Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Recht leggen van rails

Gestart door ERVIN, 13 april 2008, 18:05:45 PM

ERVIN

Ik ben nu dus bezig met een groot sporencomplex aan te leggen in de toegang tot mijn kopstation, ik gebruik een aluminium lat van 2.00 meter lengte om de rails mooi recht te leggen, maar hoe doen jullie dat, moeten ze bij jullie ook zo recht mogelijk liggen en met welk materiaal doen jullie dat dan, of besteden jullie er niet zoveel aandacht aan?

Jurgen

Zo recht liggen de sporen bij de NMBS nu ook weer niet hoor Ervin. [;)]
Ga maar een keer op de overweg daar in uwen hof staan en kijk eens naar de sporen. [;)] Wel zien dat er geen trein afkomt h?. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

eric

Je kan het ook met een lijnlaser.
Die kan je tegenwoordig al voor een prikje vinden in de DIY zaken.
Op mijn baan en op de clubbanen is dat al goed van pas gekomen.

Klaas Zondervan

Als een spoor echt recht moet liggen gebruik ik ook een lat. Maar dan van hout. Zelfs dan is mijn ervaring dat er nog wat afwijkingen voorkomen. Die haal ik er uit door in de lengterichting over het spoor te kijken en waar nodig te corrigeren.

Dat de sporen bij de NMBS niet kaarsrecht liggen vind ik geen argument. Mijn slogan is: als je iets doet, doe het dan in ??n keer goed.

Gizzmo

inderdaad Klaas, het oog is in mijn geval ook de beste en goedkoopste oplossing ;-)

@Jurgen, die van de NMBS mogen dan misschien niet zo recht liggen ... eigenlijk is dat iets dat nooit zal opvallen. Echter op een modelbaan staat het niet zo netjes ... :-)

Jurgen

Wel, eerlijk gezegd heb ik nog nooit echt gelet of de modelrails recht liggen of niet op een modelbaan. Dat is zowat het laatste waar ik naar kijk bij tentoonstellingen. Maar dat is ieder zijn goesting natuurlijk.

Ik heb eigenlijk ook niet echt last van scheve rails op mijn baan met de C-rails van M?rklin. Dat is klik en het zit recht.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

Een lat en het blote oog langs de rails zijn ook mijn methode.
Voor ruime bogen gebruik ik een dikke veerdraad (staal, 1 tot 2mm)
Op tentoonstellingsbanen valt het niet op? Als de rails recht liggen niet, nee. Maar als er knikken of slingering is, merk je dat meteen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Enkel voor sporen evnwijdig te leggen is een lat nodig, verder werk ik puur op mijn oog. Als het voor mijn oog recht of beter goed ligt ligt het voor iedereen goed, er mag een bocht inliggen, maar nooit een knik. Ik las hier dat je het goed moet doen, goed doen is natuurlijk doen, dus als je natuurgetrouw wil werken kan het zijn dat recht slecht is.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

Erwin, als je echt rechte sporen wil leggen,moet je een alu-lat van 3 m/m op een lengte van +/- 1,25m laten snijden, of anders mag je die van ons gebruiken.....dat is maar een tip zenne....misschien zijn er hier andere die betere ide?nen hebben, en ik spreek over tweerail zonder bedding.....
Enne Erwin, als je wil inbedden met ons wagentje.....laat maar iets weten [;)]

erik de noorman

Ik gebruik een alumiumrail van 1,5 m. lang waar men glasgordijen (brico of gamma) mee aan omhoog hangt. Deze rail past juist tussen de 2 railstaven.
Of sporen echt kaarsrecht moeten liggen hangt af van de lengte van de baan volgens mij. Een recht stuk van 3 m. moet kaarsrecht liggen. Een recht stuk zoals op mijn baan 15 m. daar moet je een slingering en onderbrekingen (kadans) in aan brengen. Niks zo mooi als een trein met een zware sleep van 20 wagons die een zeer lichte slingeringbeweging en kadansgeluid maakt. Gebeurt in het echt ook.

Erik

mini-bs

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Een lat en het blote oog langs de rails zijn ook mijn methode.
Voor ruime bogen gebruik ik een dikke veerdraad (staal, 1 tot 2mm)
Op tentoonstellingsbanen valt het niet op? Als de rails recht liggen niet, nee. Maar als er knikken of slingering is, merk je dat meteen.



Waar heb je die veerdraad gevonden Gerolf ?

grtjs,
Randy
 

Gerolf

't Zijn maar stukken van 1 meter lang, in de "metal center"-dozen bij de modelbouwhandel.
Het merk ben ik even kwijt, maar er staat alvast zo'n bak bij Verschooten en bij Ballien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Hey maatje, de stralen zijn voor ons standaard, en dat is 1.10m daarvoor heb ik een maal gezaagd uit betonplex van 3m/m, is wel een ruime straal maar gaan daar niet onder, zekers niet als je een sleep van 2.5m aan wagons achter je loc heb.....

conducteur

mischien met een lasertje?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Voor bochten gebruikte ik gewoon een stuk touw met en potlood. Zo kan je elke gewenste straal aftekenen.
Met vriendelijke groeten
Peter