Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bezetmelding met Loconet HDM (Hans Deloof)

Gestart door Werner_vb, 11 februari 2008, 12:06:18 PM

René

Werner,
Als ik het draadje zo lees moet ik Wim gelijk geven dat je beter voor de Uhlenbrock Loconet terugmelders kunt kiezen. Het is dan niet alleen de prijs maar ook de gebruikersvriendelijkheid. Die IO printen van Hans Deloof werken op zich goed alleen de uitleg erbij is nogal technisch en niet bijzonder duidelijk voor een leek op dat gebied. Je moet er echt aardigheid aan hebben om het allemaal uit te vogelen. Configureren via de IB leverde bij mij aardig wat problemen op met dataoverdracht terwijl het (met hetzelfde programma) prima lukt via de Loconet Buffer.  
Voor het detecteren op de gedeelte met M-rails kun je wel gebruik maken van stroomdetectie via die detectieprintjes van HDL. De uitgangen ervan kun je dan doorverbinden met de Uhlenbrock Loconet terugmelder. Die printjes zorgen er n.l. enkel voor dat er een "contact" gemaakt wordt tussen de "0" en de ingang van de terugmelder.

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Werner_vb

Tja, ik ben inderdaad geen ingenieur electronica, maar printjes solderen, jumpers instellen en een computer configureren is voor mij niet echt een probleem.[:)]

Ik heb LocoHDL geprobeerd met Intellibox, waar ik wel verbinding kreeg met de PC, maar het adres uitlezen gebeurt gewoonweg niet (de instelvakjes kleuren niet groen) en instellingen memoriseren ook niet. Vervolgens met Locobuffer, waar ik geen verbinding krijg (?!) met de PC (LocoHDL bericht 'Locobuffer niet gevonden'), nochtans zijn de COM-poorten juist ingesteld op 19200 bauds (in overeenstemming met de handleiding van Hans en met de instellingen op de printjes (jumpers)). En dit alles op 3 verschillende PCs! [}:)]

De kosten/baten analyse voor de detectiesystemen is inderdaad duidelijk in het voordeel van de Uhlenbrock 63350. Maar ik laat LocoHDL zeker niet los, want ik heb nog metalen rails en LocoHDL heeft nog voordelen, o.a. LocoServo. Het is trouwens duidelijk dat het probleem losstaat van de detectie, want het is de LocoIO die ik moet kunnen instellen.

hobbyist

Staat wel de juiste compoort ongesteld. com1, com2. vaak vergeet men dat na te zien.

Werner_vb

Ja, die COM-poorten heb ik nagekeken. Het enige dat ik nog kan bedenken: moet je naast de loconetverbinding nog iedere module van stroom voorzien (zoals bij de S88 modules)? En indien ja, moet dat dan gelijkstroom zijn, of wisselstroom?

In de handleiding wordt verwezen naar de 4-polige stekker, maar daar staat 12V-24V DC. Voor de goede orde, ik heb M?rklin 3-rail wisselstroom.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Werner_vb

Voor de goede orde, ik heb M?rklin 3-rail wisselstroom.

Volgens mij heb je 3-rail digitaal.[8D]

De module moet inderdaad voeding hebben. Of die er is kun je aan de led zien. De groene led is een indicatie dat er interne voeding aanwezig is. Brandt die?

Werner_vb


Klaas Zondervan

Nou, dan is dat dus de oorzaak van de ellende. Je hebt geen voeding op die print. 12 ? 24 volt tussen klem 2 en 4 van J3. Het lijkt mij dat gelijkspanning de voorkeur heeft, maar het zou me niks verbazen als het met wisselspanning ook werkt. Direct achter klem 2 zit een diode.

Werner_vb

OK, dat bevestigt mijn vermoeden. Ik had die wisselspanning niet geprobeerd omdat er verwezen wordt naar gelijkspanning in de handleiding (hoewel er op het printje AC staat). Ik wilde vermijden dat ik het printje zou beschadigen door het rechtstreeks op een M?rklin trafo aan te sluiten.

Klaas Zondervan

Waar zie je AC staan op de print? Ik zit te kijken in de handleiding op de website van Hans Deloof, maar ik zie het niet staan. Of heb je een andere versie dan in de handleiding staat?

