Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Verschil in rijgedrag tussen PWM en DIGITAAL

Gestart door Quadran, 03 april 2008, 21:08:58 PM

Quadran

Hallo,

Als herbeginner vraag ik me af of er h??l veel verschil is tussen het aansturen van analoge treinen met PWM en digitale treinen.

Uiteraard er vanuit gaande dat het rollende materieel in orde is.

Dit omdat ik een 25 tal treinen heb met Dinamo + Koploper en me afvraag of het zinvol is om deze 'dure' ombouw uit te voeren.

Graag jullie bevindingen...

 

Quadran

Ik doel eerder op de rijeigenschappen dan de toeters en bellen.

Is het nl zo dat een digitale 'fijner' rijdt bij kruipsnelheid dan een analoge PWM?

 

Klaas Zondervan

Quadran,

het is zoals Theo zegt. Bij digitaal hebben de meeste decoders tegenwoordig lastregeling. Dat wil zeggen dat de motor aan de decoder terugkoppelt wat zijn actuele snelheid is. De decoder past zonodig  zijn aansturing aan om te zorgen dat de motorsnelheid constant blijft.
Bij gewone PWM met een regelaar op de baan heb je die terugkoppeling niet, dus is er ook geen mechanisme om de snelheid van de motor echt constant te houden. Dinamo heeft die terugkoppeling ook niet.
Verder is het aan jou om te beslissen of je er mee kunt leven of niet.

Quadran

Dus zelfs een digitale in combinatie met Dinamo verliest die terugkoppeling daar Dinamo dit niet aankan?

Of zie ik dit verkeerd?
 

Klaas Zondervan

Een digitale loc op Dinamo heeft deze terugkoppeling wel. Dinamo weet nl. of er in een bepaalde sectie een analoge of een digitale loc rijdt.
Een analoge loc krijgt van Dinamo een PWM signaal, maar kan zijn snelheid niet terugkoppelen. Een digitale loc krijgt van Dinamo een digitale opdracht, net als van een digitale centrale, en binnen de decoder wordt dan de terugkoppeling, en dus ook de lastregeling geregeld.

Quadran