Recht leggen van rails

Gestart door ERVIN, 13 april 2008, 18:05:45 PM

dikken

Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Mr-tsjoektsjoek

Dit wordt veel gebruikt aan de wisselkoppen van bundels.
Achter de wissel begint de verkanting op te lopen evt reeds in de bocht, achter de bocht loopt de verkanting uit in de rechte strekking.

Ik herinner me ook nog dat we dit eens toepasten in het station van Berchem, kant A'pen Centraal. Ik denk dat het spoor 8 is.

Groeten Mr tsjoetsjoek.

Mr-tsjoektsjoek

Ik vergat dit nog Klaas.

Als je dit wil bekijken met het blote oog dan heb je een verdomd goed paar ogen !!!

Zonder verkantingsmeter is het moeilijk in te schatten waar een verkanting begint en hoeveel er in zit.

Als ik zeg zonder overgangsboog, verkanting die oploopt in de rechte strekking, dan bedoel ik een verkanting tot hooguit 30 mm.
Hogere verkantingen worden gebruikt met overgangsboog op lijnen die bestemd zijn voor hogere snelheden.

Groeten Mr tsjoektsjoek

ysbeer

Ik weet het niet,maar er wordt mij teveel over verkanting gepraat.
Bij de overgangsboog gaat het er om dat de straal van de bocht oneindig begint en dan langzaam en vloeiend over gaat in de echte straal van de bocht.
En met respect voor jou,en je kennis,iedereen die ik als deskundig beschouw bij NS (en die ik toevallig ken)weet niet beter dan dat alle bochten in nederland uitgezonderd de fabriekssporen beginnen met de straal oneindig en dan langzaam overgaan in straal.
maarja wie zijn wij.[:I][:p]
wim

ERVIN

Het kan er toch nogal vreemd aan toe gaan h?, ik stel een vraag hoe jullie je rails zo recht mogelijk proberen te leggen, en dan zijn we nu plots bezig over boogstralen enz...[:o)]

Maar ga gerust verder hoor, ik volg dit met grote belangstelling.[;)]


bumper

Na al dat bochtenwerk, zeer leerrijk, maar voor mij nog niet helemaal te verstaan, zou ik willen terugkomen op de reaktie van wim ysbeer op hetgeen ik schreef. Ik heb m?rklin K rails. Of dat nu goede of slechte zijn laat ik in het midden. Ik heb ze nu eenmaal en wil ze gebruiken. Wanneer ik deze op een stevige houten plaat leg, dan liggen die inderdaad vlak en loopt de trein mooi recht. Onder deze rails heb ik twee stroken kurk (gekocht in de gamma) gelegd. De onderste van 4mm dikte en de bovenste van 2mm. De bovenste is ook smaller om later de bedding te kunnen afwerken. Na het lijmen liggen de rails niet meer zo vlak als op een houten plaat. Wat daarvan de oorzaak is weet ik niet. Ik heb zels al na het lijmen een metalen plaat met gewichten op de kurk gezet om alles perfect aan te drukken, maar toch is het resultaat lange na niet optimaal. Daarom moet ik op sommige plaatsen wat ondervullen om een mooi loop te verkrijgen. Wat doe ik fout?
 

ysbeer

Ja wat doe je fout.
Je zegt als ik hem op een mooie vlakke plank leg,alles oke.
Nu op kurk,wiebel de wiebel.
Ja eigenlijk geef je zelf al het antwoord.
Die kurk is niet goed vlak,want anders ligt het ook oke ,nietwaar.
Kijk eens of er iets te doen is aan die kurk.
Meestal is dit soort kurk inderdaad niet goed vlak.
Neem desnoods rubber als ondergrond.Of betere kurk.
wim

Gerolf

... of de lijm is niet gelijkmatig verdeeld.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Ik heb vanmorgen, op weg naar het werk, nog wat zitten mijmeren over onze discussie hier, dit weekend.

Ik wil het vuur niet opnieuw aanwakkeren, maar zal proberen wat klaarheid te scheppen waarom een tram bij het inrijden van een bocht schokt en een trein niet, (let wel : ik heb het hier expliciet over een overgang van recht naar bocht zonder overgangsbocht !).

Het is zo dat de minimum boogstraal in gebruik bij het treinspoor is 200, 250 of 300 m.  Dit wordt dan meestal gebruikt in bundels als tegenbocht voor een wissel en is dus meestal niet erg lang.
In stations en op de lijn worden deze stralen zelden gebruikt, soms bij de uitrit van stations maar met beperkte lengte.  
Op de hoofdlijn is de minimum boogstraal vanaf 500 m tot oneindig, [:D][:D][:D][:D] hahaha, dit is rechte strekking [:D][:D][:D][:D] !
Uitzonderingen zijn natuurlijk mogelijk ! Schiet mij niet af als je een korte boogstraal tegenkomt !

Bij het tramspoor is de gemiddelde boogstraal 100 m.  Bij grotere stralen spreekt men bij de tram reeds van een grote bocht.
Het is zelfs zo dat bij boogstralen onder de 100 m de rails voorgevormd worden.  Hierbij worden de uiteinden van een 18 m rail vastgezet en hydraulisch wordt de straal in de rail geduwd.
Een beetje zoals de vaste railstukken voor bocht in onze hobby.[:)]

Volgens mij ligt hier de oorzaak waarom de tram het gevoel geeft van het schokken, wat bij de trein minder voorkomt.
Ik zeg wel : minder voorkomt, want de trein wordt ook goed over en weer geslingerd bij het doorkruisen van een wisselstraat !!!

Groeten Mr tsjoektsjoek

Decapod

Dat schokken en wiebelen van een tram heeft ook te maken met de sinuso?dale beweging van een voertuig op de rails (zie in Praktijk, de normdiscussie NEM/RP/PROTO). Bij scherpe bogen en het gebruik van geleiderails (dat is ongeveer altijd zo in een tramspoor, toch zeker in bochten)wordt dat effect natuurlijk alleen maar versterkt.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

ysbeer

Bij de nieuw aan gelegde tramsporen in Rotterdam heeft men ook gebruik gemaakt van overgangs bogen.(waarschijnlijk ook elders)maar geen verkanting.
De tramsporen liggen voor 90 procent op eigen baan,en dus niet meer in de straat.
Alleen op oversteken e.d is nog gebruik gemaakt van z.g.n goot rails
(Rails met aan gezetten geleide rail)
De snelheid op deze nieuwe trajecten is behoorlijk hoger dan elders.
Ook de schokken zijn veel minder.
wim

conducteur

Ik dacht dat ik ergens bij 'FAQ' ook een draadje had aangemaakt over treinen en trams,zal het even zoeken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Pol

citaat:
Geplaatst door Decapod

Dat schokken en wiebelen van een tram heeft ook te maken met de sinuso?dale beweging van een voertuig op de rails


En het wordt nog erger als het voertuig su?cidale bewegingen begint te maken![:D][:D][:D] Sorry flauw mopje na een overstresste werkdag[V]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

conducteur

rare dingen,eerst ging het over recht leggen van rails,daarna over boogstralen,en nu over verkanting en trams.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Decapod

citaat:
Geplaatst door Pol
En het wordt nog erger als het voertuig su?cidale bewegingen begint te maken![:D][:D][:D] Sorry flauw mopje na een overstresste werkdag[V]



Of trams met zelfmoordneigingen.
Ook zitten verbeteren en delibereren tegen de sterren op zeker?
Enfin, moet wel,want ik zie dat er weer een kemel tegen de nieuwste spelling in mijn post staat. De eerste die 'm vindt krijgt een stukje recht spoor van me [:D]!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.