Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Doen er dan echt zo weinig mensen aan N schaal?

Gestart door Roderik, 15 januari 2008, 23:51:43 PM

Roderik

Ik ben deze week langs geweest op de ruilbeurs te Vilvoorde in de hoop er iets op de kop te kunnen tikken voor mijn trambaan. Spijtig genoeg heb ik moeten vast stellen dat er weinig N-schaal materiaal voor handen is. Voor mijn dus een verloren rit.

Daarom speel ik nu al een paar dagen met de vraag: Is N-schaal dan zo onpopulair in Belgi??
Bekijk even Ebay. In onze buurlanden heb je van een paar honderd tot enkele duizenden objecten staan bij N-schaal. Er zijn op Ebay Belgi? momenten dat er 10 objecten worden aangeboden.

Mijn persoonlijke theorie is dat modelspoor in Belgi? in een vicieuze cirkel zit. H0 is het populairst waardoor er voor die schaal het meest wordt gemaakt waardoor deze schaal het populairste is omdat er zoveel modellen in zijn.
Is er dan geen enkele N-schaal fabrikant die genoeg ballen aan zijn lijf heeft een Belgische N-schaal model uit te brengen zodat deze schaal een nieuwe impuls krijgt?

Wat is jullie idee hierover?
Always be modelling!

Gerolf

Ik begrijp je verzuchting, Roderik. Ook al ben ik zelf lid van de "vicieuze cirkel" [:I] hoop ik dat er ook voor de N-ers iets uit de bus valt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rikkie

Ik ben reeds zo'n 30 jaar bezig met N (met een pauze van 20 jaar)en het is soms erg moeilijk om aan materiaal te geraken. Vroeger was er v??l meer in voorraad in de winkels, nu ligt er hier of daar een verdwaald exemplaar. En als er een bestelling moet gebeuren voor N dan trekken ze hun neus op. 'k Heb zelfs al eens de opmerking gekregen 'stop met N en begin met HO'.
Het gebeurd wel eens dat ik zo'n 200km moet rondrijden om maar enkele dingetjes te kopen.
Toch heb ik de indruk dat er meer en meer mensen met N starten.
DUS, BESTE FABRIKANTEN EN WINKELS, M???R N-SPOOR. Het is een gat in de markt.
Rikkie[;)]

Tricolor

Ik ben als "her-starter" in N begonnen,vroeger HO , maar mijn "verzameling" was nog niet zo groot dus...
Heb eerst meer dan een half jaartje veel gelezen , winkels bezocht,...
gewikt en gewogen en dan voor N gekozen , maar N Duits vermits dit het meest voorhanden is.
Je "vaststelling" (dat er weinig N aangeboden wordt op beurzen) is correct. Ik heb nog niet alle beurzen afgelopen :
Woluwe beurs : weinig N of altijd dezelfde verkopers met dezelfde aanbiedingen iedere maand, vooral wagons als er iets is voorhanden is.
Ik ben onlangs naar de beurs van Leuven (Zoetewaters) geweest , daar waren er wel meer verkopers met N materiaal , vooral wagons, weinig toebehoren maar ben niet met lege handen naar huis gegaan.
Wat ik wel al ondervonden heb is , als je eindelijk iets vindt waar je al  lang naar zoekt , is de "plezier"/"voldaan gevoel" nog groter.
Volgens mij is de Belgische afzet markt te klein in de ogen van de fabrikanten , onze buurlanden zijn dan ook groter , meer potentiele kopers...

Bjorn


Tricolor

"En als er een bestelling moet gebeuren voor N dan trekken ze hun neus op. 'k Heb zelfs al eens de opmerking gekregen 'stop met N en begin met HO'."

Dit ben ik nog niet tegengekomen.Ik heb nog geen negatieve reacties gekregen bij plaatsen van bestellingen , in tegendeel...
Vraag me af waarom er negatieve reacties zijn ?

