Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

AC en DC wagons

Gestart door Quadran, 22 april 2008, 14:05:14 PM

Quadran

Hallo iedereen en alleman,

Nu zie ik regelmatig op internet winkelsites dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen AC en DC wagons.

Ik dacht altijd, een wagon is een wagon, ongeacht voor welk systeem.

Maar zie ik dit verkeerd?

Mvg
 

INFO

Ja, dat zie je niet goed.

Een AC wagon heeft wielen die op die via de as onderling elektrisch met elkaar zijn verbonden. Zet je deze op een 2-rail baan, dan heb je kortsluiting.

De DC uitvoering heeft dus een wiel welke geisoleerd is tenopzichte van de andere en dus de as.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

janjozef

met DC (gelijkstroom) wielen kun je rijden op Ac (wisselstroom/drierail) andersom doe je dat best niet te dikwijls

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Nog maar eens een keer mijn stokpaardje van stal halen: dit heeft dus helemaal niks met AC of DC van doen. Het verschil zit tussen 3-rail en 2-rail. Bij 3-rail zijn de wielen niet ge?soleerd, bij 2-rail zitten de wielen ge?soleerd op de as.

Quadran

Maar als ik geisoleerde wielen monteer op bv een Marklin wagon kan ik toch gewoon rijden op twee-rail systeem ?

 

Klaas Zondervan

Ja, dat is de oplossing als je met M?rklin wagens op een 2-rail baan wilt rijden.

JoVer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Nog maar eens een keer mijn stokpaardje van stal halen: dit heeft dus helemaal niks met AC of DC van doen.

Klopt Klaas, maar in de handel vind je dus wel de vermeldingen AC en DC, zodoende...

citaat:
Geplaatst door Quadran

Maar als ik geisoleerde wielen monteer op bv een Marklin wagon kan ik toch gewoon rijden op twee-rail systeem ?

Klopt als een bus. Ge?soleerde wielen kunnen overal rijden. Niet ge?soleerde wielen enkel op 3-rail waar de beide rails dezelfde "polariteit" hebben, t.t.z. ze zijn beiden de massa-aansluiting.

Alex

Theo, Ik denk dat je de verkeerde persoon citeert....

citaat:

citaat:
Geplaatst door Quadran

Maar als ik geisoleerde wielen monteer op bv een Marklin wagon kan ik toch gewoon rijden op twee-rail systeem ?



Klopt wel degelijk



Jurgen

citaat:
Geplaatst door Alex

Theo, Ik denk dat je de verkeerde persoon citeert....

citaat:

citaat:
Geplaatst door Quadran

Maar als ik geisoleerde wielen monteer op bv een Marklin wagon kan ik toch gewoon rijden op twee-rail systeem ?



Klopt wel degelijk






Dat klopt inderdaad, je zal geen kortsluiting krijgen.
Maar wat Theo eigenlijk bedoelt is dat bij sommige wagens de assen wel eens uit de sporen kunnen gaan op Engelse wissels of andere wissels.
Mijn wagens van LS Models durven dit wel eens doen. Mijn Roco's daarentegen, daar heb ik geen problemen mee. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Decapod

Ik snap het even niet hoor: als je DC-wielen monteert op een M?rklin-wagon, dan zijn die DC-wielen toch volgens NEM310? Of vergis ik me nu echt [8)] ?
Dan kan het toch niet aan asafstanden, wielflenshoogte, wielbreedte en co. liggen?
Andersom zie ik het wel gebeuren: de NEM340 is "veel" grover dan NEM310, dus DC-wagons met DC-wieltjes willen wel eens uit de wat bredere hartstukken, aanslagrail/geleiderailstraat en zo lopen, omdat ze teveel speling hebben in de M?rklin-rails. Zeker zo in meegebogen wissels.

Naar mijn beperkte ervaring kan ik alleen maar zeggen dat mijn M?rklin-wagons met DC-wielen (dikwijls zelfs RP25) mooi op de rails blijven (min. Code 83, meestal 70). Andersom daarentegen ... .

Het uit de bocht lopen van grotere wagens is bij mij meestal te wijten aan het beperkte gewicht. Die verzwaar ik dan gewoon even, en dan rijden ze mooi solide en zelfs minder schokkerig.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Jurgen

Ja juist.
Ik was niet volledig in mijn antwoord. Ik had het over een M?rklin baan, dus 3-rail of AC, hoe je het ook wilt noemen. Dat is waarschijnlijk wat Theo wou bedoelen met zijn antwoord.
Maar ge?soleerde assen geven dus geen problemen op een 2-rail baan. Lijkt me logisch ook omdat de railstaven bij een 2-rail baan ook ge?soleerd zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Brunel

Nog een detail.
Bij gebruik van tweerailwielstellen op een drierailbaan werkt de eenvoudige detectiemethode niet.

