Wat is de betekenis van het punt voor locnummers?

Gestart door BD1701, 24 maart 2005, 22:41:23 PM

BD1701

Misschien een stomme vraag (ik heb het miscchien al eens ergens gelezen, maar ik kom er voorlopig nie achter), wat is namelijk de betekenis van het punt voor een locnummer bv: .5124? Wat is dus eigenlijk het verschil tussen een loc 5125 en een .5124 ?

Alvast bedankt voor de info
 

FREMO e.V. - afd België

Hallo BD1701,

Op Belgische locomotieven met een puntje voor het locnummer, dat wil zeggen dat de stoomverwarmingsketel werd uitgebouwd.

Vroeger hadden vele lijndiesels een stoomverwarmingsketel om te zorgen voor de verwarming van de personenrijtuigen.

Echter deze is nu niet meer ingebruik, daar alle nieuwe personenrijtuigen met electrische verwarming zijn uitgerust.

De enige locomotief die bij de NMBS nog is uitgerust met een stoomverwarmingsketel zou de 6306 zijn, maar ik kan mij vergissen en dan zal het forum mij wel terechtwijzen.

Bij deze.

Mvg
FREMO e.V; - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

mark7758

Je heb gelijk. De 6306 is de laatste dieselloc met stoomverwarming.
Laatste locatie is Depot Kinkempois.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

D_Loc

Is het zo dat de ketel daadwerkelijk is uitgebouwd of wil de punt zeggen dat ketel niet meer is (goed-) gekeurd en daardoor niet meer mag worden gebruikt?
Niet dat dit verschil echt belangrijk is maar nu de vraag toch gesteld wordt gooi ik deze er gelijk maar even achteraan.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mark7758

Officieel.
. = Ketel verwijderd.
Maar er zijn er nog een aantal waar wel de ketel inzit, maar daar wil je ook niet mee proberen om een trein te verwarmen.
Ik denk dat hij binnen 5 minuten meer water achterlaat dan een kapotte brandweerwagen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

D_Loc

Dan kunnen ze die lokomotieven gebruiken bij het blussen van bermbrandjes [;)]
Thanx voor het antwoord Mark.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.