Bjorn

Michiel

Roderik, ik kan enkel jouw observatie bevestigen. Als ik kijk naar het bezoek op mijn website, is slechts 10 ? 20 % afkomstig uit Belgi?, 70 ? 80% komt uit Nederland. En gemiddeld zijn meer dan de helft van de bezoekers N'ers. Dus, een Belgische N'er is zeldzaam.

Gezien er al jaren geen enkel fatsoenlijk Belgische N-model in de catalogi te vinden is (behalve een paar containerwagons), heb ik me maar gestort op de tweedehandsmarkt. Alle aankopen gebeuren in het buitenland: Duitsland, Frankrijk en Engeland. Want hier in Belgi? is het aanbod een beetje zielig.

De oorzaak van dit alles zal wel een complexe combinatie zijn van factoren, maar eigenlijk is dat niet zo belangrijk. Wat interresant zou zijn, is om een initiatief te zien bij personen die goed staan bij de paar overgebleven N-constructeurs om ze aan te sporen om ook modellen uit te brengen in Belgische livrei. Zou het niet mogelijk zijn om binnen de N-gemeenschap (clubs,verenigingen,forumleden...) een soort "intentie-tot-aankoop"-lijst op de stellen om bepaalde N-modellen in Belgische versie te produceren? 't maar een wild idee...

En voor de rest, als de N-gemeenschap dynamisch en creatief is, en dit ook naar buiten brengt via fora, websites, clubs en andere, dan zal ongetwijfeld de aantrekkingskracht voor N toenemen. Op het ogenblik zijn we al blij om een een Belgische tweedehands lok van 15 jaar oud op de kop te kunnen tikken, dikwijls voor bijna nieuwprijs.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

br212

- Belgisch N spoor: weinig tot niet, tegen pittige prijzen.

- Nederlands N spoor: goed verkrijgbaar, maar een aantal modellen alleen als kleinserie = tegen pittige prijzen.

- Duits N spoor: prima verkrijgbaar tegen aanvaardbare prijzen.

Nieuwe ontwikkelingen: roco V200 locomotief voor 55 tot 65 euro. Nieuw! Dit is al jaren niet gebeurt, dus ergens gebeurt er nu toch iets positiefs. Die lokjes waren tijden 2e hands beschikbaar tegen een hogere prijs, dus als deze trend zich doorzet wordt ik er wel gelukkig van.

Algemeen: H0 is en blijft toch ?de? standaard. Maar tot heden is N nog steeds een goede tweede.

doomslu

Misschien kunnen de N-ers eens de laatste zinnetjes van het voorwoord in MSM 67 lezen en eens met iets op de proppen komen in het blad ?
Het is maar een id?e h?. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

mijn vader zaliger reed ook met spoor N ('k heb nog altijd die twee modellen van hem) Ik weet dat er jaren geleden een zeer goed model van een reeks 59 bestond. Ook zijn andere loks (versch. merken) vond ik toch goed rijden. Ondertussen is er toch al veel veranderd wat betreft detailering, alhoewel....als ik die twee modelletjes bekijk, die zijn ook al heel goed afgewerkt.
Met vriendelijke groeten
Peter

amest

Ik ben een dik jaar geleden gestart in N, vooral omdat ik vond dat de beschikbare ruimte niet groot genoeg was.

Ik heb bijna alles in het buitenland gekocht, omdat beurzen in Belgi? amper n-schaal aanbieden. Veel tweedehands in Houten (Ned.). Een deel op Duitse Ebay winkels en een deel in een Duitse internetwinkel.
Nieuw in Belgi? kan ook natuurlijk, maar de winkels zijn niet bepaald dik gezaaid en de prijs is meestal veel hoger dan in Duitsland. En dan betaal ik liever 10-20 euro voor transportkosten dan zelf ver te moeten rijden en toch nog eer te betalen.
Laatste aankoop was een G10 van minitrix 12248 die ik 129,90 heb betaald. Hier was dat de aanbevolen prijs van 259! Dit prijsverschil is nu wel uitzonderlijk spijtig genoeg, maar toch.

