Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Trix reeks 59 met dubbele koplampen

Gestart door theedooz, 08 februari 2008, 23:24:06 PM

Rochevalien

#15
Over de juiste (ral) kleur kunnen we h?le bossen opzetten.Kijk maar hoe die kleur met de jaren tegelijk vervuild(meer bruin)wordt en ook vervaagd(door de blootstelling aan de elementen).
jaja ,we hebben het hier al dikwijls over gehad en de eerste foto is bij donkerder weer genomen als de tweede maar het verschil met "het enige,echte,RAL 6005" is h??l groot.

Gerrit

theedooz

#16
Je hebt helemaal gelijk qua RAL kleuren, maar aangezien de grote fabrikanten (Roco, Marklin/Trix) ook deze kleuren hanteren, en dit model daar naast komt te staan, doe ik het ook maar. Mehano gebruikt een iets donkerder tint voor z'n 51'er, die ik ook niet vind misstaan.

En ja, weer iets verder:

Geel gespoten en opstapjes voorop (van een Roco 59'er en op maat gemaakt a.d.h.v. de 5907):



Tank aangepast aan de latere situatie:



Een echte kanarie:



Helaas ook een teleurstelling; bij een test met groen over geel bleek de gele laag iets te werken met het groen; de ene Motip lak is de andere niet. Dus maar licht opgeschuurd en even bezien hoe de banden er dan op komen (andere spuitbus met dezelfde lak, of verf gebruiken
die ik heb laten mengen, en dat met een penseel opbrengen).
 

Peter

#17
Even een tip: Glansverf op glansverf is een slechte keuze. Met matverf gaat dat vanzelf en ook met satijn is er meestal geen probleem.
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

#18
Wat de koplampen betreft, vroeger had men enkele of dubbele koplampen met gloeilampen, in de jaren '90 is men overgeschakeld op halogeenlampen (alleen de witte!) door deze wijziging werden nieuwe armaturen geplaatst die kleiner waren dan de oude. (de nieuwe armaturen waren zowel voor witte als rode koplampen).

De wijziging had een dubbel karakter, men wou halogeenlampen gebruiken en bij de oude lampen bestond een verscheidenheid aan modellen, zo had men ook koplampen met gloeilampen in een armatuur dat aan de buitenkant hetzelfde is als dat voor de halogeenlampen.

Ikzelf heb in TW Hasselt nog locs 51-62 en 73 omgebouwd

Doe zo verder, ferm werkje

Groeten

Rudy

PS vergelijk maar eens de koplampen van locs uit de jaren '80 en '90 en dan zal je zien dat er een verscheidenheid in zit

theedooz

#19
Klopt; glansverf had ik zelf ook liever niet gewild. Er was echter maar 1 keuze wat RAL 1021 in spuitbus betreft. Ik ben nog op zoek naar een oplossing.

Wat betreft de koplampen; ik zie niet echt verschil tussen de 5905 en 5907 op pagina 1 van dit draadje. Bedoel je soms het nieuwe type koplampen met dikkere ring, die allleen de 5939 en 5947 gekend hebben? Zie:



Veel 51'ers, 62'ers, 55'ers en rangeerdiesels hebben deze lampen ook (gehad).
 

Bundesbahnfreak

#20
Hallo,

De koplampen van 5947 zijn van het type dat ook voor de halogeenlampen gebruikt werd.  Ik denk niet dat de reeks 59 halogeenlampen heeft gehad, maar in het model van armatuur werden eveneens gloeilampen gebruikt.  Deze armaturen zijn inderdaad herkenbaar aan de zilverkleurige ring.
Vergelijk de foto van 5947 met die van 5905 en 5907.  Dit is het oude model dat groter is en geen zilveren ring heeft.

