Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Kopstation, treinen omkeren

Gestart door Quadran, 10 juni 2008, 18:20:14 PM

Quadran

Hallo,

Wat ik mij afvraag is hoe bij een kopstation de treinen omgekeerd worden.

Nu heb ik mij een boek aangeschaft met modelvoorbeelden, maar zonder kopstations :o)

Ik vermoed dat de treinen achteruit de stations uitrijden of is er ergens een omloopspoor?

Mvg

 

modelbaanHO

Wanneer het geen trek/duw combinatie is dan wordt meestal een andere lok voor de trein geplaatst en gaat deze combinatie op weg. De lok die de trein heeft binnengereden rijdt dan naar het depot of een opstelspoor om te wachten totdat hij op zijn beurt voor een nieuwe trein wordt geplaatst.

In sommige stations ligt op het einde een wissel. De lok wordt van de binnenkomende trein afgekoppeld, rijdt verder het doodlopend stuk op en keert dan via de wissel en het naastliggende spoor terug.
Vervolgens rijdt hij achteruit en wordt opnieuw aan de trein gekoppeld.


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Quadran

 

adrievans

En dan is er ook nog een draaischijf,bedoeld voor stoomloks zodat ze met de neus naar voren aan kop kunnen rijden.