Bayern

Gestart door Peter, 21 mei 2008, 13:01:34 PM

Peter

Speciaal voor Tom , en anderen ook natuurlijk:
Een van de mooiste lijnen (eigenlijk lijntjes) in Bayern zijn degene die momenteel uitgebaat worden door de Bayerische Oberlandbahn, afgekort de BOB. Vanuit M?nchen volgt deze de hoofdlijn M?nchen-Salzburg tot Holzkirchen, waar de lijn rechtsaf gaat. In Schaftlach splitst de lijn zich dan terug, enerzijds naar Lengries of Tegernsee (vroeger uitgebaat door de TAG of Tegernseebahn), anderzijds, en volgens mij het mooiste stuk, namelijk via Schliersee naar Bayerischzell. Dit stuk lijn gaat door een van de mooiste natuurgebieden die ik ken.
Je staat steeds weer versteld dat op deze (korte semi-privaatlijnen) zoveel gebruik gemaakt wordt van de trein, gemiddeld ong.13500 per dag. Dat is niet mis voor een bedrijfje met 140 personeelsleden en slechts 17 treinstellen van het type Integral en drie van het type Talent.Daarnaast hebben ze ook nog twee dieselloks van de DB overgenomen van de baureihe V100.
Een paar foto's om wat te watertanden:

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/706e1501.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/0die070.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/IMG_8880.jpg/IMG

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/706e1502.jpg/IMG

In model is/was de Talent van Brawa in BOB kleuren verkrijgbaar en dit zowel in 2 als 3-rail, de Integral van een paar firma's waaronder THS, en de V100 is zowel van Roco, Fleischmann als M?rklin te verkrijgen,helaas nog niet in BOB kleuren, alhoewel Eurotrain zo'n versie gemaakt heeft op basis van de Roco, die  :0:0:0al uitverkocht is.
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

#1
Inderdaad mooie beelden, toch mis ik de oude Bundesbahn machienen in hun toenmalige kleuren

Groeten

Rudy

Peter

#2
Hallo Rudy,

Zelfs in de Duitse spoorwegliteratuur en fotoboeken is er weinig over deze, nochtans in een prachtige omgeving, te vinden.
Enkel in de Eisenbahn Revue dubbel uitgave "Eisenbahnen in den Bayerischen Alpen" teil 1 und 2, zijn er een paar "goede" foto's uit de vroegere tijdperken te vinden.
Daaruit blijkt wel dat er veel verschillende loks en treinstellen ingezet werden, met in tijdperk III de stomers baureihe 70, 38, 78, 54, 57 enz. tot en met in tijdperk IV de diesel 218 en 290 en treinstellen 614 en 628. Zelfs een foto van de V160 in Bayerischzell staat in dat boekje. Er zit dus niets anders op dan ofwel de publiciteitsfoto's van de BOB, of die van de Railfan website te bekijken, of..........ze zelf te maken. De omgeving is een reis zeker meer dan waard. (van Antwerpen uit ongeveer 800 km)

edit:spellingsfout verbeterd
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

#3
Amai, wat een prachtige natuur. [:p]
Ik denk dat ik toch nog eens naar daar op reis zal moeten gaan.
Mooie stelletjes van de BOB, en mooi onderhouden. [^]

Bedankt Peter. [;)]
Tom

Peter

#4
Helaas hebben ook in het goed bewaakte M?nchen de grafitti spuiters toegeslagen. Ze zijn wel op heterdaad (doch te laat) betrapt. Voor de vier daders komt hun feestje op ongeveer 16000 euro. Ja Wadde!!!!Arme ouders[:0][:0](2 van de 4 zijn minderjarig)
De treinstellen zelf zijn picobello onderhouden (behalve dat ene dus), ten bewijze hierbij twee foto's van het interieur. Deze zijn niet van mij doch van Tobias K?hler. Maar het interieur is ALTIJD zo proper.

1e klasse


2e klasse
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

#5
ze kunnen ze niet genoeg laten betalen,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Tom

#6
Ik ben nu ook niet zo voor grafitie, en zeker niet op de treinen maar op muren langs de sporen  staan er soms mooie dingen.
Zo kwam ik gisteren langs lijn 161 in Brussel met de trein en op de muur was een vliegende vogel getekend in grafitie over een behoorlijke lengte en dat vond ik persoonlijk wel mooi.
En op zo'n manier kan ik het wel een beetje bekijken als kunst.
Tom

Tom

#7
Eventjes dit onderwerp terug van onder het stof halen door een kleine voorstelling te geven van enkele bekende Beierse plaatsen en bedrijven.

De Beierse Alpen liggen in het zuiden van Beieren en is een van de mooiste stukken natuur van de deelstaat. Het vormt de grens tussen Duitsland en Oostenrijk.

[/img]

De Zugspitze, onderdeel van de Beierse Alpen ligt op de grens tussen Oostenrijk en Duitsland, en is met 2962 meter de hoogste berg van Duitsland

[/img]

De Wieskirche, ook wel de bedevaartskerk ligt in  het dorpje Wies in de gemeente Steingaden aan de voet van de Alpen. De kerk wordt aanschouwt als Zimmermanns grootste meesterwerk en is een hoogtepunt van de Duitse Rococo.

[/img]

[/img]

Slot Neuschwanstein is ondanks zijn neogotische architectuur doet vermoeden gebouwd in de jaren 80 van de 19de eeuw in opdracht van koning Lodewijk II van Beieren. Het kasteel is een beroemde toeristische trekpleister want het staat op de top van een berg. Het logo en de sprookjes kastelen van Walt Disney zijn gebaseerd op dit kasteel.

