Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Bezetmelding met Loconet HDM (Hans Deloof)

Gestart door Werner_vb, 11 februari 2008, 12:06:18 PM

René

waarom gebruik je een gelijkrichter tussen je trafo en de print?
Er zit een AC ingang op met daarachter een gelijkrichter en een spanningsstabilisator. Dat is ook duidelijk uit de tekening af te lezen
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Werner_vb

Er zit wel een diode achter, maar dat is geen gelijkrichter. Een gelijkrichter bestaat uit 4 diodes. Ik heb de koppeling met de AC trafo eerst rechtstreeks gemaakt, en daar was duidelijk dat de stroom uitviel en de trafo zich uitschakelde. De gelijkrichter ertussen plaatsen loste dat probleem op.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Werner_vb

Er zit wel een diode achter, maar dat is geen gelijkrichter.
Een enkele diode is wel degelijk een gelijkrichter. Die zorgt ervoor dat de stroom maar 1 kant op kan. Zo'n samenstel van 4 diodes heet een bruggelijkrichter, of gelijkrichtbrug.

Werner_vb

Klaas, Ren?: ik ga dat niet betwisten, want ik ken er niet zoveel van. Ik heb die print laten zien in een electronicazaak en daar hebben ze me een gelijkrichter met verwaarloosbare kostprijs meegegeven, en toen werkte het printje. De voeding van de LocoIO en het wijzigen van de adressen in LocoIO is wat mij betreft geen probleem meer. Ik zou dus eerder willen inpikken op wat Jelle heeft gepost.

Wat me nu zorgen baart, is dat ik in traincontroller de bezetmeldingen niet krijg. De speciale opties van intellibox staan ingesteld zoals moet volgens Hans Deloof. Traincontroller is ingesteld op Intellibox als communicatieapparaat ook voor de 'contactmelders'. Ik heb alles als volgt aangesloten:

Ik gebruik RJ12 connectoren. De RJ12 connector loopt van de T-bus van de Intellibox naar de Loc0IO. Een tweede RJ12 connector loopt van de stroomdetectieprint naar de 1e van 4 ingangen van de locoIO (de andere ingangen zijn niet verbonden, maar heb ik wel onder LocoIO een adres toegewezen). De massa van de M?rklin-trafo is verbonden met pin4 van de voedingsconnector van het LocoIOprintje (nadat er een gelijkrichter tussen is geplaatst). Er is geen doorverbinding van stroomdetector naar LocoIO, behalve de RJ12 connector. Voor de massa en de stroomtoevoer van de stroomdetector op pinnen 1 en 6 tak ik af van de digitaalstroom voor de rijspanning.

jelle



Ik heb even een schematische voorstelling gemaakt hoe je het zaakje aan moet sluiten.
Voor de voeding had je al een losse trafo met gelijkrichter, dat is nu in orde. Deze voeding is aleen voor je LocoIO print, dat zou ik even zo houden totdat alles goed werkt. Je kunt volgens mij ook een wisselspanning aanbieden op de beide voedingsaansluitingen, maar met een losse brug gelijkrichter kan het ook. De oudere versies hadden zo'n brug op de print zitten, wat ik persoonlijk beter vind.
Ook een punt van aandacht is jumper JP1 op de stroomdetectie print. Die zou ik op pen 1 en 2 zetten zodat je aarde via de 6-aderige kabel loopt. Als je dat niet doet, dan moet je een losse draad leggen tussen klem 1 aan de zijde van de railaansluitingen en klem 4 van de voeding (rode draad in de tekening). Als het zo aangesloten is zou het moeten werken.

Groetjes,
Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

Werner_vb

Jelle, bedankt voor de foto. Dit is exact hoe ik het heb aangesloten. De 'rode draad' op je tekening heb ik niet, want ik heb de jumpers inderdaad op 1-2 gezet op de stroomdetectieprint. M.a.w. op het detectieprintje enkel de digitale rijstroom en de 4 'stroom'aansluitingen op de afgescheiden rijbaansecties. Daarna heb ik bij wijze van test ook nog de massa van de digitale rijstroom op het detectieprintje aangesloten om te zien of dit iets veranderde: niet dus.

Toen ik je eerste reactie op mijn probleem las, had ik de indruk dat er een manier was om te testen of de LocoIO ingangen werkten (maar ik begreep niet echt wat moest verbinden om dit te testen). Een andere mogelijkheid is dat de gegevens niet door Traincontroller worden opgepikt: ik zal de 'traincontroller.ini' file eens aanpassen om te zien of dit iets oplost.



Klaas Zondervan

Vraagje: zie je op de IB wel de bezetmeldingen?

Werner_vb

Goed punt! Op welk menu vind ik de loconetbezetmeldingen op de Intellibox? En hoe zie je of iets gemeld wordt of niet? (in s88 kon ik dat op de intellibox al niet aflezen).