jacques timmermans

Mijne heren,

Jullie weten allemaal wel waar de klok hangt, maar over het feit waar de klepel nu zo precies hangt tasten jullie nog in het duister! Dat wielstellen vlot en zonder te ontsporen door een wissel kunnen rijden is een sa-menspel van volgende factoren:
?   De flenshoogte. Is deze hoger dan het railprofiel, dan kan het betreffende wielstel niet hierover ver-keren (M?rklin wielstellen en code 83 rails) omdat de wielstellen dan in het puntstuk oplopen en de flenskop over het kleinijzer rijdt.
?   De inwendige afstand van de wielflenzen. Bedraagt deze meer als 14,5 mm, dan zullen de wielstellen de neiging hebben om uit de rails en wissels springen; is deze te klein ( kleiner dan 13,5 tot 13 mm) dan knellen de wielstellen in de puntstukken en zullen ontsporen. Het knellen hangt ook in zeer grote mate van de constructie en de ouderdom van de wissels af; deze kan van fabrikant tot fabrikant nog al eens verschillen
?   De breedte van de puntstukgroef (tussen hartpunt en vleugelrails) en de groef tussen de buitenste rails en de aanslagrails. Is de groef groter dan de breedte van de wielflenzen, vallen deze onherroe-pelijk in de groef; andersom zullen wielstellen met een te grote flensbreedte in fijnere groeven knel-len.
Dus het (na)meten van de wielstellen is weten en behoudt ons voor teleurstellingen!
Daarbij komt nog het veelal onbekende feit, dat wielstellen niet door hun flenshoogte of flensafstand op de rails gehouden worden, maar door de overgangsradius tussen het einde van het loopvlak van het wiel en het begin van de flenskegel. De profielkop is eveneens afgerond, waardoor het oplopen bij een juist ingestelde wielmaat praktisch onmogelijk is, wat door de doeltreffendheid van RP-25 wielstellen in Amerika al meer dan 35 jaar bewezen is, terwijl hier nog altijd het belachelijke idee verkeert, dat RP-25 wielen zeer vaak ontspo-ren. Dit is wel juist, maar als men dan de modelbanen eens nader bekijkt, is dit gezien de vaak zeer slecht verlegde rails ook geen wonder. Staven dat de flenshoogte de wielstellen op slecht verlegde sporen wel in het spoor houdt is zich zelf iets wijsmaken! Ongeacht de profiel- en de flenshoogte moet er altijd getracht wor-den rails en wissel zo perfect mogelijk te verleggen, en zich niet met krakkemikkige sporen tevreden stellen.

Jacques Timmermans

Klaas Zondervan

Nog een paar aanvulingen op het verhaal van Jacques:
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

?   De inwendige afstand van de wielflenzen. Bedraagt deze meer als 14,5 mm, dan zullen de wielstellen de neiging hebben om uit de rails en wissels springen; is deze te klein ( kleiner dan 13,5 tot 13 mm) dan knellen de wielstellen in de puntstukken en zullen ontsporen.

13,5 mm is wel erg klein. Bij 2-rail is de minimum maat 14,3 mm, het maximum is inderdaad 14,5 mm. Er is dus vrij weinig marge tussen de kleinste en de grootste maat.
citaat:
Daarbij komt nog het veelal onbekende feit, dat wielstellen niet door hun flenshoogte of flensafstand op de rails gehouden worden, maar door de overgangsradius tussen het einde van het loopvlak van het wiel en het begin van de flenskegel. De profielkop is eveneens afgerond, waardoor het oplopen bij een juist ingestelde wielmaat praktisch onmogelijk is,
Om het oplopen te voorkomen moet de afrondingsstraal van de railkop kleiner zijn dan de afronding tussen wielband en flens. En daar zie je de meeste modelspoorfabrikanten zondigen. Die hebben vaak een afgeronde railkop, maar de overgang van wielband naar flens is scherp. Daarmee bevorder je het oplopen van de flens. Het sterke punt van het RP-25 profiel is nu juist dat de afrondingsstraal in de wielband vrij groot is.

Decapod

citaat:
Om het oplopen te voorkomen moet de afrondingsstraal van de railkop kleiner zijn dan de afronding tussen wielband en flens. En daar zie je de meeste modelspoorfabrikanten zondigen. Die hebben vaak een afgeronde railkop, maar de overgang van wielband naar flens is scherp. Daarmee bevorder je het oplopen van de flens. Het sterke punt van het RP-25 profiel is nu juist dat de afrondingsstraal in de wielband vrij groot is.



Idd, Klaas. Ik denk dat jullie voor de rest eigenlijk een beetje duidelijker hertalen wat al in de door Theo aangehaalde NEM-normen verwoord staat.

Wat het klemmen van flenzen in puntstukken en aanslag/geleiderailstraten betreft: ik denk dat dat wel heel zelden voorkomt. Of je moest met bv. erg oude Piko-wagens op Code 70-rails willen gaan rijden (dat lukt sowieso al niet omdat de flenzen op elke railklem 'springen'). Als je met moderner materieel rijdt, kan dit probleem alleen maar voorkomen als je met NEM of RP-genormeerde wielstes op PROTO87-rails wil rijden. Hartstukken en geleiderails zijn daar zo precies bemeten dat er echt wel alleen met P87-wielen en een flexibele ophanging kan gereden worden.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.