[/img]

M?nchen is de hoofdstad van Beieren en derde grootste stad van Duitsland. M?nchen is een stad met een rijke historie en tal van musea, kerken, paleizen en andere bezienswaardigheden. In 1972 werden er de Olympisch spelen gehouden die getekend werd door het gijzelingsdrama waarbij er 11 Isra?lische atleten omkwamen door Palestijnse terroristen. De Belgen wonnen er toen 2 zilveren medailles.

[/img]

Een tweede bekende Duitse maar vooral ook Beierse stad is N?rnberg. Op geschiedkundig vlak is N?rnberg bekend vanwege de Nazi's die er hun partijdagen hielden in gigantische stadions, de rassenwetten en het N?rnberg tribunaal. Maar het uithangbord van N?rnberg is de jaarlijkse Spielwarenmesse die de grootste ter wereld is, en is een hoogtepunt bij de modelbouw/trein liefhebbers. N?rnberg is dan ook de Europese hoofdstad van speelgoed.

[/img]

Regensburg is een Beierse stad zoals Brugge bij ons. Het is een havenstad gelegen aan de Donau en is door zijn culturele leven een toeristische trekpleister. De stad kwam ongeschonden  door de tweede wereldoorlog en is daardoor een van de mooiste Middeleeuwse steden in Duitsland.

[/img]

FC Bayern M?nchen is de bekendste en succesvolste voetbalclub van Duitsland. Het thuisstadion is het futuristische Allianz Arena in M?nchen.

[/img]

BMW, de Bayerische Motoren Werke is een bekende auto en motorfiets fabrikant gevestigd in M?nchen. Het bedrijf werd opgericht in 1913 als bouwer van vliegtuigmotoren. BMW?s zijn gevestigde waarden op de Belgische wegen en staan bekend als luxueuze sportieve wagens.

[/img]

Audi AG is een autofabrikant uit Ingolstadt opgericht in 1899. De Audi groep is samen met de Volkswagen groep onderdeel van Volkswagen AG. Audi is in tegenstelling met Volkswagen eerder de Luxueuzere,  sportieve noot binnen het concern. De merken Seat en Lamborghini zijn eigendom van Audi.

[/img]

MAN AG, Maschinenfabrik Augsburg-N?rnberg AG is een vrachtwagen en autobus bouwer. Het bedrijf is opgericht in N?rrnberg  maar heeft vandaag zijn hoofdzetel in M?nchen. MAN is een van de meest verkochte vrachtwagens op de Europese markt.

[/img]

Siemens AG is een multinational opgericht in 1847, en met zijn hoofdkantoor in M?nchen. Siemens is bouwer van Pc?s, verlichting, gereedschap, treinen ? trams ? metro?s,  huishoudapparatuur, ...

[/img]

Adidas en Puma AG zijn 2 bekende Beierse ondernemingen in sportartikelen. Adidas is opgericht in 1920 door Adolf Dassler. Na een familieruzie richtte Adolfs broer Rudolf Dassler Puma Ag op. Beide bedrijven zijn wereldleiders in sportartikelen, en zijn grote sponsors van sporters, sportclubs, en grote sportevenementen.

[/img]

[/img]

De foto's komen van wikipedia.
Tom

Rochevalien

#8
Mooie foto's mannen ,maar vergeten jullie niet even te vermelden wie de fotograaf is ? en waar jullie die foto's vandaan hebben?
Dat is een kleine moeite niet?

Gerrit

hobbyist

#9
Met zo,n treinstelletje zou ik altijd in de voorste deel zitten, mooi zicht op de cabine en zeker op de route.

Peter

#10
Tom, als je foto's plaatst is het leuker dat je foto's gebruikt die je zelf gemaakt hebt. Zeker bij toeristische is het zo dat dan de mooie herinneringen terug komen.
Hieronder twee voorbeeldjes van mezelf (zonder treinen). Normaal horen die thuis op een vakantie forum, en niet bij model en/of grootspoor forums.

Deze foto is genomen op een paar meter van het Kehlsteinhaus (Adlernest van Adolf H) op de Obersalzberg in Berchtesgaden in 2003



De tweede foto is genomen met mezelf op het brugje over de Ramsauer ache in Ramsau bij Berchtesgaden, voor het grote voorbeeld van het kerkje van Kibri, eveneens in 2003

Met vriendelijke groeten
Peter

adrievans

#11
Het wordt haast tijd voor een nieuwe rubriek genaamd OOIT GAAN WE ERHEEN.[:)]
Ik heb de vrouw met jullie foto`s al een beetje gepolst voor volgend jaar.
Kreeg niet direct een negatief antwoord
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Tom

#12
Peter, zelf ben ik nog nooit in Beieren geweest, dus zelf gemaakte foto's kan ik niet tonen. Ik hoop de komende jaren toch dit mooi stukje Europa/Duitsland te mogen ontdekken.
Omdat ik een geschiedenis fraek ben sprak vooral dat me heel erg aan, maar je begint dan eens te zoeken op het internet, en ik stond er versteld van wat Beieren ons allemaal te bieden heeft, zoals dagdagelijkse producten waar we nooit be stilstaan maar wel daar hun oorsprong hebben, maar ook de schoonheid van de natuur.
Tom