Sporenplan Powered by Diesel

Gestart door Powered By Diesel, 07 juni 2008, 20:45:05 PM

Powered By Diesel

Na een jaartje reken- en tekenwerk (je zou het niet zeggen als je de eenvoudige layout ziet) heb ik een definitief ontwerp klaar dat later nog kan uitgebreid worden. Het betreft een miniatuurbaantje op een oppervlak van 1.20m op 60 cm. Voor de aankleding ben ik nu aan het knutselen met karton en houtlijm om mij een idee te vormen hoe ik de baan kan inrichten. De baan wordt na de boogwissel nog uitgebreid met een fiddle yard met 3 opstelsporen die ik onder de baan zou opbergen (ladesysteem). Voor inzet van rollend materieel is het de bedoeling te kunnen vari?ren tussen verschillende landen.
DB: Railbus VT95, dieselloc V60 / V100 met 3 assige Umbaurijtuigen en kleine stomers.
NMBS: Stomer serie 93 met 2 drieassers, diesel 260, railbus serie 45

Hieronder enkele foto's

Overzicht
imghttp://i89.photobucket.com/albums/k236/PoweredByDiesel/DSCN5237.jpg/img

Onder de laadmal
imghttp://i89.photobucket.com/albums/k236/PoweredByDiesel/DSCN5238.jpg/img

Stoom in het station
imghttp://i89.photobucket.com/albums/k236/PoweredByDiesel/DSCN5239.jpg/img

Goederenkoer
imghttp://i89.photobucket.com/albums/k236/PoweredByDiesel/DSCN5241.jpg/img

Opmerkingen of advies zijn altijd welkom.

running on heavy fuel

Decapod

Mooi voorbeeld van met weinig iets moois gaan maken.

Vraagje: die drieassers zijn dat Fleischmann-modelletjes? Nog te verkrijgen? Ex-Bay of Ex-Pruis?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Powered By Diesel

De drieassers zijn inderdaad van Fleischmann. Artikelnrs 915062 B en 915061 B. Ik denk niet dat deze nog te koop zijn.
running on heavy fuel

Decapod

Thx, mooie wagentjes.
Zal er eens naar uitkijken, want die passen wel in de context waaraan ik denk.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

ysbeer

Ja ik wil niet vervelend doen,maar erg naar de natuur is dit plan niet.
Hoe krijg je de stoomlok voor de wagens weg.??
Dat geeft nog al wat rangeerwerk.
Ook de goederensporen geven dit probleem.
Je hebt niet meer ruimte dus,zal het bochtig moeten.
Probeer eens een station digonaal.
Of in een complete boog(links in rechts uit)
En dan met omloopspoor,en maar een goederenspoortje.
Is goed bedoeld hoor.
wim

Powered By Diesel

Bedankt voor de tips. Het is de bedoeling dat er na de boogwissel nog een fiddle yard komt. Hierdoor kan de loc omlopen via het spoor met de laadmal. Zodoende kan de trein eerst stoppen en vervolgens omlopen en de wagons het station binnen duwen. Voor de railbussen is er geen probleem. Het is net de bedoeling van veel rangeerbewegingen te cre?ren. Het plan is gebaseerd op het vroegere station van Traben-Trarbach waar een enkelspoor doodliep tegen het stationsgebouw met daarnaast de goederenkoer.
running on heavy fuel

geremila

Traben Trarbach daar heb ik nog heel wat documentatie van plus nog een leuke link met plan van destijds.

Je laat maar weten mocht je interesse hebben...

(Zit trouwens in ??n van mijn plannen verwerkt)

groetjes,

Mike

Powered By Diesel

running on heavy fuel

ysbeer

Zet eens wat fotos op het forum,als je die hebt,en het orginele baanplan.
wim

Powered By Diesel

Hieronder het baanplan dat ik van onderstaande link heb gehaald
http://www.kbs621.hochwaldbahn.info/



Linksonder zie je het station "EG" (EmpfangsGebaude of zoiets in die stijl)met daarnaast de laadramp.
running on heavy fuel

geremila

Hallo Wim,

Eerst en vooral enkele links:

http://www.kbs621.hochwaldbahn.info/ (zeer informatieve site met sporenplan en massa's fotomateriaal!

http://www.moselwein-bahn.eu/  (leuke nederlandstalige site van de zijlijn naar Traben Trarbach Een tip is vooral de cabineritten!!! Van Cochem tot Traben Trarbach --> heb ik zelf heel wat detailinfo uitgehaald

http://home.arcor.de/moseljoerg/Kanonenbahn.html (nog wat cultuurhistorische info van de fameuze kanonenbahn (De moezellijn) zeer leuk als context om jouw verhaal op te bouwen...

http://www.schupp-villmar.de/Bundesbahn/Streckenbeschreibung/KBS621.htm Nog een beschrijvend stukje over de zijlijn KBS 621 vergeet ook niet even de link aan te klikken naar de modelbouwclub en dan even watertanden bij de modelvariant van het Punderich hangviaduct :-)

http://www.miniwelt-oberstaufen.de/
een fantastische modelbaan van de Moezellijn (Knap staaltje van bruggenbouw en ongelimiteerde ruimte ahhhh)

http://de.wikipedia.org/wiki/Moselwein-Bahn (spreekt voor zich en kan je leuk uren op doorklikken)

http://www.eisenbahn-tunnelportale.de/lb/inhalt/tunnelportale/3010.html
Alles wat je al wou zien van de talrijke tunnels op de Mosselstrecke!


Groetjes,

Mike

Ik speur ondertussen even in mijn fotoarchief en mijn andere documentatie...

groetjes,

Mike

Powered By Diesel

Ondertussen bezig met de onderbouw en meer specifiek, de fiddle yard. Dit is een schuif onder de tafel,waarin een plank met daarop bewegende plank(schuifgeleiders) is bevestigd. Deze zal omgedraaid worden wanneer de baan opgesteld staat (anders past ze niet in de schuif onder de baan)
Nu had ik een vraag i.v.m. de uitlijning.
Welk systeem van vergrendeling -voor het verschuifbare deel met drie opstelsporen- is het meest precieze, zodat er geen ontsporingen zijn op de overgang van vaste baan naar fiddle yard?
Heb al in doe-het-zelf gekeken maar op de hun grendels zit er makelijk meer dan een milimeter  speling.
running on heavy fuel

Gerolf

De meeste grendels op fiddleyards die ik tot nu toe gezien hebt waren zelfbouw of bijgewerkte dingen uit de doe-het-zelf.
De speling in "commerci?le" grendels lijkt me niet zo moeilijk om bij te werken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw