Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

brainstormen over allereerste baan

Gestart door n/a, 21 december 2007, 10:01:56 AM

n/a

Hallo iedereen

Mijn vader in ik zijn van plan om binnenkort van start te gaan met onze allereerste treinbaan. We bouwen in HO en het wordt een digitale baan. Het plan is ook min of meer bekend, daarvan post ik nog wel eens een plan. Waar we echter nog niet over uit zijn, en waar ik eigenlijk ook niet zoveel van afweet, is de besturing.

We hebben al sporen, al weet ik niet van buiten welke het zijn.
We hebben ook treinen, waarvan er 3 zo'n digitale decoder hebben. Ik heb ergens gelezen dat je gewone locomotieven ook van decoder kunt voorzien?
We hebben ook al beslist om voorlopig geen bovenleiding te leggen.

Zo dat is zo'n beetje de situatie. Nu heb ik nog een paar vragen:

Mijn pa wil een Fleischmann FMZ 6800 besturing kopen. Zijn we daar iets mee?
Hij wil alles graag Fleischmann houden, maar ik vroeg me toch af of dat verstandig is?
Mijn vader wist mij ook te vertellen dat je digitale treinen zelf kunt besturen en tegelijkertijd een trein volautomatisch kan laten rijden. klopt dat?

Er komen ongetwijfeld nog veel vragen. Ik doe mijn uiterste best om mij zo goed mogelijk te informeren aan de hand van magazines en het internet, maar ik zie door de bomen het bos soms niet meer.
Heeft iemand nog een tip voor een goed beginnersboek? of website?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Pieterjan

wimhelsen

hoi pieterjan,

op deze websites heb ik ook al de nodige info terug gevonden voor mijn digitaal systeem. Digitaal rijden maak je zo duur als je zelf wil. Maar je hebt 1000 en 1 mogelijkheden.

http://hccm-gg.hobby.nl/
http://www.rosoft.tk/
http://www.floodland.nl/aim/
http://home.hccnet.nl/dk.hen/
http://www.mrdirect.nl/

groeten Wim

HO märklin digitaal, NMBS, III

ERVIN

Hoi Pieterjan, stuur mij eens even een PM, mijn mailadres kan je vinden in mijn profiel.[;)]

ysbeer

FMZ moet je in iedergeval NIET kopen.
Koop een eenvoudig beginsysteem van B.v roco of piko.
Het systeem dat het beste bij fleischman pas is DCC.(merken,roco,piko,lenz)
Dat is ook het meest gebruikt.
Koop vooral GEEN peperduur multisysteem,het kan niets meer (althans waar jij wat aan hebt)dan de basis systemen.
Voor automatische treinsturing heb je een computer nodig en software
Maar vergeet dan voorlopig.
BEGIN SIMPEL DAN WORDT HET EEN SUCCES.

En vraag veel maar wel gericht.
Dus,ik wil dit of dat(goed omschrijven),of is dit of dat aan tebevelen
Succes

Wim ysbeer

Jean

citaat:
Geplaatst door ysbeer

FMZ moet je in iedergeval NIET kopen.
.......

Succes

Wim ysbeer



De reden?
Het is achterhaald ...


groeten,
Jean

n/a

Hallo iedereen

eerst en vooral bedankt voor het hartelijk onthaal op dit forum. Met jullie tips zijn we ook al een flink stuk op weg.
@ wim bedankt voor de websteks, ik heb ze al eens vlug overlopen en ik heb al het een en ander bijgeleerd.

Hier vind je een foto van de baan die we gaan gebruiken. Hij moet wel nog wat aangepast worden, maar niet zo veel. (het gat in het midden moet wat breder, de trap naar de zolder zit in een luik in de vloer, vandaar.


normaal beginnen we deze namiddag met het helemaal leegmaken van de zolder (zucht, dat word een rotwerkje).

Ohja, ik had nog een vraagje: We hadden graag gebruik gemaakt van een tekenprogramma, zoals Wintrack bijvoorbeeld. Zodat we zonder fouten onze baan wat kunnen aanpassen aan de beschikbare ruimte. het probleem is dat wintrack zo duur is. of kun je daar meer mee dan alleen je baan tekenen?

thalysken

Op deze pagina zul je zien staan "software". En daar zul je zien staan "WinTrack 7-3D Demo". Je download dat gewoon en dan heb je de demoversie. Er wordtgezegd dat je het niet kan opslaan, maar je kan wel een screenshot nemen he dan heb je het ook.

P.S.: Een mooi en geslaagd baanplan!

Met vriendelijke groeten,
Thijs



Michiel

Dat ziet er een leuk, dynamisch sporenplan uit. Maar, je zal hier en daar wel moeten uitkijken dat de hellingspercentage niet te hoog wordt. Om problemen te vermijden mag die over het algemeen de 2,5% to 3% niet overschrijden. Kijk ook de rijkwijdte na. Werken over meer dan 75cm wordt onhandig en vermoeiend.

Voor de rest, vooral voort doen! Jullie zijn goed bezig!!!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Ik ken het baanplan, want ik heb dat boek ook.
Het is een Nederlands plan, dus de treinen rijden rechts. Ik weet niet of jullie een Belgische baan willen, maar dan zullen jullie de rijrichting moeten omkeren en dat vereist ongetwijfeld heel wat aanpassingen.

Lees vast en zeker het artikel van Gerolf in MSM 66 !

En, stel hier gerust alle mogelijke vragen alvorens te beginnen. Een goed plan is zeer belangrijk.

Veel plezier op zolder. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Ik zou precies toch ook even wachten met bouwen en je plan wat kritisch bekijken. Mijn bijdrage in de laatste MSM kan je misschien helpen.

Dat boek waaruit je het plan hebt gehaald heb ik ook liggen, maar het is een serieus verouderd werk. Mogelijk vind je er nuttige tips in, maar die sporenplannnen zijn dat naar mijn mening niet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

wimhelsen

hoi Pieterjan en papa (Piterjan),

graag gedaan voor de websteks, ik ben ook zo begonnen met zoveel mogelijk op te zoeken en het zo goedkoop mogelijk te doen.
Voorlopig heb ik op een oude pc MR-direct gezet en aangesloten aan mijn baan. Nu kan ik al digitaal rijden voor geen geld. Decoders zaten ingebouwd in mijn locs.
Veel succes

Wim

HO märklin digitaal, NMBS, III

n/a

Hallo iedereen

wederom bedankt voor jullie tips. Uiteraard beginnen we nog net meteen hals over kop te bouwen. Gisteren hebben we Wintrack v8.0 gekocht. We zullen eerst op ons gemak onze eigen baan ontwerpen, aan de hand van dat ontwerp uit dat boek.
We hebben al veel tips gehaald uit het MSM, en voor de andere vragen zit ik hier h? [:D]

Nu eerst wat oefenen in Wintrack, zodat ik het programma wat snap, en dan onze baan tekenen.

groeten

Pieterjan