Werner_vb

Ik heb de print gekocht bij 'Het Spoor' in Leuven. Als je het printje omdraait staat onder klem 2 en 3 'AC'. In de handleiding van Hans staat dat inderdaad niet. Maar het is wel degelijk hetzelfde printje (geen andere versie).

jelle

Goedenmorgen,

Even een vraagje, Werner, waar woon je precies (staat niet in je profiel)? Ik heb hier de Locobuffer en LocoIO printen gewoon werkend, je mag langskomen met het hele spul zodat we eens kunnen kijken wat er wel werkt, wat niet en hoe je het aan moet sluiten. En anders kijken we of we de LocoIO's via mijn Locobuffer aan kunnen spreken, dan kunnen we zo zien hoe het precies zit.
Het kost je een autoritje naar Sas van Gent (NL, vlak boven Zelzate), maar wie weet komt er een oplossing tevoorschijn. Let wel, ik heb inmiddels wat ervaring opgebouwd met de HDL printen, maar van een Intellibox heb ik geen verstand. Dus ik kan je goed helpen met de printen, het aansturen via de Intellibox zul je zelf (of met hulp van het forum) uit moeten vogelen.

Groetjes,
Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

René

Om rare (ongewenste) verbindingen met de rest van het systeem te voorkomen is het beter hiervoor een aparte voeding te nemen. Voor het testen kun je gewoon een 9V batterij gebruiken.
Als je alles goed aansluit en exact weet hoe alles verbonden is kan het op 1 trafo maar als je niet 100% zeker van je zaak bent, is een separate voeding beter.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Werner_vb

Ik ben er in geslaagd de LocoIO te herkennen en te programmeren met de locoHDL tool. Dit nadat ik een oude M?rklin trafo had verbonden en een gelijkrichter tussen de trafo-aansluitingen en de voedingsingangen van het printje had geplaatst.

Met de LocoHDL tool heb ik CV1 =1 en CV2 =1 gezet, de stroomdetectie op laag gezet voor alle 16 ingangen en de adressen voor stroomdetectie op 1 tot 16 gezet. En daarna 1 stroomdetectieprintje aangesloten op de LocoIO.

In traincontroller heb ik de adressen van de contact indicators op 1-1 tot 1-4 gezet in een 1e poging en 1-13 tot 1-16 in en 2e poging. Maar ik krijg geen spoorbezetaanduiding in traincontroller bij passeren van de trein (terwijl dit met de Viessmann 5233 wel het geval was).

Ondertussen al hartelijk bedankt voor alle suggesties tot nu toe, want alles wat hier gepost is was zeer bruikbaar voor mij.

Jelle: Ik ben van Heverlee bij Leuven (op 20km van Brussel). Afstand is voor mij geen probleem. Ik ben echt blij dat ik mensen vind die met dezelfde printen werken als ik[:)]

jelle

Waar heb je de algemene of massadraad van je terugmeldingen aan gehangen? Aan de +5V of massa van de LocoIO print? Heb je al eens geprobeerd met een kort draadje de ingangen van de LocoIO door te verbinden (met oftewel de massa of de 5V)? Wat krijg je dan voor meldingen?  Als je dit probeert, haal dan wel even de draden naar je terugmelders los. Hoe heb je trouwens de ingangen uitgevoerd, met RJ12 connectors of met printklemmetjes?

De LocoIO's kunnen qua ingangen ingesteld worden op 'aktief hoog' of 'aktief laag'. Bij de een reageert hij als de ingang met de +5V verbonden wordt, bij de ander als hij aan de aarde (van de LocoIO print, je mag het ook de 0 of - noemen) hangt. Met reageren bedoel ik dus, zeggen dat de ingang geaktiveerd is.

Een hoop vragen, maar wie weet kunnen we je weer verder helpen.

Groetjes,
Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

Werner_vb

Ik gebruik RJ12 connectoren.
De massa van de M?rklin-trafo is verbonden met pin4 van de voedingsconnector van het LocoIOprintje (nadat er een gelijkrichter tussen is geplaatst)
Voor de massa en de stroomtoevoer van de stroomdetector op pinnen 1 en 6 tak ik af van de digitaalstroom voor de rijspanning.
Er is geen doorverbinding van stroomdetector naar LocoIO, behalve de RJ12 connector;
De 5V uitgang gebruik ik niet, want ik weet niet waarvoor het dient.