Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Weinert seinen

Gestart door Stomer, 28 januari 2008, 16:21:26 PM

Stomer

Collega's,

Heeft iemand hier ervaring met het in mekaar boksen van een Weinert sein? Zo ja, welke zijn de ervaringen, welk materiaal (gereedschap) wordt aanbevolen, en welke aandrijving??
Groetjes
Marc
 

Peter

Volgens de informatie die ik heb (en Weinert kennende) zijn ze gemakkelijker te monteren dan de Jocadis seinen.
Wat je zeker nodig hebt is een goede set kleine vijltjes, boortjes van 0,3/0,5/ en 0,7 mm met een (bij voorkeur) handboormachientjes.
ook een soldeerstation zoald dat van Viessmann bv. is een onmisbaar item.
Wat ervaring betreft: ik heb voor iemand een paar loks gemonteerd van Weinert en dat ging vrij gemakkelijk (en ze rijden heel goed)
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

Beste Stomer,

Principieel zijn de masten van de Weinert vakwerkseinen uit 0,3 mm dik messingplat ge?tst. Ondanks dat de masten al omgezet worden geleverd, moeten deze toch aan een zijde over de gehele lengte worden bijeen gesoldeerd. Hiervoor is een zelfgebouwde soldeermal bijna een must. Uit mijn tamelijk lange ervaring als modelbouwer kan ik zeggen dat de mast het beste met een vlam bijeen gesoldeerd wordt; met een soldeerbout gaat het ook wel, maar het duurt nog al lang eer dat de mast volledig is opgewarmd, met het gevolg dat het soldeertin gaat klonteren en of koude lassen ontstaan.
Als soldeermedium is enkel ?vloeibaar soldeertin? en wat verdund fosforzuur (25% ? 50%)aan te raden. Normaal soldeertin in draadvorm laat zich heel moeilijk doseren, zodat er achteraf het teveel aan soldeertin weg gevijld moet worden. Daar buiten uit moeten ook alle andere, soms piepkleine onderdelen, aan de mast en aan de seinvleugel gesoldeerd worden; een verbinding met cyano-acrylaatlijmen zijn hier zeker, vanwege een te geringe mechanische sterkte, niet op hun plaats. Hiervoor is een goede soldeerbout evenwel het geschikte gereedschap.
Verder heeft Weinert ook nog seinen met gegoten messingmasten ) smalmastseinen, diverse voorseinen en enkele Oostenrijkse en Zwitserse seinen in zijn programma, waarvan de mast (twee delen) eventueel bijeen gelijmd zou kunnen worden, maar de ervaring heeft geleerd, dat er bij het monteren van eender welke messing bouwkits niets boven solderen gaat!

Veel succes bij het bouwen,

Jacques Timmermans

Stomer

Bedankt jongens voor de informatie
Mvg
Marc