Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Regen

Gestart door poco loco, 30 april 2008, 12:15:49 PM

hobbyist

Misschien kan je ook eens met wierook proberen. Wel niet ?????? worden?

conducteur

kan het niet met intellight(weet niet hoe het correct gespeld is)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

citaat:
Geplaatst door hobbyist

Misschien kan je ook eens met wierook proberen. Wel niet ?????? worden?




Een gezegende baan
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

MARKLINRIJDER

citaat:
Geplaatst door conducteur

kan het niet met intellight(weet niet hoe het correct gespeld is)



Met intellilight kan je optisch zonnige, regenachtig en donker weernabootsen door middel van enkele gekleurde lampen.  De donker fase is het eenvoudigste.[:D]
Ook kan je hierbij een soundmodule inzetten die bij donker weer het geluid afspeelt van regen, donder en bliksem.

Het is in ieder geval mooi om te zien maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

Groetjes,

David

just4fun

citaat:
Geplaatst door SuSke

Voor de mist: een toneel-rook machine ...


Dit kan, maar als ik me niet vergis wordt in zo'n machine een soort olie(-achtig) gebruikt en dat zal, na veelvuldig gebruik ook een neerslag geven, vrees ik.
Wij moeten in ieder geval ons rookapparaat geregeld een kuisbeurt geven na veelvuldig gebruik, d'r ligt (vooral bij de uitgang) een vettige laag en de leidingen zitten ook verstropt met hetzelfde vettige spul (vies en vooral rokerig werkje).
Paul

adrievans

Dan zullen rookgenerators van seuthe ook geen optie worden,die werken toch ook met een olieachtig goedje.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Gerolf

Ik dacht dat zo'n toneelmachine met een onderkoeld gas werkt, en hooguit waterdamp produceert. Wie weet dit juist?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Maar je kan die rook ook zelf maken h? mannen, ik moet hier eens even goed over nadenken, maar ik meen mij te herinneren dat je dat met gedemineraliseerd water, glysol en glycerin kan maken, maar ik moet even kijken hoe de verhoudingen liggen om dit alles te mengen.

@Gerolf, dat ondergekoeld gas is volgens mij "droogijs" dat onder druk uit de rookgenerator word geperst.

Tom

citaat:
Geplaatst door ERVIN

gedemineraliseerd water, glysol en glycerin
Chemicus? [:o)]
Zijn dat producten die je bij de drogist vind?
Tom

just4fun

citaat:
Geplaatst door ERVIN

... dat ondergekoeld gas is volgens mij "droogijs" dat onder druk uit de rookgenerator word geperst.


Dit klopt, maar niet 100%.
Op podia worden grof genomen 2 rookgeneratoren gebruikt. Deze met droog ijs wordt redelijk weinig gebruikt, omdat het nog een vrij gevaarlijke bedoening is. Het werkt inderdaad zoals Erwin neerschrijft, maar het is dus ijs en zodoende ook koud, glad en (voor grotere rookmachines) zwaar. De rook van deze machines is zwaar en ligt in een laag over de vloer.
De meest gebruikte machines cre?ren een al dan niet dikke mist op het podium, meestal gebruikt om de lichtbundels en lasereffecten beter te doen uitkomen. Deze machines werken dus met die olie.
Dit is een zeer groffe uitleg, zonder in detail te treden.
Paul

Doornroosje

Onlangs heb ik nog op het internet een artikel gelezen waar je effectief wolken kan maken in een kamer. Je had ijs en kokend water nodig, hoe het juist zat moet ik nog eens opzoeken.

Volgens mij is dit toch net iets te ver gedreven realisme nastreven. Het gaat hier om echte waterdamp, wat de meeste modelbouwers juist willen weren bij hun modelbaan. Dan denk ik vooral aan roest en schimmel.

Maar ik wou het toch maar even vermelden....

poco loco

Inderdaad, in zulke concentraties water of olie verdampen over een oppervlakte van 25 m2 lijkt me nefast.

De nadruk ligt voor mij dan ook eerder op de nattigheid.

citaat:
Geplaatst door 55erke



Hoy
ik heb een foto van zo een weer , alles nat en mistig[;)] :



groeten
joahn



En dan blijkt zowat alles te blinken.
Ik vrees dat dat in model zeer mottig zou kunnen uitdraaien...

Groeten,
Luc.

Pol

Ik denk bij mijn scenery (van mijn baantje dat ik in de toekomst eens zoek te beginnen bouwen als die @**#VERBOUWINGEN hier eens een beetje vooruitgaan) ook aan een licht regenachtig effect. Ik denk echter dat het het mooiste is om gewoon hier en daar een plasje en wat vochtige plekken na te bootsen i.p.v. alles disco-achtig te laten glimmen want dat lijkt mij ook nogal mottig over te gaan komen in model. "Less is more!"

Groeten
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

gilles

Het werkt niet met gas en ook niet met olie (dan maak je uw rookmachine kapot) het werkt met een soort vloeistof die speciaal is gemaakt om geen waterdamp achter te laten!ook op podia kan het anders schadelijke gevolgen hebben.

Gilles

P.s.:hoe het komt dat ik dit weet mijn neef heeft nog iets met podia dingen gedaan.

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik dacht dat zo'n toneelmachine met een onderkoeld gas werkt, en hooguit waterdamp produceert. Wie weet dit juist?


factageklerk

carbonijs daarmee maak je ook rook