Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

weide

Gestart door Tom, 21 december 2007, 13:52:05 PM

Tom

Ik heb mijn plank ingesmeerd met een laag houtlijm en daarna met behulp van een zeefje Heki zomerweide gras gestrooid.
Na een nachtje drogen heb ik met een oude stofzuiger voorzichtig het overschot gras weggezogen.

Op klaarlichte dag ben ik redelijk tevreden van mijn werk, maar in het donker met de licht aan vind ik dat ik nog veel te veel de plank onder het gras zie.

Moet ik mischien nog eens met spuitbus lijm erover gaan, en nog een laagje strooien?
Tom

belair

Heb je uw plank eerst geschilderd voor je uw gras erop hebt gelijmd, Tom?
mvg
Luc

ysbeer

Ik zou heki gras op mat kopen,dat is er in lang en kort,zo een mat geeft een veel beter resultaat dan alleen poeder
Wel iets duurder maar het is het waard

Het beste kun je wat zwarte acrylverf,wat fijn zand,en wat houtlijm tot en pap vermengen.
Leg op de tafel een laag van enkele mm dik (of dikker mag ook).

Daarna druk je voorzichtig de gras mat in deze laag,niet te hard drukken anders verdwijnt het gras er in.
Nu is het gras niet meer zo vlak(druk er gerust wat kuilen in) en wat je nog ziet heeft een aardachtige kleur.
Een klein beetje poedergras (ook van Heki,of van woodland)in de kleuren geel en groen maakt het geheel af.
Zelf zet ik dan nog wel eens wat bloemen.
Daar toe in de hobby handel geverft zand (b.v rooD) kopen.
Dit soort zand gebruiken mensen die wenskaarten e.d maken.
Na drogen van de aardebrij,het gras met haarspray (strong)besproeien en dan heel voorzichtig wat strooizand te strooien.
Let op niet te veel.

Nog vragen,dan hoor ik het wel.

wim ysbeer

Tom

citaat:
Geplaatst door belair

Heb je uw plank eerst geschilderd voor je uw gras erop hebt gelijmd, Tom?
mvg
Luc

Daar heb ik totaal niet aan gedacht. [:I]
Ik ga toch eens proberen zoals ik heb beschreven, ik zie wel.
Tom

loebaske

Tom, gelijk wanneer en wat je ook doet, altijd een laagje verf kan nooit kwaad, ik schilder het eerst groen/bruin of zwart, al naar gelang wat er bovenop komt....

Peter

Tom,
Ik gebruik als ondergrond altijd donkerbruine (matte) verf van Levis.
Elk merk verf is eigenlijk goed. Dat heeft het voordeel dat je lijm ook niet te veel in de ondergrond dringt, en doordat hij dan wat langere droogtijd heeft heb je ook meer tijd om te werken.
Onderstaande (al eens op dit forum geplaatste) foto zie je het eindresultaat.
Gras soorten zijn van Heki

Met vriendelijke groeten
Peter

jean-luc

Een andere manier is rechtstreeks strooien op de natte verf. [;)]
Heb ik ooit beschreven in het artikel over de bouw van module Le Belge.

Groeten, Jean-Luc

belair

Ik heb het al met een dweil gemaakt, wild gras, is wat werk aan maar toch iets mooi.
mvg
Luc

Tom

Nu ben ik toch aan het twijfelen om eerst weer  het gras van de plank te schrapen, en eerst de ondergorond een laag verf te geven.

Zou je geen mooi effect krijgen als je een beetje verschillende kleuren aanbrengt, zou dat geen mooi effect hebben nadat het gras gelijmd is?
Tom

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Tom

Nu ben ik toch aan het twijfelen om eerst weer  het gras van de plank te schrapen, en eerst de ondergorond een laag verf te geven.

Zou je geen mooi effect krijgen als je een beetje verschillende kleuren aanbrengt, zou dat geen mooi effect hebben nadat het gras gelijmd is?



Ik denk het niet, want veel van de kleur van de plaat ga je niet meer zien. Dat kleuren zijn enkel bedoeld voor de stukken die door het gras zichtbaar zijn niet te laten opvallen. Ik verf ook eerst mijn platen in een kleurtje. Bruine kleur voor plaatsen waar sporen (en dus ballast) komen te liggen. Al de rest in donkergroen.

belair

citaat:
Geplaatst door Anarchy

citaat:
Geplaatst door belair

Ik heb het al met een dweil gemaakt, wild gras, is wat werk aan maar toch iets mooi.
mvg
Luc



Ik denk het niet, want veel van de kleur van de plaat ga je niet meer zien. Dat kleuren zijn enkel bedoeld voor de stukken die door het gras zichtbaar zijn niet te laten opvallen. Ik verf ook eerst mijn platen in een kleurtje. Bruine kleur voor plaatsen waar sporen (en dus ballast) komen te liggen. Al de rest in donkergroen.



Wat denk je niet Jeroen? Ik laat de dweil wel niet op de plank hoor.
mvg [;)]
Luc

Anarchy

Belair,

Sorry, een klein misverstand. Ik heb een verkeerd bericht gequote [:D][:D] Ik zal het aanpassen! [8D]

belair

Geen probleem Jeroen.
mvg [;)]
Luc