nietjes

Gestart door conducteur, 11 juni 2008, 16:53:48 PM

dingske

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Het mooiste ,maar ok het duurste is kabelgoot met deksel.


Ik vind dat niet zo handig onderaan een baan, de kabel valt dan altijd uit de goot.

Velcro is inderdaad heel handig zolang je geen wollen pullover aan hebt :)



Ik denk ook dat het idee van de velcro het beste is. Ik heb een hele tijd kabelgoten gehad onder een deel van de baan. Bij het bouwen van een nieuw stuk heb ik dit bewust niet meer gedaan. Want het was altijd een heel geprul om de draden er terug in te krijgen en om ervoor te zorgen dat er geen draden tussen het deksel kwamen.

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

conducteur

wat zijn kabelgootjes?

Heb bij tony(tonycabus), in mte gezien dat hij een soort witte dingskes gebruikt waar je die witte dingen kan in vast hangen(dacht van viessman) weet iemand wat ik bedoel? het is precies een kam waarvan de 'tanden'van afgeknipt zijn
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

Beste vrienden,je moet die "kabelgoten" of "draadkokers" zoals wij -vaklui- dat noemen, niet ondersteboven(met het deksel langs onder)hangen maar met het deksel aan de zijkant.Anders is dat inderdaad knap lastig om dat toe te krijgen.Ik zou daar ook geen 220v bekabeling in duwen tesamen met de klassieke treintafel bedrading(=zeer gevaarlijk)
Voor de rest is dat wel degelijk een praktisch en degelijk systeem ,dus ook voor treintafels.

Gerrit

doomslu

Ik heb een tijd geleden dit systeem ontdekt en het is niet mis. Je stopt de draden in een spiraal van kunststof die je dan op bepaalde plaatsen aan de onderbouw vastmaakt met voetjes (die je kan kleven of schroeven).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

ja leuk spul spire rap heet dat (wellicht fout geschreven,sorry).
Nadeel draadje erbij,moeilijk .
Meestal wordt dat er dan maar met een tape tegen aan geplakt.
(ook bij industrie spul hoor)
Bij nieten plakken e.d idem draad vergeten (en dat gebeurt zo vaak)
weer nieten of plakken.Nee ik zweer bij kabel goten.
Onder vrijwel heel mijn baan zit 40x40 kabel goot,met de deksel verticaal.daar valt niks uiT.
Draad bij, deksel open draad er,deksel dicht in klaar,
Soms zijn draden ook wat te lang geen probleem dat neemt de kabel goot onzichtbaar op.
wim

loebaske

Hetgeen Luc gebruikt is ook geen slecht idee, dat ik er niet eerder ben opgekomen, want bij ons op het werk ligt het er vol van...
kabelgootjes vind ik persoonlijk niet handig, om de reden dat het deksel om af te sluiten onderaan is, dus je kabels vallen er meteen uit bij het openen en bij het sluiten het risico dat er kabeltjes(draadjes) tussen geraken en gekneld zitten.....

ysbeer

citaat:
Geplaatst door loebaske

kabelgootjes vind ik persoonlijk niet handig, om de reden dat het deksel om af te sluiten onderaan is, dus je kabels vallen er meteen uit bij het openen en bij het sluiten het risico dat er kabeltjes(draadjes) tussen geraken en gekneld zitten.....


Soms is het lezen van wat andere er over zeggen wel eens handig[:p][:p]
wim

janjozef

je kan de kabelgootjes ook omdraaien en onderaan IN je bak hangen, maar dan is het nog niet echt praktisch.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Kabelgootjes kun je rustig ondersteboven monteren, dus met het deksel onder. Maar de truc is, je moet de deksels niet uit ??n stuk laten. Zaag ze in stukjes van ongeveer 10 cm. Als je een draad bij moet leggen, om en om een stukje deksel weghalen, draad er in leggen en net zo lang met dekseltjes schuiven en wisselen tot alles er in zit. Doordat de helft van de dekseltjes blijft zitten vallen de bestaande draden er niet uit.

ysbeer

een paar EL vormige beugels ,de goot daarop en de deksel zit
LEES NU GOED verticaal(kijkt je dus aan)
wim

conducteur

nee,ik had eerder gedacht aan een oplossing dat ik alle draadjes kan naast elkaar hangen,zodat ik er de functie kan bij schrijven,ik heb het topic 'nietjes' genoemd omdat ik dat op Riny zijn site had gevonden,maar hij heeft dat blijkbaar weer anders gedaan.


