Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Recht leggen van rails

Gestart door ERVIN, 13 april 2008, 18:05:45 PM

eyeris

mijn sporen leg ik op het zicht.
Wat is er beter dan dat. (voor kleinere banen toch)
Als je echt 3 sporen naas elkaar wil leggen over een lengte van 5 meter en recht, dan is dit interressant om uit te lijnen met lat of touw,...
Bochten ook gewoon op zicht. Je kan met een flex niet echt een knik maken in een bocht als je een beetje voorzichtig bent.

dikken

dat de sporen van de nmbs niet volledig recht liggen is waar als je langs het spoor kijkt maar bekijk het eens vanuit de lucht zodat de grootte hetzelfde lijkt als op een modelbaan, dan zie je die details niet. Echter als je rechte (model)spoor een afwijking vertoont dan zou dat in werkelijkheid wel een serieuze afwijking zijn.

Elk zijn meug, de mijne (rechte stukken althans) zijn ook met een stalen lat gelegd en zo recht mogelijk.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

bumper

Binnenkort ga ik ook starten met het leggen van de rails. Mijn sporenplan is bijna af. Heb dit al dikwijls aangepast in functie van wat testen en probeersels die ik gedaan heb. De rails ga ik recht leggen door middel van een aluminium lat, dit is volgens mij meer dan voldoende. Daarna ga ik verbeteringen aanbrengen in functie van de trein die er over rijdt. Dat de rails niet kaarsrecht liggen vind ik veel minder storend dan een trein die als een schommel over een lang recht spoor rijdt. Daartoe kan het nodig zijn de rails aan een zijde wat te ondervullen(met papierstrookjes) en soms af en toe een beetje van het kaarsrechte af te wijken. Na een aantal testen, want de trein rijdt nooit identiek, kom je dan tot het beste gemiddelde.
Dit zijn tot hier toe mijn bevindingen. Hopelijk hebben jullie er wat aan.
Ludo.
 

ysbeer

Goede rails,van een merk.
Gelegd op een goede vlakke ondergrond.
Goed gelijmd,en niet gespijkerd.
Geeft goedlok en wagen  materiaal een perfect rustig loopt.
Onderstoppen,laten slingeren is dan absoluut overbodig (zelf nadelig)
wim

janjozef

Langs de andere kant een spoor dat mooi recht loopt over verschillende meters is enorm saai, zeker als het dan nog eens mooi evenwijdig loopt met de rand van plaat. dan mag het nog mooi lopen. Dat is dikwijls het grootse probleem van veel tentoonstellingsbanen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

conducteur

zoals peter zegt: met touw en potlood,maaar je kan voor de vaste radiussen een balkje nemen en de straal er op aanduiden en dan een gaatje boren,op het middelpunt(eind van  balkje)klop je een spijker,steeds bruikbaar
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Mr-tsjoektsjoek

Mijn K-rails leg ik recht op het blote oog.  Bochten met flexrails worden eerst op de aslijn uitgetekend waarna de rails op deze lijn wordt gelegd.

In mijn locomotievendepot, waar het tussenspoor geballasteerd is tot bovenkant biels, heb ik eerst het ganse sporenplan uitgefreesd met de bovenfrees.  1 mm breder als de breedte van de biels.  Gefreesd werd langs een alu lat die op de juiste afstand van het spoor werd gelegd, in de bochten werd eerst een sjabloon bevestigd.
Het geeft een mooi resultaat, maar kost wel wat werk.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

ysbeer

Flex rails dien je wel met een overgangs boog te leggen.
Anders zijn het net tramsporen.
Dat is trouwens het nadeel van gebruik van vaste bochten,het is verre van natuurgetrouw.
wim

Mr-tsjoektsjoek

Sorry Ysbeer,

Ik moet je tegenspreken, een overgangsboog is niet verplicht bij flexrails.

Bij het grootbedrijf gebeurt dit ook niet altijd.

Korte bochten en bochten met een kleine boogstraal worden ALTJD gelegd ZONDER overgangsboog.  
Een overgangsboog wordt gebruikt op lijnen die aan hoge snelheden bereden worden, waar dus een grote boogstraal gebruikt wordt en die voorzien zijn van VERKANTING.  De verkanting loopt dan ook op in de overgangsboog.  

