trouwens bij brouwerij Keersmaeckers, waar dat bier vandaan komt. Oeps ... reclame?
Ik vermoed dat er op termijn nog wel biertjes hun naam zullen krijgen op mijn project.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De regionale hoofdstad op mijn baan heet Saraan, ge?nspireerd naar mijn jongste, toen pasgeboren, dochter Sarah, in combinatie met naamvoorbeelden als de Haan, Milaan en Oostzaan.

Het nabijgelegen dorpje Asselberg is een klankomkering van de namen van 3 van mijn andere kinderen: Alexandra, Alexis en Alexander in combinatie met onze vorige thuisgemeente Alsemberg...

"De appel valt niet ver van de boom..."
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

Ondanks dat ik nog spoorloos ben, zijn er wel plannen (vooral in m'n hoofd). Een klein stationnetje ergens langs de Vennbahn, in het dorpje Boureguatte. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik die naam heb gehaald uit een Kiekeboe-strip, die ik, zitend in een vakantiehuisje langs diezelfde Vennbahn, heb gelezen.
Paul

Mr-tsjoektsjoek

Gerolf,

Boulroie, komt dat van een Koninkse, in A'pen ook wel bolleke genaamd ?

Ikzelf heb vier zonen, [:p][:p][:p][:p], had daar een dochter bij geweest dan had ze Reinhilde genoemd.
Vandaar dat het station op de zijlijn St Reinhilde heet.

Het hoofdstation is Wasda-sur-Grenier.
Wasda, ja wat is dat, en de rest is Frans [8D][8D].

Groeten Mr tsjoektsjoek.

mini-bs

Bij mij ligt een stukje Vennbahn, het kreeg de werknaam Waismes maar heeft verder niets met de werkelijke gemeente te maken. Eigenlijk is dat stukje baan hier een fiddle yard die omdat hij nu nog zichtbaar is wat scenery kreeg. De functies van Raeren (stelplaats) en Weverc? (kopmaakstation) worden er in gecombineerd, maar verder lijkt het in niets op deze plekken, maar wel een beetje op Waismes, vandaar...

Stilaan bouw ik wel aan de diorama's Renory (haven van Luik) en Sourbach (wat gebaseerd is op Sourbrodt maar dat voorbeeld niet helemaal volgt).
 

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Boulroie, komt dat van een Koninkse, in A'pen ook wel bolleke genaamd ?
Helemaal juist [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Op de baan Iverans ligt een station "Kelkepaar" en op een zijlijntje vindt je dan een verloren gelegen halte "Paperdu"
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.