Ik was nog vergeten te vermelden: de RJ12 bekabeling is die van Fleischmann (dus met 6 kabels).


MARKLINRIJDER

En is het ook een 1 op 1 kabel?

Groetjes,

David

jelle

Hoi Werner,

je kunt de LocoIO's testen door een draadje aan de massa te hangen (klem 4 van de voeding, waar ik de rode draad aan getekend heb) en de andere kant aan een van de ingangen. Je ziet op de foto onder de beide 10 k-ohm weerstandsarrays nog twee rijen gaatjes zitten. De vierkante is ook weer de massa, de rest zijn je ingangen. Als je het draadje daar tegenaan houdt (voor ingang no 1, helemaal de linkse) dan moet je een terugmelding krijgen. Zie je wel als je dit doet de rode LED op de LocoIO even oplichten? Ook als je de draad er weer vanaf haalt? Als dat gebeurt dan detecteert hij wel en geeft het ook door, maar hoe je dat uit je Intellibox krijgt, dat weet ik niet......

Groetjes,
Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

Werner_vb

Onder de weerstandsarrays zitten bij mij geen gaatjes op dat printje (er is dus een klein verschil met jouw tekening).  Ik heb die truuk met dat draadje dus niet kunnen toepassen. De J10 en J11 stekkers (= de 'gaatjes' onder de weerstandsarrays) zijn een optie, zoals aangegeven door Hans Deloof, en blijkbaar heeft de fabrikant van het kant-en-klare printje dit er niet op gezet.

Ik denk wel dat het probleem met het printje te maken heeft. Ook de intellibox geeft namelijk geen bezetmeldingen in s-88 mode. In de Intellibox handleiding heb ik gezien dat je die op de display kan zien als je loconet terugmelding op adres 32 en hoger zet (ik heb die instellingen gewijzigd om hieraan tegemoet te komen en opnieuw getest, zonder succes).

jelle

De aansluitingen J10 en J11 zijn de gaatjes die ik bedoel. Als dat niets oplevert dan raakt mijn fantasie langzaamaan een beetje uitgeput. Mijn aanbod van zondag staat nog steeds, en dat maakt het storingzoeken volgens mij een stuk sneller en gemakkelijker.[:)]

Groetjes,
Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

René

citaat:
Geplaatst door Werner_vb

Goed punt! Op welk menu vind ik de loconetbezetmeldingen op de Intellibox? En hoe zie je of iets gemeld wordt of niet? (in s88 kon ik dat op de intellibox al niet aflezen).

Ik was nog vergeten te vermelden: de RJ12 bekabeling is die van Fleischmann (dus met 6 kabels).




Werner, ik denk dat je toch nog eens goed de handleiding van de Intellibox, Loconet IO en het configureerprogramma (de laatste twee lezen niet echt gemakkelijk) moet doornemen.
Je kan dan stap voor stap alles aansluiten en uitproberen.
Overhaast te werk gaan werkt hierbij averechts
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Werner_vb

Ik heb de handleiding van Intellibox doorgenomen, maar daar staat over die terugmeldingen niet veel in. Enkel dat je een s88 mode hebt, niks over Loconet-terugmeldingen. Ik neem gewoon aan dat je die ook op de s88 display ziet, en dat dan 1 van de blokjes moet veranderen in het midden van de display bij een bezetmelding.

jelle

Vanmiddag is Werner hier geweest en tot aan de Intellibox hebben we het gebeuren draaiend. De volgende zaken zijn gevonden:
-de kabel tussen de LocoIO en de terugmeldprint was niet goed, dat bleek toch geen 1 op 1 kabel te zijn, maar een gekruiste. Tussen de LocoIO en Intellibox hebben we een gekruiste kabel gebruikt en dat werkte wel gewoon.
-Op de LocoIO was JP1 niet geplaatst en JP4 wel. Dan doet die het ook niet, maar is wel te programmeren.
-En op de terugmeldprint bleek de optocoupler verkeerd om gemonteerd te zijn. Ik zag dat toen ik hem vergeleek met een eigen gebouwde terugmelder, daar bleek de opto precies andersom te zitten. Het kostte me een klein uurtje solderen en prutsen om de restanten van de verkeerd gemonteerde opto eraf te halen, een nieuwe zat er binnen 5 minuten op en daarna bleek alles naar behoren te werken. Tot aan de Intellibox werkten de terugmeldingen nu, nu nog even afwachten of ze ook tot in Train Controller komen, maar daar had Werner wel vertrouwen in.

De LocoIO welke Werner bij zich had was weer net een andere versie dan welke ik gebruik, en op de site van Hans de Loof staat. De aansluitingen J10 en J11 zitten er niet op. Wel is dat een uitvoering met een gelijkrichterbrug, niet met slechts een diode in de voeding. Deze kun je dus probleemloos voeden met wisselstroom.

Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB