bye bye Vennbahn

Gestart door mini-bs, 15 januari 2008, 11:53:25 AM

mini-bs

http://www.spanjersberg.com/bilder/vennbahnende/

Een triest einde voor een van de mooiste stukjes spoor in ons land (dat ook al een triest einde wacht ?).

De Vennbahn is al enkele jaren onberijdbaar geworden tussen pakweg Raeren en Sourbrodt. In 2001 was dat eigenlijk al zo, en meteen was dit ??n van de redenen waarom ook de vereniging Vennbahn ter ziele is gegaan.
Andere redenen waren onbetrouwbare politici (om btw uit te sparen liet de DG de vzw spoorwerken voorfinancieren - tegen slechts 6% - en betaalde dan achteraf terug. Zolang Maraite aan het hoofd stond van de deelregering was dat tenminste het geval, met de komst van een ander bestel rond 2000 bleken we de verkeerde signatuur te hebben (in feite hadden we totaal geen kleur, maar sommige leden lagen niet goed bij de nieuwe machthebbers) en kregen we de voorschotten niet meer terug.
Hoge reparatiekosten aan de stoomloc en lonen verhoogden de factuur alleen maar terwijl we zolang de spoorlijn onderbroken was geen mogelijkheid hadden om inkomsten te genereren.


Uit deze geschiedenis kunnen we veel dingen leren, ook van belang voor modelbouwclubs:

- zorg dat je goed staat met alle politici, ook al weet je dat ze doorgaans meer slechts dan goeds in de mars hebben. Je moet er voor zorgen dat je prestaties op hen afschijnen.

- zorg dat je niet over 1 maar vele vzw's beschikt.
Bij de Vennbahn waren de exploitatie en het patrimonium in 1 vereniging ondergebracht. Waren we zo slim geweest om de stock in een aparte vzw  te stoppen dan hadden we tenminste nog ritten op het resterende stuk Vennbahn tss Trois-Ponts en J?nkerath kunnen organiseren, ev. met een ritje tot Sourbrodt waar railbikes voor aflossing en afwisseling zorgden.

- staar je niet blind op wat je zelf tof vindt, denk in de eerste plaats aan het verleiden van potenti?le klanten en het charmeren van je tegenstanders .

Voorlopig is nog een stukje Vennbahn te zien langs Malm?dy, lang zal dat allicht ook niet meer duren, maar zolang het er is...



 

13erke

Wat gaat er nu eigelijk nog overblijven van de vennbahn.
Die spoorfietsen van kalterherberg tot soubrodt?
En wat met het stuk langs duitse kant? Ik had ergens opgevangen dat het traject vanaf Losheim in handen is van een prive spoorwegvervoerder?
Wat gebeurt er met Raeren?

mini-bs

Voorlopig blijven idd het stukje tss Raeren en Eupen (voor een privéfirma) de lijn tussen Trois-Ponts en Jünkerath (om militaire redenen) en tussen Weywertz en Sourbrodt (dit stuk zal niet lang meer bestaan vrees ik, het ABL gebruikt het niet meer) nog over. Al de rest verwordt tot fietspad of railbike-traject.

Misschien dat ooit nog wel eens alles weer bespoord wordt, wanneer de brandstofkosten zo hoog oplopen dat dat weer interessant wordt ;-)
 

loebaske

In feite is het stoch simpel, zolang het geen ?uro opbrengt kan het de polititie geen kl....schelen, wat er gebeurt...
maar jaren nadien zal men inzien dat men verkeerd heeft beslist, maar dan ........AL LANG TE LAAT.
Want dan is het al allemaal roest, en staat men te bleiten [V][V] over ons patrimonium...........

Arbeco

Heb er maar ??n woord voor... ZONDE!![V][V]

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Roderik

Sinds ik mij ben gaan interesseren voor onze tramgeschiedenis hoor ik daar hetzelfde.
"Was die er nu nog maar geweest..."
En ik krijg die reactie uit veel verschillende hoeken. Zelfs bij de mensen die mee de beslissingen nemen.
Maar waar gaan we ooit het geld vinden om dat laten terug te keren? Nergens...[:(] Of men zou de opbrengst van de extra taksen op brandstoffen daar eens kunnen voor gebruiken.[}:)]
Always be modelling!

Gerolf

Het doet telkens pijn om zo'n dingen te vernemen. Doodjammer [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

13erke

Gelukkig blijft de lijn tussen trois ponts en junkerath wel bestaan, dan blijft er toch nog iets over!