De oplossing met die gootjes is dus niet echt een oplossing,ook niet die van luc,het spijt me maar 't ziet er heel handig uit.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Rian als ik het goed begrijp is het alleen om je draden te kunnen identificeren. Maar daarvoor hoef je toch de functie niet naast de draad te schrijven? Als je dat bij het begin- en eindpunt doet, dan is dat toch genoeg?

Ik laat zelf mijn draden van klemmenstrook naar klemmenstrook lopen. Elke klem heeft een nummer dat overeenkomt met de draad. Dus draad 101 begint bij klem 101 en loopt naar klem 101. Onderweg kan hij ook nog over een stekker lopen, dan noem ik de stekker 100, en de draad loopt over pin 1. Net zo loopt b.v. draad 514 van klem 514 via stekker 500 pin 14 naar klem 514.

Op een lijst schrijf ik dan van elk draadnummer waar hij begint, wat er onderweg eventueel tussen zit, waar hij eindigt en wat de functie is. De draden zelf zitten onderweg gewoon in een bundel, en die bundel wordt op zijn plaats gehouden door kabelzadels. Tenslotte: mijn draden zijn allemaal grijs, want als je ze op deze manier kenmerkt heb je geen kleurencodes nodig.

doomslu

Klaas, dat lijkt me bij jou allemaal heel netjes geordend te zijn.
Ik wou graag weten op welke manier je dan de nummers aanbrengt op of naast de draden/klemmen ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

kan je daar even zeen tekening,of wat fotomateriaal bijplaatsen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

U vraagt en wij draaien!
Ik heb de foto's als link geplaatst en niet direct in het forum omdat ze nogal groot zijn.

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bedradingfoto1.jpg
Twee kabels komen uit de bedieningskast en zijn met stekkers aangesloten op de zijkant van de eerste module.
Stekker 300 is reserve, hier zit nog niks op aangesloten.

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bedradingfoto2.jpg
Aan de binnenkant ziet het er zo uit. Alle draden zijn grijs, en lopen als 1 bundel naar de klemmenstrook. Tegen de bovenplaat is een latje op triplex strips gemonteerd, en daar is de bundel aan vastgezet met ty-raps.

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bedradingfoto3.jpg
Onder de klemmenstroken is een kartonnen plaat vastgeschroefd waarop de nummers zijn geschreven. De rij vanaf 101 is de bundel die uit stekker 100 komt, de rij vanaf 201 komt uit stekker 200.
Aan de andere kant van de klemmen worden de draden aangesloten die naar de rails, wisselaandrijvingen en detectors gaan. Het meeste van die bedrading moet nog aangesloten worden.
Alle draden lopen langs deze klemmen, ook degene die op deze module niks te zoeken hebben.

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bedradingfoto4.jpg
Hier eindigt de bedrading op contratekkers, waarin de stekkers naar de volgende module worden ingeprikt. Ook hier heten de stekkers 100 en 200. Consequent gelijk nummeren op alle tussenstops.

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bedradingfoto5.jpg
Langs de bundel nog een paar bezetmelders. Deze zijn eigenbouw en zijn ook met kroonstenen aangesloten, voor makkelijke uitwisselbaarheid. De aansluitingen zijn per detector, van boven naar beneden: voeding +24V, uitgang naar de bedieningskast, aansluiting naar de spoorstaaf, massa.

Deze module is degene met de dikste draadbundel. Er gaan twee stekkerverbindingen naar de volgende module. Dat komt omdat daar de meeste wissels liggen. Alle overige overgangen tussen modules hebben genoeg aan 1 stekkerverbinding.

Ik werk consequent op deze manier, dus eerst leg ik een snelweg van draadbundels die van module naar module hoppen. Bij de aanleg van de snelweg is van veel draden nog niet eens bekend waarvoor ze gaan dienen. Dat wordt pas later bepaald. Het enige wat ik in het ontwerpstadium doe is bepalen hoeveel draden er ongeveer nodig zijn van de schakelkast naar een bepaalde module. Dan zorg ik dat er in de snelweg voldoende draden zitten, met wat reserve. Bij het definitief aansluiten kan ik dan per aansluitpunt bepalen over welke draad dat gaat lopen.

Ik hoop dat je er enige inspiratie uit kunt putten.