Vergane glorie...

Gestart door Arbeco, 16 mei 2008, 15:17:10 PM

Arbeco

Een ieder van jullie is er vast wel eens geweest; zo'n oud en vervallen station aan een niet veel bereden spoorweg. Soms word er nog net ??n spoortje begaanbaar gehouden voor een incidentele goederentrein naar ??n of andere fabriek, en daar blijft het dan bij. Tot ook het laatste vervoer sneuvelt, het spoor blijft niet zelden gewoon liggen en de natuur neemt zijn terrein weer terug. Met dit idee liep ik al een tijdje rond, en wou er graag eens wat mee doen. Op een klein diorama'tje (90 x 40 cm.) plaatste ik het bekende stationsgebouw van Kibri, nadat ik dit wel eerst grondig had aangepakt. Het grootste karwei was het intikken van alle ruitjes, zonder de lijsten teveel te beschadigen. Ook werd het natuurlijk grondig verweerd. Op de losweg naast het gebouwtje vond een oude 2-assige goederenwagen zijn (voorlopig?) laatste rustplaats. Natuurlijk werd het hele diorama rijkelijk van vegetatie voorzien, zoals dat dikwijls het geval is in zulke situatie's. Bekijk de foto's maar, en probeer je voor te stellen hoe het geweest moet zijn, toen de oude stomers en de eerste diesels van de NMBS hier nog regelmatig te gast waren...

Hier het sterk vervallen hoofdgebouw:
IMGhttp://i306.photobucket.com/albums/nn261/Arbeco/Diorama001.jpg/IMG

Detail van het stationsgebouw, al vaak bezocht door vandalen en nu door de natuur:

IMGhttp://i306.photobucket.com/albums/nn261/Arbeco/Diorama006.jpg/IMG

Op ??n van de sporen van de losweg, de uitgerangeerde goederenwagen:

IMGhttp://i306.photobucket.com/albums/nn261/Arbeco/Diorama007.jpg/IMG

Zo zie je maar, het hoeft niet altijd op en top netjes te zijn...;)

Groetjes Len;)
Old diesels never die...

ruben13

#1
onderstel is wat teproper

railman56

#2
goed gedaan len [:D]
misschien ontbreekt de hedendaagse graffiti [?]
daar kan je heden niet meer omheen [:(]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

boke

#3
Ik geef niet dikwijls commentaar op iemand z'n resultaten maar de posts van Len hou ik in de gaten... Baantjes klein en fijn spreken me meer aan... En in het geval van Len kan ik beter schrijven "zeer fijn" [:p][:I]

Tom

#4
Dat ziet er prachtig uit. [:p]
Mischien de volgende keer opteren voor een bruinere balast. [;)]
Tom

René

#5
Lekker sfeertje. Dat zijn ook van die leuke plaatsen om in 1:1 eens rond te struinen.
Misschien nog een paar planken van die goederenwagen laten verrotten en de wagen iets matter maken met mos er op.
Geweldig, ook zonder dat er een trein rijdt.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

modelbaanHO

#6
Ik sluit me aan bij de vorige commentaren.
Zeer knap gedaan!

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

n/a

#7
Klasse man

Gerolf

#8
Vooral het gebouwtje is erg knap gedaan. Die gebroken ruiten: hoe heb je dat gedaan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dingske

#9
[:0][:0][:0] amai, zeer mooi gemaakt een knap staaltje modelbouw
Ik wil groot zijn in iets kleins.

ysbeer

#10
Wat nog te zeggen.
Dit is modelbouw,echt heel goed.
wim

ysbeer

#11
citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw
't Heki wildgras vind ik dan persoonlijk iets te eentonig



Een beetje uit elkaar trekken zodat kale plekken onstaan.
Die dan vullen met woodland gras.
En/of twee soorten heki door elkaar gebruiken.
Of scheren met een shaver (oudje)werkt ook perfect.
wim

René

#12
Op deze manier krijgt zo'n steriel en synthetisch bouwpakket een veel natuurlijker uitstraling.

Ik ben ook wel benieuwd naar de technologie van het gebroken glas. Voor 1: 1 ken ik die wel maar in model......
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Decapod

#13
H?, knap idee zeg en nog eens super uitgevoerd! Daar kunnen er veel wat inspiratie uithalen.
Je kan er ook nog lekker bijimproviseren: een dichtgetimmerd raam (van in de tijd dat men dacht dit station toch nog terug te gebruiken ooit), een sheefgezakt perronbankje, een nauwelijks nog loeesbaar naambord, ... . Op de meeste van die verlaten plaatsen liggen ook resten bric-?-brac, betonoverschotten, dwarsliggerstapels, overwoekerde wisselmachinerie, kratten, misschien zelfs een oude stationskar. 't Is dikwijls door die details dat het er nog realistischer gaat uitzien.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Arbeco

#14
Heren,

Dank voor de complimenten hoor!
Wat de gebroken ruitjes betreft; deze zijn zeer makkelijk te maken.
Zoals de meesten van jullie misschien wel weten, bestaan de ruiten en de omlijstingen uit ??n stuk, en dat maakt het in dit geval een stuk makkelijker. Voor ik de ruitjes in de gevels plaatste, heb ik ze stuk voor stuk bewerkt. (wat nu komt klinkt een beetje "kannibalistisch" misschien hoor[:D]): Ik heb de ruitjes met het houtwerk naar boven gericht op een bijna gesloten bankschroef gelegd, en zo dat het door te tikken ruitje precies boven de opening tussen de bekken zit. Met een heel klein spijkertje heb ik zo voorzichtig de ruitjes doorgetikt, wel een dun spijkertje nemen anders sla je de omlijsting ook kapot. Dit is bij een van mijn raampjes ook gebeurd, maar vond dit niet misstaan. Doordat de raampjes van een zeer harde kunststof zijn, versplinteren ze eigenlijk; net als een "echte" ruit dus. Om de ramen niet doorzichtig te laten lijken, heb ik ze na het plaatsen in de gevels nog een wasbeurtje gegeven met sterk verdunde matzwarte verf, gevolgd door een h???l klein beetje lichtbruin. Zo komen de ingegooide ruiten n?g beter uit. Wat de rommeltjes betreft waar Decapod het over heeft; er liggen her en der wel wat troepjes, maar ik wou het geheel er echt uit laten zien of alles wat bruikbaar was al weggehaald is. Zij het door hobbyisten, dan wel door de NMBS zelf.... Er is echter nog wel w?t achtergebleven; tussen de bosjes achter de goederenwagen staat nog het restant van iets wat ooit een VW Kever was...

 

Wat het Heki-Wildgras betreft; ik heb hier 3 verschillende tinten hoog gras gebruikt en 2 tinten laag gras, maar misschien is het effect hiervan door de wat felle belichting minder geworden. Ook heb ik eerst als bodembedekking wat Woodland turf op de ondergrond gelijmd. Jongens, zijn er nog vragen of opmerkingen, jullie weten mij te vinden he![:)]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...