Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sein met V en 4

Gestart door n/a, 19 januari 2008, 10:49:00 AM

Anarchy

citaat:
Geplaatst door eric

Maar hoe zit dat nu met dat seinbeeld op enkelspoor?



Wat bedoel je precies?

eric

citaat:
Geplaatst door Locorail

Hallo,

Heb vanmorgen langs de A12 richting Bergen op Zoom een sein gezien waar ??n groen licht flikkerde.
Wat mij echter opviel was, op het sein stond een grote verlichte V en onder het sein een groot verlichte 4.
Wat is de bedoeling hiervan.

Spoorse




Dat is daar enkelspoor of een plaats waar het overgaat van dubbel naar enkelspoor waar Yves dit gezien heeft.
Dus vandaar zijn vraagje over het seinbeeld op die plaats.
Er is nog maar enkel geantwoord over dubbelsporige lijnen.

Fretbol

citaat:
Geplaatst door eric

Maar hoe zit dat nu met dat seinbeeld op enkelspoor?



Hallo,

Enkel- of dubbelspoor hebben met dit seinbeeld niks te maken. Een seinbeeld met knipperende lichten is een seinbeeld van het regime tegenspoor. Dit sein is dus enkel van toepassing voor een trein die op tegenspoor rijdt.

Seinen met knipperende lichten staan normaal gezien rechts geplaatst van het spoor, seinen met vaste lichten staan links geplaatst.

Bij plaatsgebrek kan een sein met vaste lichten rechts geplaatst worden, maar dit mag enkel op plaatsen waar de snelheid niet hoger is dan 40 km/h en er moet in dit geval een blauw bord met witte pijl op de seinmast voorkomen. De pijl geeft in dit geval aan op welk spoor het sein van toepassing is.

Het sein met knipperende lichten waarover het hier gaat - met de keper ( de 'V' ) en het cijfer 4 - geeft aan dat het regime vanaf dit sein terug overgaat in regime normaalspoor. Het volgende sein dat men moet eerbiedigen zal dus een sein met vaste lichten zijn.

Het cijfer 4 geeft aan dat de snelheid vanaf de 1e wissel na dit sein maximum 40 km/h mag zijn. Deze snelheid mag pas weer verhoogd worden na een snelheidsbord met hogere snelheid of nadat de volledige trein de laatste wissel van de vertakking overschreden heeft.

Meestal staan seinen van regime tegenspoor op het tegenspoor van een dubbelsporig baanvak, d.w.z. het spoor dat in omgekeerde richting bereden wordt, maar dat is lang niet altijd het geval. Het is perfect mogelijk dat op een enkelsporig baanvak seinen van het regime tegenspoor voorkomen.

Hoewel het in praktijk niet zo snel zal voorkomen, is het in theorie perfect mogelijk dat op een enkelsporig baanvak een sein met vaste lichten een een brandende keper ( de 'V' bovenaan ) toegang geeft tot het regime tegenspoor. Het volgende sein dat de machinist moet eerbiedigen zal dan rechts geplaatst staan van het spoor en moet knipperende lichten hebben.

Ook de overgang van een dubbel- naar een enkelspoor staat volledig los van deze seinbeelden. Als een dubbelsporig baanvak dat uitgerust is met seinen met vaste lichten ( regime normaalspoor ) toegang geeft tot een enkelsporig baanvak uitgerust met seinen met vaste lichten zullen er nergens seinen met knipperende lichten voorkomen.

Hopelijk is mijn lange uitleg nog duidelijk te volgen [;)]

Anthony

wimmeke

een regime verandering heeft niet noodzakelijk een spoorverandering tot gevolg en dit zeker in een stationsomgeving

het is wel algemeen wanneer men in volle baan van regime veranderd dat er ook een spoorverandering is MAAR in een station is dit niet altijd het geval men kan best op zelde spoor blijven rijden en toch een regimeverandering ondergaan

Het heeft enkel te maken of men op het sein een V laat branden of niet wat dan altijd een regimeverandering oplegd (een brandende V )

Van vaste seinen ----->  knipperende seinen
van knipperende seinen  ----------> vaste seinen

groetjes

OPM:
De lijn tussen herentals en turnhout heeft men van nieuwe seinen voorzien

rijrichting herentals --> turnhout is rit op TS
rijrichting van turnhout --> herentals is rit op NS

niet tegestaande de gans lijn (met uitzondering van Tielen = kruisinsstation ) enkelspoor is

groetjes

eric

'k snap het,
door de deskundige uitleg van hier en door even terplaatse te gaan kijken heb ik het (eindelijk) bergrepen.

El Greco

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Lijn 11 die tussen Stabroek en Zandvliet op de middenberm van de autostrade ligt en dan afdraait over de Noordlandbrug richting BASF en Noordzee-Terminal.


Hey Bert,

Wat ik me ook al een tijd afvraag is, wat zijn die middelste uitsteeksels tussen de sporen (net zoals een drie-rail) Ze bevinden zich op het enkelspoor net voorbij het sein dat dan net halfweg staat > BASF
Groetjes,
Gert
 

Anarchy

citaat:
Geplaatst door El Greco

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Lijn 11 die tussen Stabroek en Zandvliet op de middenberm van de autostrade ligt en dan afdraait over de Noordlandbrug richting BASF en Noordzee-Terminal.


Hey Bert,

Wat ik me ook al een tijd afvraag is, wat zijn die middelste uitsteeksels tussen de sporen (net zoals een drie-rail) Ze bevinden zich op het enkelspoor net voorbij het sein dat dan net halfweg staat > BASF
Groetjes,
Gert



Gert,

Bedoel je zo'n volledige derde rail of soms ook meer punten zoals 3-rail? Zo'n dingen dienen te functioneren bij ontsporingen. Je ziet zo'n dingen bijvoorbeeld vaak op bruggen of op stukken met een scherpe afgrond. Indien de trein ontspoort blijven de assen bij een zijdelingse verplaatsing steken achter deze derde rail of puntjes zodat men een grotere ramp kan voorkomen. Ik hoop dat je dit bedoelt?

El Greco

citaat:
Geplaatst door Anarchy

citaat:
Geplaatst door El Greco

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Lijn 11 die tussen Stabroek en Zandvliet op de middenberm van de autostrade ligt en dan afdraait over de Noordlandbrug richting BASF en Noordzee-Terminal.


Hey Bert,

Wat ik me ook al een tijd afvraag is, wat zijn die middelste uitsteeksels tussen de sporen (net zoals een drie-rail) Ze bevinden zich op het enkelspoor net voorbij het sein dat dan net halfweg staat > BASF
Groetjes,
Gert



Gert,

Bedoel je zo'n volledige derde rail of soms ook meer punten zoals 3-rail? Zo'n dingen dienen te functioneren bij ontsporingen. Je ziet zo'n dingen bijvoorbeeld vaak op bruggen of op stukken met een scherpe afgrond. Indien de trein ontspoort blijven de assen bij een zijdelingse verplaatsing steken achter deze derde rail of puntjes zodat men een grotere ramp kan voorkomen. Ik hoop dat je dit bedoelt?


Anarchy,
Het zijn meerdere punten tussen de sporen zoals in het 3-rail systeem en liggen gelijkmatig om de vijf meter van elkaar. Moeilijk in te schatten als je er met de auto voorbij soeft h? [:)]
Volgens mij liggen er in het eerste deel van het enkelspoor (als je van Stabroek komt) geen zwarte punten/stippen.
Gert