Fan51

Mooie foto's, spijtig genoeg van de teloorgang. [:(] Zelf ben ik ook onder de indruk van de pracht van deze omgeving. Dat daarbij een
belangrijk stuk spoorgeschiedenis verloren gaat wordt des te beter ge?llustreerd door de natuur die stillekesaan terugneemt wat zij
destijds verloren heeft. De streek ken ik helemaal niet maar ik heb er wel al dikwijls horen over spreken, nu weet ik waarom...
Ik hoor nu en dan ook wel eens spreken over 'Vennbahnwagens'. Kan iemand mij vertellen over welk soort wagens het gaat aub ?
Een foto zou ook welkom zijn.

Met enige nostalgie.

Geert
Modelspoor : bouwen of verzamelen, de passie is er niet minder om !!!
Schaal H0 - DC Analoog en DCC TRIX Mobile Station 2

Peter

Spijtig, heel spijtig. Wat laten ze hier toch prachtige dingen naar de verdommenis gaan.Zelfs over een museum geraken ze het hier nog niet eens.Ze zijn er al meer dan 30 jaar over aan het diskuteren.Als ze nog lang wachten is er niets meer over om in dat museum te zetten. Opgeroest of verschroot.
Zoals hier in Antwerpen: Jaren geleden hebben ze de "boeretram" naar Boom, naar Brasschaat enz. afgeschaft. Nu gaan ze stilaan terug tramlijnen inleggen zoals naar Wijnegem, Ekeren enz. En wie mag dat weer gaan betalen???[}:)] Je raadt het zeker wel.
Met vriendelijke groeten
Peter

stefanic

Dat heet 'politiek'.
Lang geleden was openbaar vervoer oubollig en de naft goedkoop. Iedereen zijn eigen auto, het land vol asfalt en de geldkraan voor OV toe! Hip-Hip Hoera voor de politiekers die dat toen zeiden.
Nu, zoveel jaren later: de naft is duur, de asfalt staat vol autos maar de politiekers hebben de geldkraan voor het OV te laat weer opengedraaid. en nu is 't hoera voor politiekers als ze het OV afbreken en zeggen dat het beter moet (alles terug opbouwen wat eerst is afgebroken door hun voorgangers).
Vwala: 2 keer krijgen de politikers 'hoera'... zijn wij (de kiezers) niet de onnozelaars?

En ondertussen zitten ze onderling nog te bakkeleien (de Walen tegen de Vlamingen en omgekeerd) zonder elkaar een duimbreed te willen toegeven, en dan gaat het fantastisch (helaas achteruit) met het gemeenschappellijke patrimonium. Wij jammeren nu over ons spoorpatrimonium, maar kijk eens naar onze nationale plantentuin in Meise, etc... (ik denk dat de voorbeelden legio te vinden zijn). Enige oplossing: alles weer duidelijk bij elkaar, ofwel maar ineens duidelijk uit elkaar, die bevoegdheden.

Hopelijk is dit er niet politiek 'over' voor dit forum, maar ik heb niemand bij naam genoemd.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

dr3

Jammer genoeg vergissen jullie je : ook de lijn Trois Ponts - Junkerath is vrijwel volledig opgebroken ! Het Duitse deel verdween al in 2004 en het baanvak Weywertz - Losheimergraben werd in 2006 opgebroken. De afbraakwerken begonnen vanuit Sourbrodt richting Trois Ponts in september 2007 en momenteel ligt enkel het stuk tussen Trois Ponts en Stavelot er nog. Reden : de opgebroken langgelaste rails moeten nog op een trein van Infrabel geladen worden, wat waarschijnlijk eind januari gebeurt. Dan verdwijnt ook de rest...

De eigenlijke Vennbahn blijft voorlopig liggen tussen Raeren en Monschau omdat hier blijkbaar nog een project voor toeristische ritten bestaat.
 

rgp

Dag,

Stefanic,  je slaat nagels met koppen.  We moetren niet de schuld bij de politiekers leggen, maar bij onszelf !  Maar verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen daden is spijtig genoeg maar weggelegd voor weinigen.[:I]

Roland

mini-bs

dus nog een glimpje hoop op een beetje leven...
met z'n allen naar de kerstmarkt van Monschau :-)
 

B-Modelbouw

Net terug uit Malmedy, waar NMBS aardig in de weer is om alles op te ruimen. Enkel aan de overwegen ligt er nog een stukje rail, de rest is reeds verdwenen. In Masta liggen de betonnen dwarsliggers klaar om af te voeren.

Zelfs souvenierjagers zijn al aan de weer geweest om ee'n persoonlijk aandenken mee te hebben ... Snif.

In Monschau is er nog een kleine infostand van de rijke geschiedenis van de Vennbahn terug te vinden (Glasfabriek - Speelgoedwinkel), maar ja dat steld ook niet veel voor.