Voor mij maakt het trouwens niet uit of ik Belgisch of Duits rij, ik koop wat ik mooi vind en wat ik denk dat een mooie prijs is.
groeten,

Arvid

Xa4

Ik heb de indruk dat zelfs ander materiaal in N niet echt is gewenst/ gezocht..
Ik heb paarden en koeien te koop aangeboden op dit forum= veel lezers, geen reacties???
Ik dacht nochtans een redelijke prijs te vragen ervoor (?11,verzending inclusief = +-?9 voor 15 dieren...)

br212

Beste Xa4,

Ik denk eerder dat het aan de combinatie prijs / behoefte ligt. Iemand moet net een paar dieren nodig zijn, en ze niet al hebben aangeschaft. Zelf heb ik er ook naar gekeken, maar ik zit niet te springen om wat dieren (zou wel leuk zijn, maar is geen must) en om dat 11 euro uit te geven "om het maar te hebben" gaat mij even wat te diep.

Het heeft voor mij niets te maken met de schaal, dan alleen time and place.

conducteur

ik rijd nu marklin 3rail HO,maar wou liever N(ben verder gegaan met wat ik heb),wat jullie zeggen kan ik bevestigen,kijk eens in de katoloog van faller.Tel dan het aantal pagina's van het assortiment Ho en daarna de kleinere schalen. je zult het verschil wel merken...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

phille

Voor en nadelen zullen er altijd zijn.
Ik rij nu marklin maar wil graag overschakelen naar N.
De benodigde ruimte ontbreekt mij om in H0 iets toonbaar op te bouwen. Ik heb wel nog veel studiewerk voor de boeg, heb mij tot hiertoe nooit zorgen hoeven te maken over keerlussen enz...

railrunner

Hallo iedereen,

Ik ben ongeveer 30 jaar een "N"-er en sinds een viertal jaar stort ik mij op het belgische N-materiaal dat nog te verkrijgen is.  In die 4 jaar heb ik toch heel wat belgisch kunnen verzamelen, maar soms heb ik mijn portomonee toch eens flink moeten open trekken.  

Wat ik wel zeer eigenaardig vind, is dat, gezien in de werkelijkheid een aantal loks en motorstellen verkocht zijn aan priv?-maatschappijen in o.a. Nederland en Italie, daar ook geen initiatief genomen wordt.  Neem nu bijvoorbeeld een type 62.  In Belgie hebben ze toch rondgereden in verschillende kleuren, wat toch zeer interessant zou zijn voor liefhebbers van deze lok neem ik aan.  In Nederland rijden ze toch ook rond in een livrei van BV. Vos Logistics.  Ik kan me best voorstellen dat er wel nederlanders rondlopen die ook graag zo'n lokje in N-schaal willen hebben.  Zien de fabrikanten dan niet in dat bv. deze type lok toch redelijk goed verkocht zal worden in schaal N?  En mits een beetje aanpassing, kan daar ook gemakkelijk een type55 van gemaakt worden, eventueel ook al in verschillende kleurvarianten.  Toch een mooi perspectief neem ik aan. Persoonlijk ben ik wel bereid om toch gemakkelijk ca. 150? te betalen voor zo'n goede afgewerkte lok, dit in tegenstelling tot de modellen van MTE, waarbij de prijs/kwaliteit verhouding, met alle respect, toch iets aan de zwakke kant is.  
Ik ben ervan overtuigd dat een type 62/63 en een type 55 toch goed verkocht zal worden omdat die over een heel lange periode gereden hebben en nog rijden zelfs en ook omdat die type 55 regelmatig de grens in Duitsland overstaken, dat zou zelfs sommige oosterburen ook wel eens interesseren.  Een stimulans voor de bekende duitse fabrieken?  
Wat ook enorm opvalt is dat in de bestaande clubs die een belgische N-baan hebben, er hoofdzakelijk diesel (en soms stoom) gereden wordt.  

Duimen maar dat enkele fabricanten hun ogen eens openen!