Nog even dit : korte bochten en bochten met een kleine boogstraal die voorzien zijn van verkanting, gaat de verkanting stelselmatig oplopen in de RECHTE STREKKING, dus volle bocht = volle verkanting.

Dus als je in model korte bochten of bochten met kleine straal, (buiten het fabrieksgamma), wil aanleggen hoeft dat niet met een overgangsboog !

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Nog even dit : korte bochten en bochten met een kleine boogstraal die voorzien zijn van verkanting, gaat de verkanting stelselmatig oplopen in de RECHTE STREKKING, dus volle bocht = volle verkanting.
Jij hebt Ysbeer tegengesproken, nu ga ik jou tegenspreken. Normaal gesproken loopt verkanting op in de overgangsboog. Dus bij het einde van de rechte strekking is de verkanting nul, bij het begin van de vaste boog is de verkanting op zijn eindwaarde. Zo staat het in alle leerboeken. En als ze in Belgi? juist bogen met een kleine straal zonder overgangsboog leggen, dan is dat zeer onlogisch. Zeker in een hoofdspoor.

ysbeer

Alleen bij de tram gaat de rechte rails direct over in de radius van de bocht.
Zelfs lokaalbanen gebruiken overgangsbogen.
Het in de bocht rukken,zoals je dat bij trams hebt,wordt daarmee vermeden.
Met standaard rails is dit niet te maken.
wim

Mr-tsjoektsjoek

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Nog even dit : korte bochten en bochten met een kleine boogstraal die voorzien zijn van verkanting, gaat de verkanting stelselmatig oplopen in de RECHTE STREKKING, dus volle bocht = volle verkanting.
Jij hebt Ysbeer tegengesproken, nu ga ik jou tegenspreken. Normaal gesproken loopt verkanting op in de overgangsboog. Dus bij het einde van de rechte strekking is de verkanting nul, bij het begin van de vaste boog is de verkanting op zijn eindwaarde. Zo staat het in alle leerboeken. En als ze in Belgi? juist bogen met een kleine straal zonder overgangsboog leggen, dan is dat zeer onlogisch. Zeker in een hoofdspoor.



Klaas, je hebt volledig gelijk.
Ik had het echter over bochten zonder overgangsboog.  Neem een bocht lengte 50 m (schaal 1:1), de verkanting 30 mm loopt op over 30 m, in- en uitloop, we komen er niet h? ?
Daarom loopt de verkanting op in de rechte strekking, in volle bocht is er volle verkanting en in de rechte strekking erna loopt de verkanting uit naar 0.

Dit komt uit geen Nederlands leerboek, maar heb ik zo geleerd op 't werk.[:p]
Dus Ysbeer, als de trein in Leuven of Antwerpen schokt als een tram bij het doorlopen van bochten ligt dat aan mij, want ons bedrijf heeft daar alles vernieuwd.  Ik heb daar bijna alle sporen volgens plan gelegd met de onderstopper [:D].

Groeten Mr tsjoektsjoek

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,



Hier is't 'em dan.  Aan 't werk in Leuven enkele jaren terug.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Klaas Zondervan

Tsjoektsjoek,

je hebt het dus over bogen met verkanting, maar zonder overgangsboog.
Ik wist niet dat dat bestond, en ik geloof het nog maar half. Maar ik heb een idee. De komende 2 weken ga ik een fietstocht maken door Belgi?. Geef jij eens een paar locaties waar zo'n boog voorkomt, dan probeer ik ter plekke te gaan kijken hoe dat er uit ziet.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Tsjoektsjoek,

je hebt het dus over bogen met verkanting, maar zonder overgangsboog.
Ik wist niet dat dat bestond, en ik geloof het nog maar half. Maar ik heb een idee. De komende 2 weken ga ik een fietstocht maken door Belgi?. Geef jij eens een paar locaties waar zo'n boog voorkomt, dan probeer ik ter plekke te gaan kijken hoe dat er uit ziet.


Ja ik ben ook zeer nieuwsgierig.Nooit geweten dat van recht meteen naar straal werdt gegaan.
wim