Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

lusterklemmen/kroonstenen of van die stekkertjes

Gestart door conducteur, 06 maart 2008, 20:32:35 PM

conducteur

Ik had graag geweten of je voor je modelbaan ook met van die  kroonstenen /lusterklemmen kon werken,of is het toch beter om die stekkertjes van bv. marklin te gaan gebruiken.
van prijsverschil zijn die witte kroonsteentjes een pak goedkoper,maar lukt dat ook?
wie werkt er met kroonstenen?
wie werkt er met zo'n stekkertjes?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

loebaske

Stekkertjes zijn bij mij uit den boze, veel geld voor niemendalle, ik gebruik insteekkroonsteentjes, gemakkelijk,goedkoop en betrouwbaar. Wil er altijd wel eens een foto van maken van die lusterklemmen, en als je die niet vind in de handel, met hopen bij me op het werk, want die verkopen deze...
Er zijn bepaalde clubs die het ook al jaren gebruiken...zoals MTD.

JoVer

Elektrische stroom vraagt zicht niet af door welke geleiders hij/zij moet lopen. Elektrische stroom kijkt ook niet naar de kostprijs van de geleiders waar hij/zij door moet lopen. [:o)]

Alles is OK als de stroom er maar door kan.

P.S.: is elektrische stroom M of V [?]

n/a

citaat:
Geplaatst door JoVer

P.S.: is elektrische stroom M of V [?]



Onzijdig

Spoorse

Klaas Zondervan

Ik gebruik bijna uitsluitend kroonstenen/lusterklemmen. In mijn huidige spoorbaan zitten er enige honderden. Werkt perfect, mits zorgvuldig gemonteerd.

Michiel

Ik gebruik ook de kroonsteentjes (lusterklemmen) veelvuldig. Het heeft tal van voordelen, mits zorgvuldig aangesloten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

citaat:
Geplaatst door JoVer

...
P.S.: is elektrische stroom M of V [?]

Volgens Van Dale : mannelijk.

Handig h? die woordenboeken. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Ik gebruik lusterklemmen (=kroonsteentjes), maar vooral printplaatstekkers en gesoldeerde verbindingen.
Ik tracht geschroefde verbindingen te vermijden, omdat zachte koperdraad de neiging heeft om weg te "kruipen" uit de aangeschroefde klem, waardoor de kwaliteit van het kontakt vermindert.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jacques timmermans

Nooit gehoord van draadbussen die reglementair op de blanke draadeinden van meervoudig geaderde draden en kabels ?gekrimpt? worden en of het vertinnen van zulke blanke draadeinden! Hierdoor worden het door Gerolf aangehaalde ?wegkruipen? en eventuele draadbreuken, die door het vastschroeven kunnen ontstaan, vermeden.

Jacques Timmermans

ysbeer

citaat:
Geplaatst door JoVer



P.S.: is elektrische stroom M of V [?]



Mannelijk het prikt.
wim

ysbeer

Het beste contact is natuurlijk solderen,dat is nog het goedkoopste ook.
Op verschillend plaatsen heb ik in de houten boven of zij plaat   rijtjes messing spijkertjes gezet.
Daar soldeer ik de draden op die verlengt moeten worden (of zo iets)
Goedkoop (100 spijkers voor 1.80).
Wel messing nemen.
wim

Michiel

Met het vertinnen van de draadeinden in combinatie met kroonsteentjes heb ik de indruk dat de verbinding na een tijdje ook los komt. Waarschijnlijk ook weer het "wegkruipen" van de draad zoals Gerolf dat zo mooi formuleerd. Met draadbussen zou het goed moeten gaan, maar daar heb ik nog geen ervaring mee...

Die messing spijkertjes lijken me de best oplossing, maar ik plan hiervoor niet voldoende vooruit. Ik heb geen zin om achteraf met de hamer op mijn modelbaan te meppen, met de kans dat gelijmde delen (vb rails) los komen, of de contacten van electronische circuits doorscheuren. Mogelijk ben ik wat te paranoia, maar ik schroef liever een kroonsteentje vast, op de zachte manier...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

El Greco

citaat:
Geplaatst door loebaske

ik gebruik insteekkroonsteentjes, gemakkelijk,goedkoop en betrouwbaar. Wil er altijd wel eens een foto van maken van die lusterklemmen, en als je die niet vind in de handel, met hopen bij me op het werk, want die verkopen deze...



Laat er ons eens enigste zien aub.[;)]
Gert

 

Gerolf

Ik denk dat Loebaske dit bedoelt:



@Saraan en anderen: Messing schroefjes bestaan ook [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters


@Saraan en anderen: Messing schroefjes bestaan ook [;)]

Jaaaa!... daar had ik domweg nog niet aan gedacht! Daar ga in werk van maken! Gerolf, bedankt voor deze frisse kijk of de dingen! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)