verf - vraagje

Gestart door vandomm, 14 juni 2008, 20:32:57 PM

vandomm

laatst gebruik ik 2 potjes verf Humbrol enamel matt .

De eerste strijk was gewoon van dikte , maar na twee strijken leek het wel of het sterk verdunde verf was . Eenmaal de verf droog , bleek de verf glanzend opgedroogd te zijn . Het ene potje was niet gebruikt het andere was al eerder gebruikt, echter zonder problemen .

Wie kan me zeggen wat de oorzaak is en wat kan ik eraan doen .

Bij voorbaat mijn dank
Cees .

dingske

Ik heb dit ook eens aan de hand gehad. Het was toen te wijten aan het niet goed omroeren van de verf. De volgende keer heb ik beter geroerd en het probleem was verholpen.
Weet niet of dit het probleem, misschien kan het helpen.

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

Gerolf

Goed mengen was ook mijn eerste idee, maar ik gebruik slechts zelden hum-brol.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

effectief humbrol verven mag je makkelijk 5 min roeren als ze lang hebben stil gestaan

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Mr-tsjoektsjoek

Ja, ik werk meestal met Humbrol, en het is inderdaad aan het roeren dat het ligt.

Als ze zeer lang heeft stil gestaan kan het zelfs voorkomen dat je ze niet meer opgelost krijgt.  Een nieuw potje dan maar.

Mijn ander merk, dat ik leerde kennen door MSM, is Vallejo, deze is watergedragen en werkt wel gemakkelijker.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Stefan Appelmans

Ja, goed roeren totdat er geen "stukken" meer in zijn. Het is de "matte medium" dat erin is dat op de bodem van de pot zinkt na een zekere tijd.
Dat is beter zichtbaar met matte of satin vernis, waar de matte medium een stuk wit ding op de bodem van de pot maakt. Dat dient elke keer perfect gemengt te worden (de tijd nemen) om elke keer dezelfde mateffect te hebben. Ik denk dat ik ook eens acrylic ga proberen...
stefan.

dingske

Ook als je al een tijdje aan het schilderen bent vergeet dan niet regelmatig nog eens goed te roeren.

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

Stomer

Nu we toch bezig zijn over het verven: ik ben van plan eens te airbrushen. Daarvoor had ik graag vernomen wat de verhoudingen zijn om de juiste verfkwaliteit te verkrijgen (percentage verdunner-welke?, tegenover de verf). Aangezien ik in tijdperk II rondstoom heb ik de juiste groenbruine kleur van de DRG verkregen van het merk Mo-lak RAL 6008.
Thanks
 

n/a


Al eens gedacht om enkele loden bolletjes (gebruikt door vissers) in het potje Humbrol te doen. Dit helpt bij het opschudden van de verf.

Ook in de nagellak van moeder de vrouw zitten zo'n gewichtjes.

PeterC

Ik gebruik al jaren Humbrol en Revell olieverven en heb enkel problemen met het glanzend opdrogen als de verf niet goed doorroerd is.  Om dat probleem op te lossen heb ik een mini betonmixer gemaakt en deze op een mini boormachientje gestoken. Enkele seconden door de verf laten draaien en de verf is goed doorroerd.  Wel opletten dat het boormachientje op een laag toerental draait en dat je het potje goed vasthoud (ik spreek uit negatieve ervaring!).
Zelfs met (geopende) potjes die hier al meer dan 10 jaar staan, heb ik geen problemen.  Na gebruik het potje goed afsluiten en de verf gaat jaren mee.
Groetjes, Peter


br212

citaat:
Daarvoor had ik graag vernomen wat de verhoudingen zijn om de juiste verfkwaliteit te verkrijgen (percentage verdunner-welke?, tegenover de verf).


Kijk even op http://www.nproject.nl/airbrush/verf-verdunnen-grondverf-en-primer.html

Zelf alleen ervaring met revell (in de aangegeven verhouding) en dat gaat goed door de luchtspuit heen.

janjozef

volgens die site zou je vallejo verf goed kunnen verdunnen met water om te air-brushen iemand ervaring mee

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ERVIN

Hoi Janjozef, de verf van Vallejo met de zwarte stopjes zijn speciaal gemaakt om te air-brushen, je hoeft ze niet te verdunnen met water, die zijn spuitklaar.

Ik heb alleen nog maar hele goede ervaringen met deze verf, is het spuitwerk gedaan, je pistool onder de kraan en alles is zo weer proper.

br212

Net even wat geprobeerd met een potje vallejo. Als je echt wilt verdunnen gaat dat wel met water, maar het is de vraag of het nodig is. Het is van zichzelf al dun genoeg naar mijn idee.

Mr-tsjoektsjoek

Heb al vaak gebruik gemaakt van Vallejo.

Is prima oplosbaar met water.  Verhouding 1:1 wel respecteren, wanneer je teveel water gebruikt wordt de laag te transparant.