sporenplan N

Gestart door Mattias, 07 juni 2008, 21:33:35 PM

Mattias

Hallo,

Samen met een vriend zou ik een miniatuurbaan willen maken in schaal N.

Wij beschikken over amper 1m90 in de lengte en 1m in de breedte.
Daarom viel de keuze eigenlijk op de N-schaal.
rangeren en rijden... Ik wilde rangeren hem wilde rijden, daarom beide klein beetje combineren! Het is een schets, gemaakt met het programma 'anyrail', waar met de demoversie max 50 rialstukken gelegd mogen worden.

Nuja, wat denk je van het baanplan. Wij hebben er niet echt veel kaas van gegeten... het is de bedoeling om vooraan een rangeerbundeltje te maken, met een stationnetje met 2 sporen (2 langs achter en 1 rangeerspoor voor). Het zou afgedekt worden door bergen wat in het rood is aangegeven. daar wordt achterin geklommen naar een niveau 1 (het groene gedeelte). Daar zou nog een klein stationnetje komen. waarna deze lijn terug in een tunnel komt die de lijn doet dalen, naar het grote station. Zou deze baan beter kunnen? Zou de helling te stijl zijn?? Indien je een beter idee hebt, plaats hier dan je eigen schets.


imghttp://img73.imageshack.us/img73/3646/kopievannaamloostq1.jpg/img

MVG
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Powered By Diesel

De middelste boogstralen lijken mij te krap en ik denk niet dat je op die afstand voldoende hoogte hebt om onder niveau 1 onderdoor te gaan. Met welke treinen wil je gaan rijden (lange of korte wagons, moderne of oude, ...) en van welke maatschappij (NMBS, DB, alles)?
running on heavy fuel

Powered By Diesel

Als ik in Winrail (demoversie) begin te tekenen met minitrix schaal N sporen kom ik op volgende voorstel uit:

Hoofdstation met doorgaande sporen en aftakking naar zijlijn met eindstation.(=rangeerplezier) Ik ken niet veel van schaal N en wet dus ook niet wat de minimumboogstralen zijn, maar de kleinst gebruikte in dit plan is R3. Het schaduwstation ligt onder het eindstation van de zijlijn.


running on heavy fuel

Mattias

Hallo,

Alvast dank voor de snelle reacties!

@ Powered By Diesel:

Ik heb het schema zo aangepast dat de boog die binnenin staat, meer naar links komt, zodat er een grotere afstand is om te klimmen, dat zou denk ik dan moeten volstaan? Het plan werd getekend met Anyrail, met de fleischmann piccolo sporen. Volgens dat tekenprogramma zijn die  krappe bochten volgende rail: Fleischmann Piccolo 9120. Gebogen rail straal 192mm, hoek 45?

Ik vraag me dan eigenlijk een klein beetje af, indien het dan toch iets de scherp wordt, waarom die dan voor handen is. nuja, mij leek die bocht ook scherp, maar met de veronderstelling die ik hierboven zette

Het was de bedoeling om met korte en middellange treinen te rijden. dus eigenlijk de omnibus en semi directe treinen. Uiteraard zullen enkele goederentreinen over het traject rijden. Dit in het NMBS dieseltijdperk.(wat bevordelijker is voor de onderdoorgang met het 1e niveau. (geen wasdraad)

Ik heb winrail geprobeerd, maar ik snap nu eens helemaal niks van dat programma. Ik HAD een tof en makkelijk programma, maar leende het uit, maar nog steeds niet teruggezien. (3D Modeltreinen)

Hoh, naar mijn mening is het wel een mooie opstelling, wat je tekende, maar wij vonden het net te druk, we hadden graag iets gehad waarmee we naar hartelust konden rijden over een geheel parcour.(mijn collega dan toch, in de trand van hierboven beschreven) Het +- origineel plan werd in een baanplannenboek van Jouef gevonden (weliswaar in H0), maar dan enkel 2 maal verkleind h? [:D].  Enkel is het stationsgebeuren aangepast.

Het bovenste spoor in het station zou een omnibusspoor zijn. Daar stoppen alle kleinere treinen en eventuele treinen met het station als  eindstation. Het tweede spoor loopt rechtstreeks door. Hier zouden alle semidirecte treinen stoppen, alsook de goederentreinen in doorrit langsrijden. Het laatste spoor is voorzien voor de aankomst van goederentreinen. Daar worden de rangeringen gedaan.



MVG
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

amest

Voor de boog kan je eventueel ook de volgende, R2, nemen. Is geloof ik 9125. Ik gebruik ze ook en heb er geen problemen mee. Verstop ze wel een beetje of helemaal want lange rijtuigen zijn er geen zicht op.

Je moet rekenen op een dikke twee meter om voldoende te klimmen/dalen in N. Dan kan je je houden aan 2% stijging of net iets meer en dan heb je 4 cm (of net iets meer), de afstand die je nodig hebt om met je treinen ergens onder te kunnen.

groeten,

Arvid

Mattias

Hallo,

Ik heb je reactie gelezen en dit dan ook direct aangepast. Die R1 bochten werden aangepast op het baanplan door bochten van R2.

Daardoor komt het geheel op 2 ? 3? meer. Wat na een groot aantal geen verschil uitmaakt. Over het hoogteverschil zou ik het erop wagen. Ik probeer het later in het echt uit. Het is niet de bedoeling om treinen van 30 wagens te laten rijden, waardoor een iets stijlere helling wel kan, denk ik. Ik zag nog een baantje van een vriend, die op het franstalige forum zit. Daar klimt die ook naar een niveau hoger. Dit zijn klimgebied is wel veel kleiner.

Mijn collega en mezelf zijn wel tevreden over het plan op zich.

Zijn er nog enkele opmerkingen of tips? Voel je zeker niet gegeneerd om iets te schrijven! Alle hulp is welkom!

MVG

www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Mattias

Na het grof uitrekenen van de spoorkost, kom het ons op een grote 300? voor de rails alleen al. De bouw zal nog een maand uitgesteld worden tot: de examens gedaan zijn + 1 van ons of misschien beide (vast) werk hebben. (laatstejaarsstudenten)

Na het nog eens bestuderen van het baanplan moet het denk ik wel mogelijk zijn om de treinen over die lengte te doen klimmen/dalen. In sommige situaties misschien wat moeilijker voor sommige locs, maar de moeite om het toch eens te proberen... is het niks, dan beginnen we gewoon opnieuw met een ander plan! [:D]

MVG
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder