Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

nietjes

Gestart door conducteur, 11 juni 2008, 16:53:48 PM

Peter

Rudy,
Groot gelijk. We zeggen dikwijls: 18 zijn en weten wat we nu weten[:D]
Tegenover de jeugdwerking kunnen we hier in Belgie nog wat leren van de Duitsers. Op een paar uitzonderingen van een enkele club of enkeling (bv. treinacademie) is het hier maar droevig gesteld.

Rian , laat je niet ontmoedigen en doe zo verder. Heb je vragen, stel ze dan. Er zijn hier altijd een paar "knorpotten"[:D][:D][:D] die wel antwoorden en goede raad willen geven.
Met vriendelijke groeten
Peter

Decapod

Ik ben hier nu nog maar twee maanden op dit forum, maar 't is zo ongeveer de tiende discussie die ontaardt in harde woorden. Mannen, waarom is dat nodig? Waarom zo hard voor mekaar? Je zit hier toch in een ideale situatie:
- mensen leren kennen met veel ervaring, ieder zijn specialiteit.
- een praatbaak voor niks, noppes, nul centen.
- jonge mensen die het enthousiasme erin houden.
- duidelijke profielen, met naam, toenaam en leeftijd zodat je weet wat je van elk lid mag/kan verwachten ... .

Ik weet het niet hoor, maar ik heb het nog niet dikwijls gezien zoiets.

Ik ben ervan overtuigd dat niemand hier met slechte bedoelingen reageert, maar misschien helpt het om even je formuleerwijze aan te passen. Op een forum staat alles zwart op wit, terwijl als je gewoon spreekt met iemand kan je gezichtsuitdrukking veel nuanceren. Hou dat misschien even in gedachten, zwak je statement wat af, gebruik smileys (daar dienen ze voor), kijk even tegen wie je het hebt (een jonge gast als conducteur heeft aan twee ouders al genoeg, denk ik [;)]), ga mensen niet op hun woorden pakken, ... . Enfin, toch niet moeilijk h?, dat probeer je thuis en op het werk toch ook te vermijden, niet?



Maar enfin, ik heb deze hele draad doorgelezen en weer enorm veel bijgeleerd van Klaas en co.

Nog een vraag: als je modulair werkt (in mijn geval wordt het semi; yep, ik heb eindelijk een lay-out in gedachten [:)]), is het gebruik van kroonstenen (wij noemden dat vroeger lusterklemmen!??? [:I]) dan aan of af te raden? Zijn multistekkers dan beter?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

KoenD

Decapod,

naar mijn ervaring is het gebruik van multi-stekkers iets beter dan dat van kroonsteentjes. Bij de modulebaan van de club hebben we ook gewerkt met kroonsteentjes en niet gesoldeerde draden en daar zat frequent een slecht contact tussen; als je op een beurs staat kun je dat missen als de pest. Multistekkers kun je ook meestal solderen en ze zijn ook een stuk gemakkelijker te monteren / demonteren bij op- en afbraak van de baan.
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

conducteur

heeft iemand nog een idee om draden vast te leggen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door conducteur

heeft iemand nog een idee om draden vast te leggen?



-in stukjes buis van 20of 25mm doormeter (afval uit de bouw)
-met krammetjes
-met krammetjes en colsonbandjes of "strapbandjes" of ty-raps voor de Nederlanders.
-met "omega" beugels bij voorkeur in plastic
-ga zelf eens kijken in een doe-het-zelf zaak als je bij het bovenstaande nog vragen hebt.

Gerrit

Decapod

citaat:
Geplaatst door KoenD

Decapod,

naar mijn ervaring is het gebruik van multi-stekkers iets beter dan dat van kroonsteentjes. Bij de modulebaan van de club hebben we ook gewerkt met kroonsteentjes en niet gesoldeerde draden en daar zat frequent een slecht contact tussen; als je op een beurs staat kun je dat missen als de pest. Multistekkers kun je ook meestal solderen en ze zijn ook een stuk gemakkelijker te monteren / demonteren bij op- en afbraak van de baan.



Merci voor de uitleg Koen. Dan worden het dus multistekkers.

@conducteur: Van die 'kammetjes' waarvan je spreekt heb ik onlangs nog in de Bricco zien hangen (allez als het die zijn die je bedoelt tenminste). Het lijkt gewoon een geupdatede versie van de oude kabelklemmetjes waarmee vroeger elektriciteitskabels op een plint werden genageld.
Ik vraag me alleen af of ze echt wel handig zijn, want als er eens een draadje bij moet, heb je na x-aantal kabeltjes weer eens een hele nieuwe klem nodig (dat is bv. niet het geval met Klaas' systeem).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

djdaem

ik gebruik voor eht vastlleggen van de draden
die witte krammetjes ( bij de action in nederland) in een doos gekocht voor ongeveer 3 euro met alle soorten en maten.
echt ideaal. ( wil je een draad erbij) niet loshalen gewoon een aparte pakken en ernaast spijkeren.
nog een manier wat ik overgens niet zelf gebruik maar voor bossen draden wel handig is zijn  klittenband banden  of tyrips


teessee

Ik gebruik veel plastieken binders om planten op te binden, je kan die zoveel je wilt open en dicht doen.
Tom