Groeten

Rudy

PS normaal gezien hebben de locs nu allemaal halogeenlampen.  De enige die ik ken zijn "onze" 91ers in Hasselt

tonycabus

#21
In elk geval puik werk!!! Hoed af!
Wie zei daar dat er geen modelbouwers meer waren????????????????[:p]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

theedooz

#22
Heren, bedankt voor de complimenten! ;-)
Meer nieuws volgt...
 

theedooz

#23
Ja, het groen zit er inmiddels gedeeltelijk op:





...nog wel met afplakband op de neus (ze moet nog een keer). Op de foto's ziet het er toch net wat minder uit dan in het echt, maar ik ben (voorlopig) wel tevreden.
 

Anarchy

#24
Mooi gedaan, maar spijtig van de gele kleur. Die lijkt met toch wat t? licht.

Jurgen

#25
Het lijkt mij ook dat dit geel een beetje te veel fluoresceert. De echte kleur geel lijkt mij wat doffer te moeten zijn.
Op sommige plaatsen is het geel precies ook niet volledig dekkend. Het kan ook zijn dat dit komt door de fotoresolutie te veranderen, ik ben niet zeker.

De aflijning van het geel naar het groen is (op de foto) precies ook niet echt strak afgelijnd. Ook hier kan het door de resolutie van de foto een vervormd beeld geven.
Helemaal links op de eerste foto zie ik precies ook een foutje boven het rooster, maar dit zit net buiten de foto. Dat is waarschijnlijk strategisch gefilmd. [:D]

Verder gewoon respect dat je dit aandurft.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ronny-vdv

#26
De groene band die aangebracht werd, is veel te dik. Te weinig met lagen geverfd.

Volgens de foto's is de groene band niet hetzelfde kleur als dat van het dak.

Anders wel een heel mooi project.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

theedooz

#27
Heren; bedankt voor de lof en de kritiek. Wat betreft de oneffenheden; de camera is onverbiddelijk; maak eens een close-up van een Roco loc, en je gaat ook van alles zien, wat je niet ziet als de loc op de baan staat. Dat is bij mijn loc ook het geval. Bovendien betreft het een loc waar aan gewerkt wordt; hij is dus verre van klaar [:p]

Wat betreft de gele kleur; die heeft mooi gedekt en zit er strak op. Het is RAL 1021, NMBS geel. Hetzelfde geel als wat Roco gebruikt voor z'n bolle neuzen en vlottende cabines.
Het toont in 1:1 anders, dat is zonder meer waar, maar ZO zagen NMBS loc's eruit als ze net uit revisie waren. Zie hier de 5947 met zojuist herschilderde neus:



Mijn 5933 gaat nog vervuild worden.

Dat geldt ook voor het groen (RAL 6005); dit moet ik noodgedwongen met het penseel aanbrengen (echt; in drie dunne lagen; de foto doet kennelijk anders vermoeden).
Ook dit zit er goed op, maar ja; af en toe laat het afplakband wat verf door, wat later bijgewerkt moet worden. Neemt niet weg dat ik het groen ook niet liever had willen spuiten; dat komt goed bij het exemplaar in 1970 groen wat ik erna ga maken.

Het dak heeft overigens dezelfde kleur groen als de biezen; kijk maar naar je Roco bolle neus of 5939.....
 

theedooz

#28
Zo ziet de toekomstige 5933 er nu uit:



Voor de foto even wat glaswerk teruggeplaatst.
Ik moet nog transfers hebben (liefst Jocadis en geen Rocky Rail).
En daarna een laagje vernissen.
Dan de frontseinen (witte) monteren, waarschijnlijk met een setje van Brelec,
met warmwitte led's en rode led's
 

harzfreak

#29
citaat:
Geplaatst door theedooz

Zo ziet de toekomstige 5933 er nu uit:



Voor de foto even wat glaswerk teruggeplaatst.
Ik moet nog transfers hebben (liefst Jocadis en geen Rocky Rail).
En daarna een laagje vernissen.
Dan de frontseinen (witte) monteren, waarschijnlijk met een setje van Brelec,
met warmwitte led's en rode led's




Prachtig resultaat!!
Groetjes Maarten